Przedmiotowy System Oceniania – JĘZYK ROSYJSKI kl. 7-8

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

 

 

 

JĘZYK ROSYJSKI

(klasy VII, VIII)

Spis treści:

  1. Obszary podlegające ocenianiu
  2. Skala ocen
  3. Warunki oceny semestralnej, rocznej
  4. Formy sprawdzania wiadomości uczniów
  5. Treści nauczania
  6. Kryteria oceniania
  1. Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.
  1. Zasady poprawiania ocen

 

 

  1. Obszary podlegające ocenianiu:

Nauczyciel ocenia wiedzę i umiejętność jej stosowania, aktywność i zaangażowanie ucznia oraz podejście do przedmiotu.

 

 

  1. Skala ocen – zgodnie z ogólnoszkolnym systemem oceniania

 

 

  1. Warunki oceny semestralnej, rocznej

Na ocenę ma wpływ przede wszystkim przyrost wiedzy i umiejętności ucznia; ocena semestralna wynika z ocen cząstkowych, ale nie jest ich średnią arytmetyczną.

 

  1. Formy sprawdzania wiadomości uczniów:

 

  1. a) Sprawdziany (prace klasowe, testy gramatyczno-leksykalne, testy sprawności rozumienia tekstu czytanego i słuchanego)
  • sprawdziany zapowiadane są tydzień wcześniej
  • uczeń nie może pisać pracy w innym terminie (oprócz usprawiedliwionej nieobecności)
  • sprawdzian trwa 45 min o obejmuje materiał zrealizowany na lekcjach
  • zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie z proporcją:

 

  • 100-96% – ocena celująca (6)
  • 95-90% – ocena bardzo dobra (5)
  • 89-75% – ocena dobra (4)
  • 74-50% – ocena dostateczna (3)
  • 49-30% – ocena dopuszczająca (2)
  • 29-0% – ocena niedostateczna (1)

 

– obniżone kryteria wymagań

 

  • 100-91% – ocena celująca (6)
  • 90-71% – ocena bardzo dobra (5)
  • 70-55% – ocena dobra (4)
  • 54-40% – ocena dostateczna (3)
  • 39-20% – ocena dopuszczająca (2)
  • 19-0% – ocena niedostateczna (1)

 

 

  1. b) Kartkówki
  • kartkówki obejmujące materiał z 3 ostatnich tematów nie muszą być zapowiedziane
  • zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie z proporcją:

 

  • 100% – ocena celująca (6)
  • 99-90% – ocena bardzo dobra (5)
  • 89-75% – ocena dobra (4)
  • 74-50% – ocena dostateczna (3)
  • 49-30% – ocena dopuszczająca (2)
  • 29-0% – ocena niedostateczna (1)

 

– obniżone kryteria wymagań

 

  • 100-91% – ocena celująca (6)
  • 90-71% – ocena bardzo dobra (5)
  • 70-55% – ocena dobra (4)
  • 54-40% – ocena dostateczna (3)
  • 39-20% – ocena dopuszczająca (2)
  • 19-0% – ocena niedostateczna (1)

 

Jeśli uczeń zostanie przyłapany na niesamodzielnym pisaniu pracy, nauczyciel automatycznie zabiera uczniowi pracę i bez sprawdzania stawia ocenę niedostateczną.

 

  1. c) Pisemne prace domowe
  • prace wymagające krótszego czasu na przygotowanie mogą być zadawane z lekcji na lekcję
  • na wykonanie trudniejszych zadań uczeń otrzyma tydzień
  • prace domowe sprawdzane są na bieżąco i mogą być oceniane
  • przed rozpoczęciem lekcji uczeń ma prawo zgłosić 3 razy nieprzygotowanie do zajęć lub brak pracy domowej
  • każde kolejne nieprzygotowanie lub brak pracy domowej przybiera postać oceny niedostatecznej
  • jeżeli uczeń nie zgłosi nieprzygotowania lub braku pracy domowej, zaś nauczyciel to sprawdzi – uczeń automatycznie otrzymuje ocenę niedostateczną

 

  1. d) Odpowiedzi ustne
  • podczas odpowiedzi ocenie podlega: poprawność merytoryczna i językowa, samodzielność odpowiedzi, umiejętność wyrażania myśli

 

 

  1. e) Aktywność na lekcji
  • praca na lekcji oceniana jest plusami – pięć plusów to ocena bardzo dobra
  • wyczerpujące, rzeczowe, twórcze wypowiedzi ucznia w czasie lekcji mogą być ocenione od 4 do 6

 

 

  1. f) Recytacje i prezentacje scenek
  • podlegają ocenie z uwzględnieniem wkładu pracy i możliwości uczniów
  • zapowiadane są przynajmniej tydzień wcześniej

 

Ocenę  z odpowiedzi ustnej i krótkiej formy pisemnej (kartkówka) nauczyciel uzasadnia ustnie, omawiając przy klasie i wskazując, co uczeń opanował, a co mu nie wychodzi i jak nad tym popracować.

Do pracy klasowej na podsumowanie działu nauczyciel dołącza krótką recenzję  wskazującą mocne i słabe strony ucznia i jak pokonać trudności.

Prace pisemne uczeń otrzymuje do pokazania rodzicom w celu zapoznania się jej treścią potwierdzając to podpisem.

5.Treści nauczania

 

Zakres treści tematyczno-leksykalnych

 

 

  1. CZŁOWIEK
  • Dane personalne.
  • Wygląd zewnętrzny.
  • Rzeczy osobiste.
  • Uczucia i emocje.
  • Umiejętności i zainteresowania.

 

Przykładowe intencje i umiejętności komunikacyjne w zakresie słuchania, czytania, mówienia i pisania:

  • Rozpoczynanie i kończenie rozmowy: powitania, pożegnania, zwroty grzecznościowe.
  • Przedstawianie się, reagowanie na przedstawianie się innych osób, przedstawianie osób trzecich.
  • Uzyskiwanie i udzielanie informacji na temat imienia, nazwiska, wieku, miejsca zamieszkania, członków rodziny itp.
  • Sygnalizowanie prośby o przeliterowanie wyrazu (imienia, nazwiska, nazwy miejscowości itp.).
  • Opisywanie miejsca i lokalizacji.
  • Opisywanie postaci (dane osobowe, wygląd zewnętrzny, ubiór, cechy charakteru, osobowość).
  • Pytanie o stan emocjonalny innej osoby i udzielanie odpowiedzi na takie pytanie.
  • Wyrażanie i opisywanie pozytywnych i negatywnych uczuć i emocji.
  • Informowanie o swoich zainteresowaniach, hobby, ulubionych zajęciach i rozmawianie o nich.
  • Pytanie o zainteresowania innej osoby.

 

 

  1. MIEJSCE ZAMIESZKANIA
  • Miejsce zamieszkania.
  • Wygląd domu i poszczególnych pomieszczeń.
  • Wyposażenie domu.
  • Obowiązki domowe.

 

Przykładowe intencje i umiejętności komunikacyjne w zakresie słuchania, czytania, mówienia i pisania:

  • Nawiązywanie rozmowy z inną osobą na temat jej miejsca zamieszkania, adresu itp.
  • Opisywanie miejsca i lokalizacji.
  • Opisywanie budynku, mieszkania, poszczególnych pomieszczeń, umeblowania, sprzętów, przedmiotów codziennego użytku.
  • Udzielanie i uzyskiwanie informacji na temat wyglądu i wyposażenia domu i mieszkania.
  • Udzielanie i uzyskiwanie informacji na temat obowiązków domowych.

 

  1. EDUKACJA
  • Pomieszczenia szkolne.
  • Przedmioty nauczania.
  • Przybory nauczania.
  • Plan lekcji.
  • Życie szkoły.
  • Proces uczenia się.

 

Przykładowe intencje i umiejętności komunikacyjne w zakresie słuchania, czytania, mówienia i pisania:

  • Opisywanie budynku i pomieszczeń szkolnych.
  • Podawanie własnego planu lekcji.
  • Opisywanie zajęć i przedmiotów szkolnych.
  • Udzielanie informacji na temat przyborów wykorzystywanych w trakcie nauki.
  • Opisywanie czynności związanych z poszczególnymi przedmiotami szkolnymi.
  • Udzielanie instrukcji, wyrażanie konieczności, obowiązku, zakazu, pozwolenia lub ich braku (regulaminy, prawa, wymagania).
  • Udzielanie i uzyskiwanie informacji,

 

o wykształceniu, szkole, znajomości języków obcych.

  • Wyrażanie prośby o opinię oraz własnych opinii i opisywanie upodobań.
  • Opisywanie życia szkoły, ciekawszych wydarzeń, zajęć pozalekcyjnych.
  • Wyrażanie planów i zamierzeń (związanych z dalszą edukacją).

 

  1. PRACA
  • Popularne zawody i czynności z nimi związane.
  • Miejsce zatrudnienia.
  • Kariera zawodowa.

 

Przykładowe intencje i umiejętności komunikacyjne w zakresie słuchania, czytania, mówienia i pisania:

  • Uzyskiwanie i udzielanie informacji na temat zawodu i miejsca pracy.
  • Opisywanie ludzi, miejsc i czynności związanych z róż nymi zawodami.
  • Opisywanie wymarzonego zawodu.
  • Wyrażanie przewidywań, opisywanie ewentualnych wydarzeń w przyszłoŚci związanych z wyborem zawodu.
  • Wyrażanie opinii na temat kariery zawodowej.

 

  1. ŻYCIE PRYWATNE
  • Członkowie rodziny.
  • Koledzy, przyjaciele i znajomi.
  • Czynności życia codziennego (rozkład dnia, obowiązki dnia codziennego, styl życia).
  • Formy spędzania czasu wolnego, wakacje.
  • Uroczystości rodzinne (urodziny, święta).

 

Przykładowe intencje i umiejętności komunikacyjne w zakresie słuchania, czytania, mówienia i pisania:

  • Uzyskiwanie i udzielanie informacji na temat członków rodziny.
  • Opisywanie wyglądu i charakteru członków rodziny, kolegów i przyjaciół.
  • Opisywanie zwyczajowych czynności członków rodziny.
  • Pytanie o znajomość z inną osobą, potwierdzanie i zaprzeczanie znajomości z inną osobą.
  • Relacjonowanie planów wakacyjnych i sposobów spędzania wolnego czasu.
  • Opowiadanie o uroczystościach rodzinnych i spędzaniu świąt.
  • Umawianie się, zapraszanie na uroczystość rodzinną, podziękowanie za zaproszenie, przyjmowanie i odrzucanie zaproszenia.
  • Pytanie o czas i miejsce spotkania.
  • Składanie życzeń i gratulacji.
  • Wyrażanie próśb.
  • Składanie propozycji.
  • Pytanie o możliwość, prośba o pozwolenie.

 

  1. ŻYWIENIE
  • Artykuły spożywcze.
  • Posiłki, ulubione dania.
  • Przepisy kulinarne.
  • Lokale gastronomiczne.

 

Przykładowe intencje i umiejętności komunikacyjne w zakresie słuchania, czytania, mówienia i pisania:

  • Wyszczególnianie najczęściej kupowanych artykułów spożywczych.
  • Udzielanie informacji na temat własnych upodobań, preferencji kulinarnych i nawyków żywieniowych.
  • Uzyskiwanie i udzielanie informacji na temat ulubionych dań.
  • Uzyskiwanie i udzielanie informacji na temat miejsca i czasu spożywania posiłków.
  • Opisywanie typowych posiłków we własnym domu.
  • Udzielanie i uzyskiwanie informacji na temat typowych potraw polskich i rosyjskich.
  • Udzielanie instrukcji (przepisy kulinarne).
  • Opisywanie przyrządzania wybranej potrawy.
  • Opisywanie pobytu w różnych lokalach gastronomicznych.
  • Uzyskiwanie i udzielanie informacji na temat menu, cen itp.
  • Inicjowanie i przeprowadzanie rozmowy z kelnerem lub obsługą baru szybkiej obsługi.
  • Wyrażanie prośby, podziękowania, opinii.

 

  1. ZAKUPY I USŁUGI
  • Rodzaje sklepów.
  • Podstawowy asortyment.
  • Sprzedawanie i kupowanie.
  • Ceny. Środki płatnicze.
  • Jednostki miary i wagi.
  • Kolory.
  • Korzystanie z usług.

 

Przykładowe intencje i umiejętności komunikacyjne w zakresie słuchania, czytania, mówienia i pisania:

  • Opisywanie różnych rodzajów sklepów i ich podstawowego asortymentu.
  • Udzielanie i uzyskiwanie informacji o produktach, towarach, usługach, cenach, promocjach.
  • Pytanie i udzielanie informacji na temat towarów z podaniem ich wagi, długości, wielkości, rozmiaru, koloru.
  • Porównywanie przedmiotów.
  • Inicjowanie, prowadzenie i kończenie rozmowy ze sprzedawcą.
  • Wyrażanie życzeń i preferencji, zainteresowania i dezaprobaty.
  • Nawiązywanie kontaktów i prowadzenie rozmów w typowych sytuacjach korzystania z usług (kawiarenka internetowa, pralnia, poczta, zakład fotograficzny).

 

  1. PODRÓŻOWANIE I TURYSTYKA
  • Środki transportu.
  • Orientacja w terenie.
  • Planowanie podróż y.
  • Informacja turystyczna.
  • Zwiedzanie.

 

Przykładowe intencje i umiejętności komunikacyjne w zakresie słuchania, czytania, mówienia i pisania:

  • Uzyskiwanie i udzielanie informacji na temat możliwości wykorzystania różnych środków transportu.
  • Uzyskiwanie informacji o możliwości ach podróżowania (w biurach podróż y, dzięki ogłoszeniom prasowym i reklamie).
  • Uzyskiwanie informacji w kasie biletowej, informacji kolejowej, autobusowej, lotniczej.
  • Opisywanie i lokalizacja miejsc i kierunków.
  • Uzyskiwanie i udzielanie informacji na temat atrakcji turystycznych i możliwości spędzania czasu w danym miejscu.
  • Relacjonowanie zdobytych informacji swoim rozmówcom.
  • Rezerwowanie miejsc w pensjonacie, biletów na środki komunikacji i biletów wstępu.
  • Opowiadanie o wakacyjnych przygodach i przeżyciach.
  • Opisywanie atrakcji turystycznych w Polsce i w Rosji.

 

  1. KULTURA
  • Podstawowe dziedziny kultury.
  • Wybitni twórcy polscy i rosyjscy.
  • Uczestnictwo w kulturze.
  • Tradycje i zwyczaje.
  • Miejsca na kulturalnej mapie Rosji.
  • Oficjalne i nieoficjalne symbole Polski i Rosji.

 

Przykładowe intencje i umiejętności komunikacyjne w zakresie słuchania, czytania, mówienia i pisania:

  • Określanie podstawowych dziedzin kultury.
  • Wyrażanie pozytywnej lub negatywnej opinii o dziele sztuki (książce, filmie, obrazie, dziele muzycznym).
  • Wyrażanie stanów emocjonalnych (zaciekawienia, zachwytu, zniechęcenia, znudzenia itp.) związanych z recepcją kultury.
  • Uzyskiwanie i udzielanie informacji na temat repertuaru kin i teatrów, koncertów i innych wydarzeń kulturalnych.
  • Zaproszenie rozmówcy na przedstawienie teatralne, do kina lub na koncert.
  • Uzyskiwanie i udzielanie informacji na temat dat i sposobu obchodzenia ważnych polskich i rosyjskich świąt państwowych, religijnych oraz dni okolicznościowych wynikających z tradycji.
  • Uzyskiwanie i udzielanie prostych, podstawowych informacji krajoznawczych.
  • Uzyskiwanie informacji na temat stylu życia, obyczajów i tradycji Polaków i Rosjan.
  • Opowiadanie o miejscach, ludziach i zjawiskach związanych z kulturą i realiami rosyjskimi (przyroda, miasta, zabytki, sławni ludzie, zwyczaje kulinarne, oficjalne i nieoficjalne symbole itp.).

 

  1. SPORT
  • Popularne dyscypliny sportowe.
  • Imprezy sportowe.
  • Sprzęt sportowy.
  • Wychowanie fizyczne w szkole.

 

Przykładowe intencje i umiejętności komunikacyjne w zakresie słuchania, czytania, mówienia i pisania:

  • Opisywanie ludzi, miejsc i czynności związanych z popularnymi dyscyplinami sportu.
  • Uzyskiwanie i udzielanie informacji na temat popularnych dyscyplin sportowych.
  • Uzyskiwanie informacji o zainteresowaniach sportowych rozmówcy i udzielanie informacji o swoich preferencjach w tym zakresie.
  • Przedstawienie swojej opinii na temat zajęć wychowania fizycznego.
  • Uzyskiwanie i udzielanie

 

 

  1. ZDROWIE
  • Samopoczucie.
  • Dolegliwości, choroby i ich objawy.
  • Wizyta u lekarza.
  • Zdrowy styl życia.

 

Przykładowe intencje i umiejętności komunikacyjne w zakresie słuchania, czytania, mówienia i pisania:

  • Opisywanie swojego samopoczucia, dolegliwości i objawów chorobowych.
  • Zadawanie pytań o stan zdrowia i samopoczucie innych osób.
  • Wyrażenie prośby o udzielenie pomocy lub wskazówek dotyczących leczenia.
  • Umawianie się na wizytę lekarską.
  • Uzyskiwanie informacji w aptece i u lekarza na temat sposobów leczenia lub pozbycia się dolegliwości.
  • Opisywanie stanów i zjawisk dotyczących zdrowia i choroby.
  • Udzielanie rad rozmówcy na temat zdrowego stylu życia.

 

  1. l) ŚWIAT PRZYRODY
  • Pogoda.
  • Pory roku.
  • Fauna i flora.
  • Człowiek i przyroda.
  • Krajobraz.

 

Przykładowe intencje i umiejętności komunikacyjne w zakresie słuchania, czytania, mówienia i pisania:

  • Opisywanie zjawisk pogodowych i przyrodniczych związanych z poszczególnymi porami roku.
  • Uzyskiwanie i udzielanie informacji na temat pogody.
  • Opisywanie środowiska naturalnego (fauna, flora, krajobraz).
  • Opisywanie miejsc występowania roślin i zwierząt (las, zbiorniki wodne, podwórko, zoo).
  • Wyrażanie swego stosunku do świata przyrody.
  • Udzielanie rad na temat ekologicznego stylu życia.

 

Zakres materiału gramatycznego

 

Zaprezentowany zakres struktur gramatycznych jest do opanowania przez ucznia na poziomie A1 (podstawowym). Nie należy wymagać od ucznia bezbłędnego ich stosowania, ważne, aby uczeń umiał je rozpoznać i zrozumieć ich znaczenie.

 

 

CZASOWNIK

  1. Formy bezokolicznika zakończone na: –ть, –ти, –чь, np. читать, идти, мочь
  2. Formy osobowe czasowników regularnych czasu teraźniejszego, przyszłego i przeszłego z uwzględnieniem czasowników:пить, петь, ехать
  3. Formy osobowe czasu teraźniejszego, przyszłego i przeszłego czasowników nieregularnych, np. есть, хотеть
  4. Formy osobowe czasowników zwrotnych typu учиться, кататься
  5. Formy osobowe czasowników niedokonanych i dokonanych, np. покупать купить
  6. Formy trybu rozkazującego liczby pojedynczej i mnogiej, np. читай читайте
  7. Formy trybu rozkazującego z wyrazami давай, давайте.
  8. Predykatywy używane dla wyrażenia obowiązku, powinności, zakazu: надо писать, можно сделать, нельзя курить

 

RZECZOWNIK

  1. Formy gramatyczne rzeczowników wszystkich rodzajów liczby pojedynczej i mnogiej, np. ученик, девочка, тётя, окно, море, семья, время, музей, техникум, z uwzględnieniem:
  • rzeczowników zakończonych na –ия, np. экскурсия, ие, np. задание
  • rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na miękką spółgłoskę, np. словарь, рубль;
  • rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na –ь, np. мать, дочь;
  • rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na –а (-я), np. дедушка, дядя;
  • rzeczowników mających inny rodzaj niż w języku polskim, np. класс, проблема
  • liczby mnogiej rzeczowników rodzaju męskiego, np. друг друзья, rzeczowników rodzaju żeńskiego, np. сестра сёстры, i rzeczowników rodzaju nijakiego, np. дерево деревья;
  • formy miejscownika rzeczowników rodzaju męskiego typu год, снег z przyimkami в, на, np. в году, на снегу, oraz z przyimkiem o, np. о годе, о снеге;
  1. Rzeczowniki liczby pojedynczej i mnogiej określające nazwy osób w zależności od ich narodowości, zawodu, np. поляк, полька, слесарь, врач
  2. Rzeczowniki nieodmienne rodzaju nijakiego typu кафе, такси, метро i rodzaju męskiego typu кофе
  3. Rzeczowniki o odmianie przymiotnikowej typu мороженое, гостиная, ванная, учёный
  4. Rzeczowniki występujące tylko w liczbie pojedynczej typu обувь, молодёжь
  5. Rzeczowniki występujące tylko w liczbie mnogiej typu брюки, каникулы, очки

 

PRZYMIOTNIK

  1. Formy gramatyczne przymiotników twardotematowych i miękkotematowych wszystkich rodzajów liczby pojedynczej i mnogiej, np. длинный, зимний
  2. Stopniowanie przymiotników:
  • stopień wyższy: менее/более интересный;
  • złożone formy stopnia najwyższego, np. интересный самый интересный
  1. Krótka forma przymiotników w funkcji orzecznika, np. похож на дедушку

 

ZAIMEK

  1. Formy gramatyczne zaimków:
  • osobowych bez przyimka i z przyimkiem: он его у него, она её у неё;
  • pytających i względnych: кто, что, который, какой, сколько;
  • przeczących: никто, ничто;
  • dzierżawczych: мой, твой, наш, ваш, свой, их;
  • wskazujących: этот, это, эта, эти;
  • zaimka zwrotnego себя, wyrażenia zaimkowego друг друга

 

LICZEBNIK

  1. Formy liczebników głównych od 1 do 1000.
  2. Związek liczebników głównych z rzeczownikami ze szczególnym uwzględnieniem liczebników 1, 2, 3, 4 oraz liczebników zakończonych na 1, 2, 3, 4, np. два яблока, двадцать одна книга, тридцать четыре ученика3. Formy liczebników porządkowych z uwzględnieniem ich w konstrukcjach określających datę, np. первое мая (1 мая), двадцать третьего декабря (23 декабря), в две тысячи десятом году (в 2010 году).

 

PRZYSŁÓWEK

  1. Przysłówki miejsca i kierunku: здесь, там, дома, сюда, туда, домой, отсюда, оттуда
  2. Przysłówki czasu, np. сейчас, сегодня, летом, днём, всегда
  3. Przysłówki przyczyny, np. потому, поэтому
  4. Przysłówki sposobu, np. хорошо, помоему, порусски
  5. Przysłówki stopnia i miary, np. очень, быстро, много

 

PRZYIMEK

  1. Przyimki w konstrukcjach określających:
  • miejsce pobytu i znajdowania się osób i przedmiotów, np. у стены, в комнате, под столом, на пляже, около дома, перед школой, за столом, над полкой;
  • kierunek ruchu lub czynności , np. в бассейн, из коридора, к доске, ко мне, от доски, под стол, со стадиона, с горы, по шоссе, через мост;
  • położenie w przestrzeni, np. (не)далеко от, под Москвой, рядом с банком, около школы, у окна;
  • przemieszczanie się w przestrzeni, np. по городу, до Москвы;
  • czas, np. после обеда, с пятого класса, с утра до вечера, через час, за полдня;
  • przeznaczenie, np. книга для брата, деньги на ремонт;
  • cel, np. идти за покупками;
  • sposób, np. узнать по Интернету, говорить по телефону

 

SKŁADNIA

  1. Zdania pojedyncze:
  • oznajmujące, np. На стадионе был футбольный матч

– twierdzące, np. Да, это мой брат

– przeczące, np. Нет, у меня нет времени.

  • pytające:

– z zaimkiem pytającym, np. Кто тебе звонил?

– bez zaimka pytającego, np. Тебе звонили? Её зовут Ирина?

– niepełne zdania pytające zaczynające się od spójnika а, np. А тебе?

  • rozkazujące, np. Помоги мне! Давай пойдём на стадион!
  1. Zdania złożone współrzędnie połączone spójnikami: и, а, но, или, np. Я сижу в кресле и читаю книгу Мама готовит завтрак, а сестра решает задачи.
  2. Zdania złożone podrzędnie:
  • przydawkowe, np. Я посмотрел фильм, о котором раньше много слышал.
  • dopełnieniowe, np. Я знаю, что вчера Аня была на концерте.
  • okolicznikowe miejsca, np. Я был там, где раньше жили родители.
  • okolicznikowe czasu, np. Когда я позвонил, Елены не было дома.
  • okolicznikowe przyczyny, np. Я не был на тренировке, потому что я заболел.
  • okolicznikowe skutku, np. Оля москвичка, поэтому её попросили показать нам Москву.
  • okolicznikowe celu, np. Антон пошёл в аптеку, чтобы купить витамины.
  1. Zdania bezpodmiotowe, np. Мне хочется пить.
  2. Szyk wyrazów prosty i przestawny, np. пять лет лет пять.
  3. Rekcja czasowników

 

 

Sprawności językowe

 

  1. SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM

Uczeń potrafi:

  • kojarzyć dźwięk z jego obrazem graficznym;
  • rozróżniać sylaby akcentowane i nieakcentowane;
  • rozróżniać poszczególne wyrazy w zdaniach;
  • odróżniać zdania pytające, oznajmujące, wykrzyknikowe;
  • prawidłowo reagować na polecenia wydawane przez nauczyciela w języku rosyjskim;
  • zrozumieć główne myśli zawarte w prostej wypowiedzi rodzimego użytkownika języka;
  • wyróżniać poszczególne części tekstu.

 

  1. MÓWIENIE

Uczeń potrafi:

  • stosować typowe zwroty grzecznościowe;
  • inicjować rozmowę;
  • zadawać pytania i udzielać odpowiedzi w zakresie tematów przewidzianych programem;
  • prowadzić rozmowę na tematy dotyczące życia codziennego;
  • odpowiednio reagować na wypowiedź rozmówcy;
  • modyfikować dialog wzorcowy;
  • formułować krótkie, proste, spójne wypowiedzi na tematy przewidziane programem;
  • opisywać ludzi, przedmioty, miejsca i proste czynności;
  • przekazywać swoimi słowami w formie krótkiego opowiadania prosty tekst lub wypowiedź;
  • formułować krótką, prostą wypowiedź na temat zdarzeń autentycznych lub zaaranżowanych za pomocą środków dydaktycznych;
  • odgrywać różne role w procesie komunikowania się.

 

  1. CZYTANIE

Uczeń potrafi:

  • przeczytać tekst drukowany z zaznaczonym akcentem, zwracając uwagę na wymowę, akcentuację i intonację;
  • poprawnie przeczytać odpowiednio opracowany tekst pisany;
  • zrozumieć proste teksty zawierające podstawowy zasób struktur leksykalno-gramatycznych;
  • przeczytać i zrozumieć różnego rodzaju napisy i krótkie teksty informacyjne w zakresie tematyki przewidzianej programem;
  • znaleźć odpowiednie informacje w tekście;
  • domyślić się znaczenia nieznanych słów na podstawie kontekstu;
  • zrozumieć główne myśli autentycznego nieskomplikowanego tekstu.

 

  1. PISANIE

Uczeń potrafi:

  • prawidłowo pisać poszczególne litery alfabetu rosyjskiego;
  • zapisać graficzny odpowiednik usłyszanego dświęku lub ciągu dźwięków;
  • przekształcać tekst drukowany w tekst pisany;
  • stosować poznane reguły ortograficzne i proste zasady interpunkcji;
  • zapisać ze słuchu prosty tekst;
  • ułożyć i zapisać plan wypowiedzi pisemnej;
  • wypełnić formularz, ankietę;
  • napisać e-mail, pocztówkę, notatkę, prosty list prywatny w zakresie tematów przewidzianych programem;
  • napisać krótkie streszczenie przeczytanego lub wysłuchanego tekstu, zawierającego znaną leksykę i struktury gramatyczne;
  • zredagować krótką wypowiedź pisemną zawierającą opis przedmiotu, postaci, faktów z przeszłości lub teraźniejszości;
  • zredagować krótkie wypracowanie w zakresie tematyki objętej programem.

 

INNE UMIEJĘTNOŚCI

Uczeń potrafi:

  • samodzielnie korzystać ze słownika dwujęzycznego i ortograficznego;
  • dokonać autokorekty błędów oraz poprawić błędy innych w zakresie poznanego materiału.

 

6.Kryteria ocen:

 

Nauczyciel sprawdza i ocenia wiadomości i umiejętności w zakresie treści nauczania wprowadzanych na zajęciach ze szczególnym uwzględnieniem postępów ucznia.

W zakresie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań, tzn. ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane
z ocenami niższymi.

Ocenianie ma charakter ciągły, a stopnie wystawiane są systematycznie
i zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.

W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania wymagania edukacyjne dostosowane są do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia na podstawie orzeczenia.

 

Ocena celująca (6)

 

Uczeń ma wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania obowiązujący w danej klasie. Potrafi w sposób samodzielny wykorzystać posiadaną wiedzę i nabyte umiejętności w sytuacjach problemowych. Jest aktywny, pracuje systematycznie, skrupulatnie, dotrzymuje terminów, zadania wykonuje bezbłędnie. Uczeń wykorzystuje różnorodne źródła informacji, bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach języka rosyjskiego. Aktywnie współpracuje z innymi uczniami podczas przygotowywania wspólnych projektów i zespołowego wykonywania zadań.

Uczeń potrafi sformułować dłuższe wypowiedzi w języku rosyjskim, w których wykorzystuje skomplikowane struktury gramatyczne, bogate i zróżnicowane słownictwo wykraczające poza materiał podręcznikowy. Wypowiedzi charakteryzują się przemyślaną konstrukcją, płynnością, poprawnością fonetyczną.

Uczeń rozumie zarówno główną myśl, jak i szczegóły zawarte w dłuższych tekstach słuchanych, wypowiadanych przez rodzi- mych użytkowników języka. Jest w stanie rozpoznać sens wypowiedzi w różnych warunkach odbioru.

Uczeń rozumie sens dłuższych autentycznych tekstów, potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania oraz bez- błędnie wyłonić potrzebne informacje z czytanego tekstu.

Uczeń jest w stanie napisać dłuższą, spójną wypowiedź zawierającą złożone struktury gramatyczne, zróżnicowane słownictwo, bezbłędną pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym.

Uczeń ma dużą wiedzę na temat realiów życia Rosjan i kultury Rosji, wykraczającą poza materiał podręcznikowy.

 

Ocena bardzo dobra (5)

Uczeń w pełni opanował materiał przewidziany w obowiązującym programie nauczania języka rosyjskiego dla danej klasy. Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i nabyte umiejętności. Jest aktywny, pracuje systematycznie, rozwiązuje zadania o dużym stopniu trudności. Wykorzystuje obowiązujące źródła informacji. Potrafi współpracować w grupie.

Uczeń potrafi sformułować poprawne pod względem gramatyczno-leksykalnym wypowiedzi w języku rosyjskim na określony temat. Potrafi odpowiednio reagować w sytuacjach komunikacyjnych. Inicjuje i podtrzymuje rozmowę w bezpośrednim kontakcie z rozmówcą. Jego wypowiedzi są poprawne pod względem fonetycznym.

Uczeń rozumie główną myśl i szczegóły słuchanego tekstu podręcznikowego oraz ogólny sens tekstów autentycznych. Potrafi wyodrębnić szukane informacje z wysłuchanego tekstu.

Uczeń rozumie ogólny sens czytanego tekstu podręcznikowego i potrafi podczas czytania wyszukać w nim szczegółowe informacje.

Uczeń potrafi sformułować wypowiedź pisemną zawierającą dość złożone struktury i słownictwo z zakresu przewidzianego programem nauczania. Teksty charakteryzuje poprawność ortograficzna i interpunkcyjna.

Uczeń ma wiedzę na temat realiów życia Rosjan i kultury Rosji opartą na materiale programu nauczania.

 

Ocena dobra (4)

Uczeń opanował materiał obejmujący wiadomości i umiejętności językowe przewidziane programem nauczania. Posługuje się nimi swobodnie podczas wykonywania zadań o średnim stopniu trudności. Jest aktywny, stara się pracować systematycznie, korzysta z proponowanych źródeł informacji. Potrafi współpracować z innymi uczniami w czasie wykonywania zadań zespołowych.

Uczeń potrafi sformułować krótką wypowiedź w języku rosyjskim na określony temat, z nielicznymi błędami gramatycznymi i leksykalnymi. Potrafi uzyskać informacje i udzielić ich w typowych sytuacjach dnia codziennego. Jego wypowiedzi są ogólnie poprawne pod względem wymowy i intonacji.

Uczeń rozumie ze słuchu ogólny sens typowych sytuacji komunikacyjnych, podejmuje z sukcesem próby wyłonienia informacji szczegółowych  przekazu.

Uczeń rozumie globalnie i przeważnie szczegółowo czytane teksty podręcznikowe. Drobne nieścisłości w rozumieniu szczegółów z tekstu zdarzają się bardzo rzadko.

Uczeń potrafi pisać teksty użytkowe, stosując poznane struktury gramatyczne i słownictwo. Teksty są na ogół spójne i mają poprawną kompozycję. Są w zasadzie poprawne pod względem pisowni i interpunkcji.

Uczeń ma podstawową wiedzę na temat realiów życia Rosjan i kultury rosyjskiej.

 

Ocena dostateczna (3)

Uczeń opanował wiadomości i umiejętności wyszczególnione w programie nauczania. Posługuje się nimi podczas wykonywania zadań o łatwym i średnim stopniu trudności. Wykazuje umiarkowaną aktywność, nie zawsze pracuje systematycznie. Stara się współpracować z innymi uczniami w pracach zespołowych.

Uczeń potrafi sformułować bardzo krótką wypowiedź na temat z zakresu przewidzianego programem, popełniając przy tym błędy i korzystając z pomocy nauczyciela. Umie zadać proste pytanie i udzielić nieskomplikowanej odpowiedzi. Zazwyczaj poprawnie artykułuje słowa z zakresu poznanego materiału językowego. Błędy, które popełnia, na ogół nie utrudniają komunikacji.

Uczeń rozumie ze słuchu ogólny sens prostego tekstu podręcznikowego, podstawowe polecenia nauczyciela, wypowiedzi nauczyciela i kolegów. Zazwyczaj poprawnie reaguje w prostej sytuacji komunikacyjnej.

Uczeń rozumie główne treści prostego podręcznikowego tekstu czytanego, podstawowe napisy i ogłoszenia, które ułatwiają orientację w środowisku. Ma trudności z wyodrębnieniem informacji szczegółowych w tekście.

Uczeń potrafi napisać krótki, nieskomplikowany tekst i pisemnie odpowiedzieć na pytania, wykorzystując proste struktury i podstawowe słownictwo.

Uczeń zna niektóre fakty dotyczące realiów życia codziennego Rosjan i ich kultury.

 

Ocena dopuszczająca (2)

Uczeń wykazuje braki w opanowaniu wiedzy, które jest w stanie uzupełnić w trakcie dalszej edukacji. Opanował podstawowe umiejętności językowe, pozwalające mu rozwiązywać bardzo proste, typowe zadania. Nie wykazuje aktywności, pracuje niesystematycznie.

Uczeń potrafi sformułować bardzo krótką wypowiedź na tematy przewidziane programem, popełniając błędy, które niekiedy zakłócają komunikację językową. Umie zadać proste pytanie i udzielić prostej odpowiedzi, stara się reagować słownie w sytuacjach życia codziennego omawianych podczas lekcji. Ma trudności z inicjowaniem i podtrzymywaniem rozmowy w języku rosyjskim.

Uczeń rozumie ze słuchu proste wypowiedzi, pytania i polecenia, rozumie ogólny sens prostych sytuacji komunikacyjnych. Ma problem z wyodrębnieniem informacji szczegółowych w prostym tekście.

Uczeń rozumie główną myśl prostego podręcznikowego tekstu czytanego, korzysta przy tym z podpowiedzi nauczyciela. Ma duże trudności z wyodrębnieniem informacji szczegółowych. Rozpoznaje konstrukcję bardzo prostego tekstu, czasami potrafi trafnie określić, czy podana informacja jest zgodna z treścią czytanego tekstu.

Uczeń potrafi napisać bardzo krótki tekst (np. życzenia, pozdrowienia), stosując niezwykle ubogi zakres słownictwa i struktur gramatycznych, ale pozwalający na przekazanie części informacji. Popełnia błędy ortograficzne, interpunkcyjne.

Uczeń ma ubogą wiedzę na temat realiów życia codziennego Rosjan i ich kultury.

 

 

  1. Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.


W stosunku do ucznia z  stwierdzonymi trudnościami w uczeniu się stosuje się dostosowanie wymagań edukacyjnych, oraz form i metod pracy w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii, jak też od lekarza.

Uczniowie ci mają prawo do: wydłużonego czasu pracy, indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy, innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań testowych oraz obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych:

  • 100-91% – ocena celująca (6)
  • 90-71% – ocena bardzo dobra (5)
  • 70-55% – ocena dobra (4)
  • 54-40% – ocena dostateczna (3)
  • 39-20% – ocena dopuszczająca (2)
  • 19-0% – ocena niedostateczna (1)

 

 

  1. Zasady poprawiania wyników

 

Uczeń ma możliwość poprawy każdej oceny ze:

-sprawdzianu (testu) na podsumowanie działu

-kartkówki obejmującej minimum 3 ostatnie tematy

Poprawa odbywa się jeden raz w przeciągu 2 tygodni, w terminie ustalonym przez nauczyciela. Obie oceny są równorzędnie ważne. Nie poprawiamy ocen z innych form aktywność.