Przedmiotowy system oceniania – KLASY 1-3

OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA W KLASACH I-III

 W procesie oceniania w klasach I – III stosuje się ocenę opisową.

  1. Wyodrębnia się dwa rodzaje oceniania:
  2. a) ocenianie bieżące
  3. b) ocenianie semestralne i roczne.
  4. Ocenianie bieżące jako skrót oceny opisowej stosuje się w bieżących pracach pisemnych i ustnych, w zeszytach,

kartach samodzielnej pracy ucznia w formie punktowej: 6p., 5p., 4p., 3p., 2p., 1p.

  1. Bieżące ocenianie ucznia odnotowuje się również w dziennikach zajęć, wpisując cyfrę oznaczającą liczbę punktów,

odpowiednio: 6, 5, 4, 3, 2, 1

  1. Kryteria oceny opisowej:
  2. a) 6 punktów lub cyfrę 6 w dzienniku otrzymuje uczeń, który:
  • prezentuje umiejętności i wiadomości na poziomie celującym;
  • rozwiązuje problemy praktyczne i teoretyczne (zadania twórcze, trudne, złożone), których wykonanie wymaga

transferu wiedzy i zastosowania jej w nowych sytuacjach;

  • wykazuje się kreatywnością w nowych sytuacjach edukacyjnych.
  1. b) 5 punktów lub cyfrę 5 w dzienniku otrzymuje uczeń, który:
  • wykorzystuje zdobyte umiejętności w nowych sytuacjach edukacyjnych;
  1. c) 4 punkty lub cyfrę 4 w dzienniku otrzymuje uczeń, który:
  • potrafi w dowolnej formie zaprezentować umiejętności i wiadomości w zakresie pozwalającym na rozumienie

większości relacji między elementami treści nauczania;

  • samodzielnie rozwiązuje typowe zadania praktyczne i teoretyczne.
  1. d) 3 punkty lub cyfrę 3 w dzienniku otrzymuje uczeń, który:
  • prezentuje umiejętności i wiadomości ujęte w podstawowych wymaganiach programowych na danym etapie

edukacji wczesnoszkolnej, a zatem posiada umiejętności umożliwiające dalsze uczenie się i umiejętności

niezbędne w życiu;

  • rozwiązuje proste zadania, czasem przy pomocy nauczyciela.
  1. e) 2 punkty lub cyfrę 2 w dzienniku otrzymuje uczeń, który:
  • prezentuje umiejętności konieczne w zakresie ustnego i pisemnego sposobu porozumiewania się na lekcji

i w życiu codziennym. Posiada więc umiejętności ujęte w podstawowych wymaganiach programowych, ale ich

nie wyczerpuje. Ograniczony zakres umiejętności ucznia nie przekreśla możliwości dalszego poznawania treści    programowych;

  • rozwiązuje typowe, proste zadania przy pomocy nauczyciela.
  1. f) 1 punkt lub cyfrę 1 w dzienniku otrzymuje uczeń, który:
  • nie opanował umiejętności i wiadomości nawet w zakresie koniecznych wymagań programowych;
  • nie przejawia chęci i nie ma motywacji do nauki.
  1. Nauczyciele prowadzący dodatkowe zajęcia obowiązkowe w klasach I – III stosują kryteria oceniania przyjęte

w kształceniu zintegrowanym.

  1. Klasyfikowanie semestralne i roczne jest oceną opisową osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia

z uwzględnieniem uwag przekazanych przez nauczycieli prowadzących zajęcia dodatkowe, którzy są zobligowani

do przekazania ich wychowawcy.

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na określeniu rozpoznanych przez nauczyciela poziomów i postępów

w opanowaniu przez ucznia umiejętności i wiadomości w stosunku do wymagań wynikających z obowiązującego

programu.

  1. Przy ocenie semestralnej i rocznej osiągnięć edukacyjnych dziecka w klasach I – III przyjmuje się następujące

nazewnictwo poziomów osiągnięć:

  1. a) Poziom celujący (6p.)  w stosunku do wymagań programowych, uzyskuje uczeń, który:
  • potrafi zaprezentować umiejętności i wiadomości znacznie wykraczające poza wymagania programowe dla

danego poziomu edukacji;

  • wykazuje się kreatywnością w nowych sytuacjach edukacyjnych.

 

  1. b) Poziom bardzo dobry (5p.) w stosunku do wymagań programowych, uzyskuje uczeń, który:
  • potrafi zaprezentować umiejętności i wiadomości określone jako pełne wymagania programowe na danym

poziomie edukacji wczesnoszkolnej;

  • rozwiązuje problemy praktyczne i teoretyczne (zadania twórcze, trudne, złożone), których wykonanie wymaga

transferu wiedzy i zastosowania jej w nowych sytuacjach.

  1. c) Poziom dobry (4p.) prezentuje uczeń, który:
  • potrafi w dowolnej formie zaprezentować umiejętności i wiadomości w zakresie pozwalającym na rozumienie

większości relacji między elementami treści nauczania;

  • samodzielnie rozwiązuje typowe zadania praktyczne i teoretyczne.
  1. d) Poziom dostateczny (3p.) uzyskuje uczeń, który:
  • prezentuje umiejętności i wiadomości ujęte w podstawowych wymaganiach programowych na danym etapie

edukacji wczesnoszkolnej, a zatem posiada umiejętności umożliwiające dalsze uczenie się i umiejętności

niezbędne w życiu;

  • rozwiązuje proste zadania, czasem przy pomocy nauczyciela.
  1. e) Poziom dopuszczający (2p.) uzyskuje uczeń, który:
  • prezentuje umiejętności konieczne w zakresie ustnego i pisemnego sposobu porozumiewania się na lekcji

i w życiu codziennym. Posiada więc umiejętności ujęte w podstawowych wymaganiach programowych, ale ich

nie wyczerpuje. Ograniczony zakres umiejętności ucznia nie przekreśla możliwości dalszego poznawania treści   programowych;

  • rozwiązuje typowe, proste zadania przy pomocy nauczyciela.
  1. f) Poziom niedostateczny (1p.) prezentuje ucznia, który:
  • nie nabył umiejętności koniecznych w zakresie ustnego i pisemnego sposobu porozumiewania się na lekcji

i w życiu codziennym. Nie posiada umiejętności ujętych w zakresie koniecznych wymagań programowych;

  • nawet przy pomocy nauczyciela nie jest w stanie rozwiązać zadań o niskim stopniu trudności;
  • nie przejawia chęci i nie ma motywacji do nauki;
  • nie rokuje nadziei na opanowanie treści poziomu koniecznego w klasie programowo wyższej.

 

  1. Przy ocenie semestralnej informacje dotyczące osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania dziecka, skierowane

do rodziców w formie pisemnej lub ustnej, uzupełnia się tabelą  wskazującą poziom osiągnięć dziecka dwa razy

do roku.

  1. Ocena działalności artystycznej i sprawności ruchowej polega przede wszystkim na określeniu stopnia zaangażowania

i stosunku dziecka do podjętych działań.

  1. W przypadku przeniesienia ucznia do innej szkoły w trakcie roku szkolnego, nauczyciel sporządza ocenę opisową

dotychczasowych osiągnięć ucznia na potrzeby tej placówki.

  1. Uczniowie z dysfunkcjami psychofizycznymi, posiadający wymagane przepisami orzeczenia, są oceniani zgodnie

z kryteriami przyjętymi powyżej. W przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym,

stosuje się w każdym przypadku ocenę opisową wg indywidualnie przyjętych kryteriów.