OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA W KLASACH I-III
W procesie oceniania w klasach I – III stosuje się ocenę opisową.
- Wyodrębnia się dwa rodzaje oceniania:
- a) ocenianie bieżące
- b) ocenianie semestralne i roczne.
- Ocenianie bieżące jako skrót oceny opisowej stosuje się w bieżących pracach pisemnych i ustnych, w zeszytach,
kartach samodzielnej pracy ucznia w formie punktowej: 6p., 5p., 4p., 3p., 2p., 1p.
- Bieżące ocenianie ucznia odnotowuje się również w dziennikach zajęć, wpisując cyfrę oznaczającą liczbę punktów,
odpowiednio: 6, 5, 4, 3, 2, 1
- Kryteria oceny opisowej:
- a) 6 punktów lub cyfrę 6 w dzienniku otrzymuje uczeń, który:
- prezentuje umiejętności i wiadomości na poziomie celującym;
- rozwiązuje problemy praktyczne i teoretyczne (zadania twórcze, trudne, złożone), których wykonanie wymaga
transferu wiedzy i zastosowania jej w nowych sytuacjach;
- wykazuje się kreatywnością w nowych sytuacjach edukacyjnych.
- b) 5 punktów lub cyfrę 5 w dzienniku otrzymuje uczeń, który:
- wykorzystuje zdobyte umiejętności w nowych sytuacjach edukacyjnych;
- c) 4 punkty lub cyfrę 4 w dzienniku otrzymuje uczeń, który:
- potrafi w dowolnej formie zaprezentować umiejętności i wiadomości w zakresie pozwalającym na rozumienie
większości relacji między elementami treści nauczania;
- samodzielnie rozwiązuje typowe zadania praktyczne i teoretyczne.
- d) 3 punkty lub cyfrę 3 w dzienniku otrzymuje uczeń, który:
- prezentuje umiejętności i wiadomości ujęte w podstawowych wymaganiach programowych na danym etapie
edukacji wczesnoszkolnej, a zatem posiada umiejętności umożliwiające dalsze uczenie się i umiejętności
niezbędne w życiu;
- rozwiązuje proste zadania, czasem przy pomocy nauczyciela.
- e) 2 punkty lub cyfrę 2 w dzienniku otrzymuje uczeń, który:
- prezentuje umiejętności konieczne w zakresie ustnego i pisemnego sposobu porozumiewania się na lekcji
i w życiu codziennym. Posiada więc umiejętności ujęte w podstawowych wymaganiach programowych, ale ich
nie wyczerpuje. Ograniczony zakres umiejętności ucznia nie przekreśla możliwości dalszego poznawania treści programowych;
- rozwiązuje typowe, proste zadania przy pomocy nauczyciela.
- f) 1 punkt lub cyfrę 1 w dzienniku otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował umiejętności i wiadomości nawet w zakresie koniecznych wymagań programowych;
- nie przejawia chęci i nie ma motywacji do nauki.
- Nauczyciele prowadzący dodatkowe zajęcia obowiązkowe w klasach I – III stosują kryteria oceniania przyjęte
w kształceniu zintegrowanym.
- Klasyfikowanie semestralne i roczne jest oceną opisową osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia
z uwzględnieniem uwag przekazanych przez nauczycieli prowadzących zajęcia dodatkowe, którzy są zobligowani
do przekazania ich wychowawcy.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na określeniu rozpoznanych przez nauczyciela poziomów i postępów
w opanowaniu przez ucznia umiejętności i wiadomości w stosunku do wymagań wynikających z obowiązującego
programu.
- Przy ocenie semestralnej i rocznej osiągnięć edukacyjnych dziecka w klasach I – III przyjmuje się następujące
nazewnictwo poziomów osiągnięć:
- a) Poziom celujący (6p.) w stosunku do wymagań programowych, uzyskuje uczeń, który:
- potrafi zaprezentować umiejętności i wiadomości znacznie wykraczające poza wymagania programowe dla
danego poziomu edukacji;
- wykazuje się kreatywnością w nowych sytuacjach edukacyjnych.
- b) Poziom bardzo dobry (5p.) w stosunku do wymagań programowych, uzyskuje uczeń, który:
- potrafi zaprezentować umiejętności i wiadomości określone jako pełne wymagania programowe na danym
poziomie edukacji wczesnoszkolnej;
- rozwiązuje problemy praktyczne i teoretyczne (zadania twórcze, trudne, złożone), których wykonanie wymaga
transferu wiedzy i zastosowania jej w nowych sytuacjach.
- c) Poziom dobry (4p.) prezentuje uczeń, który:
- potrafi w dowolnej formie zaprezentować umiejętności i wiadomości w zakresie pozwalającym na rozumienie
większości relacji między elementami treści nauczania;
- samodzielnie rozwiązuje typowe zadania praktyczne i teoretyczne.
- d) Poziom dostateczny (3p.) uzyskuje uczeń, który:
- prezentuje umiejętności i wiadomości ujęte w podstawowych wymaganiach programowych na danym etapie
edukacji wczesnoszkolnej, a zatem posiada umiejętności umożliwiające dalsze uczenie się i umiejętności
niezbędne w życiu;
- rozwiązuje proste zadania, czasem przy pomocy nauczyciela.
- e) Poziom dopuszczający (2p.) uzyskuje uczeń, który:
- prezentuje umiejętności konieczne w zakresie ustnego i pisemnego sposobu porozumiewania się na lekcji
i w życiu codziennym. Posiada więc umiejętności ujęte w podstawowych wymaganiach programowych, ale ich
nie wyczerpuje. Ograniczony zakres umiejętności ucznia nie przekreśla możliwości dalszego poznawania treści programowych;
- rozwiązuje typowe, proste zadania przy pomocy nauczyciela.
- f) Poziom niedostateczny (1p.) prezentuje ucznia, który:
- nie nabył umiejętności koniecznych w zakresie ustnego i pisemnego sposobu porozumiewania się na lekcji
i w życiu codziennym. Nie posiada umiejętności ujętych w zakresie koniecznych wymagań programowych;
- nawet przy pomocy nauczyciela nie jest w stanie rozwiązać zadań o niskim stopniu trudności;
- nie przejawia chęci i nie ma motywacji do nauki;
- nie rokuje nadziei na opanowanie treści poziomu koniecznego w klasie programowo wyższej.
- Przy ocenie semestralnej informacje dotyczące osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania dziecka, skierowane
do rodziców w formie pisemnej lub ustnej, uzupełnia się tabelą wskazującą poziom osiągnięć dziecka dwa razy
do roku.
- Ocena działalności artystycznej i sprawności ruchowej polega przede wszystkim na określeniu stopnia zaangażowania
i stosunku dziecka do podjętych działań.
- W przypadku przeniesienia ucznia do innej szkoły w trakcie roku szkolnego, nauczyciel sporządza ocenę opisową
dotychczasowych osiągnięć ucznia na potrzeby tej placówki.
- Uczniowie z dysfunkcjami psychofizycznymi, posiadający wymagane przepisami orzeczenia, są oceniani zgodnie
z kryteriami przyjętymi powyżej. W przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym,
stosuje się w każdym przypadku ocenę opisową wg indywidualnie przyjętych kryteriów.