UCZEŃ MÓWI I PISZE |
- Dostosowuje sposób wyrażania się do oficjalnej i nieoficjalnej sytuacji komunikacyjnej, takiej jak: prośba, pytanie, odmowa, wyjaśnienie, powiadomienie, zaproszenie, przekonywanie, podziękowanie, przemówienie, wystąpienie; świadomie dobiera wypowiedzenia oznajmujące, rozkazujące, pytające.
- Udziela odpowiedzi na zadane pytania w formie wypowiedzenia pojedynczego, złożonego, krótkiej wypowiedzi.
- Świadomie dobiera wypowiedzenia, by osiągnąć zamierzony cel (np. przekonać, zachęcić, przestrzec).
- Tworzy spójne, logiczne wypowiedzi, zróżnicowane stylistycznie w zależności od intencji nadawcy, sytuacji komunikacyjnej i rodzaju adresata
- Zadaje rzeczowe pytania, świadomie w rozmowie zadaje pytania uzupełniające; zadaje pytania alternatywne (przedstawia rozmówcy dwie możliwości rozwiązania problemu).
- Wyraża wprost i pośrednio intencje w swoich komunikatach.
- Nazywa uczucia.
- Rozmawia na tematy związane z codziennością, otaczającą rzeczywistością, przeczytaną lekturą
- Gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru bohatera na podstawie jego zachowań i postaw.
- Opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać, zwierzę, stosując poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych, zwłaszcza rzeczowników oraz przymiotników.
- Opisuje dzieła kultury, np. obraz, ilustrację, plakat, stosując słownictwo określające umiejscowienie w przestrzeni (zwłaszcza przysłówki) oraz wyrażające stosunek odbiorcy wobec dzieła.
- Tworzy wypowiedzi zawierające proste informacje, np. przepisy kulinarne, zasady gier i zabaw, zaproszenie.
- Opowiada przebieg zdarzeń zgodnie z ich chronologią; stosuje poprawne formy czasowników, wykorzystuje przysłówki określające następstwo czasowe.
- Mówi wyraźnie, właściwie akcentuje wyrazy, wprowadza pauzę, stosuje odpowiednią intonację.
- Skupia uwagę rozmówcy na swojej wypowiedzi (dobiera odpowiednie słownictwo, intonację, gestykulację, mimikę).
- Recytuje teksty poetyckie z uwzględnieniem interpunkcji, właściwego tempa i odpowiedniej intonacji, interpretuje głosowo wybrane utwory poetyckie oraz wybrane fragmenty prozy.
- Wypowiada się na temat intencji wyrażonych w komunikatach innych osób i tekstach literackich oraz przestrzega zasad kulturalnej rozmowy, dyskutuje na wybrany temat.
- Opisuje swoje przeżycia związane z sytuacją typową, stosuje w opisie słownictwo nacechowane emocjonalnie, porównania, epitety oraz opisuje przeżycia bohatera literackiego; wyjaśnia motywy postępowania postaci literackiej; w charakterystyce uwzględnia zarówno informacje od narratora, innych bohaterów oraz własne wnioski i opinie.
- Pisze krótkie formy wypowiedzi pisemnej, jak: poinstruowanie, składanie życzeń, wywiad, informowanie, argumentowanie, wyrażanie emocji, ocen i opinii oraz tworzy wypowiedź zróżnicowaną ze względu na funkcję komunikatu (ekspresywna, impresywna, poetycka).
- Gromadzi wyrazy określające i nazywające cechy charakteru bohatera na podstawie jego zachowań i postaw; charakteryzuje postać literacką; buduje uporządkowaną kompozycyjnie, logiczną i spójną wypowiedź.
- Świadomie wprowadza dialog, słownictwo opisujące przeżycia bohaterów jako element ożywiający akcję; wprowadza i przekształca różne typy wypowiedzeń w zależności od celu i intencji wypowiedzi (zdania pojedyncze i złożone, równoważniki zdań).
- Opisuje przedmiot, miejsce, krajobraz, postać, zwierzę, stosując poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych, zwłaszcza rzeczowników oraz przymiotników.
- Opisuje dzieła kultury, np. obraz, ilustrację, plakat, stosując słownictwo określające umiejscowienie w przestrzeni (zwłaszcza przysłówki) oraz wyrażające stosunek odbiorcy wobec dzieła.
- Opisuje rzeźbę, budowlę, stosując podstawowe terminy charakterystyczne dla danej dziedziny sztuki
- Tworzy wypowiedzi zawierające proste informacje, np. przepisy kulinarne, zasady gier i zabaw, zaproszenie oraz instrukcja, ogłoszenie, krótka relacja, oraz regulamin, dłuższa relacja.
- Tworzy wypowiedzi pisemne, takie jak: plan ramowy wypowiedzi, opowiadanie, dziennik z perspektywy własnej, list prywatny, opis, zaproszenie, prosta notatka oraz plan szczegółowy wypowiedzi, opowiadanie z dialogiem (twórcze i odtwórcze), pamiętnik, dziennik z perspektywy bohatera, ogłoszenie, list oficjalny, przewodnik, reklama, sprawozdanie, folder, charakterystyka, komiks, stosuje odpowiednią kompozycję i układ graficzny, uwzględnia poznane zasady ortograficzne i interpunkcyjne.
|