PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
JĘZYK ROSYJSKI
(klasy IV, V, VI)
Spis treści:
- Obszary podlegające ocenianiu
- Skala ocen
- Warunki oceny semestralnej, rocznej
- Formy sprawdzania wiadomości uczniów
- Treści nauczania
- Kryteria oceniania
- Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.
- Zasady poprawiania ocen
- Obszary podlegające ocenianiu:
Nauczyciel ocenia wiedzę i umiejętność jej stosowania, aktywność i zaangażowanie ucznia oraz podejście do przedmiotu.
- Skala ocen – zgodnie z ogólnoszkolnym systemem oceniania
- Warunki oceny semestralnej, rocznej
Na ocenę ma wpływ przede wszystkim przyrost wiedzy i umiejętności ucznia; ocena semestralna wynika z ocen cząstkowych, ale nie jest ich średnią.
- Formy sprawdzania wiadomości uczniów:
- a) Sprawdziany (prace klasowe, testy gramatyczno-leksykalne, testy sprawności rozumienia tekstu czytanego i słuchanego)
- sprawdziany zapowiadane są tydzień wcześniej
- uczeń nie może pisać pracy w innym terminie (oprócz usprawiedliwionej nieobecności)
- sprawdzian trwa 45 min o obejmuje materiał zrealizowany na lekcjach
- zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie z proporcją:
- 100-96% – ocena celująca (6)
- 95-90% – ocena bardzo dobra (5)
- 89-75% – ocena dobra (4)
- 74-50% – ocena dostateczna (3)
- 49-30% – ocena dopuszczająca (2)
- 29-0% – ocena niedostateczna (1)
– obniżone kryteria wymagań
- 100-90% – ocena celująca (6)
- 89-71% – ocena bardzo dobra (5)
- 70-55% – ocena dobra (4)
- 54-40% – ocena dostateczna (3)
- 39-20% – ocena dopuszczająca (2)
- 19-0% – ocena niedostateczna (1)
- b) Kartkówki
- kartkówki obejmujące materiał z 3 ostatnich tematów nie muszą być zapowiedziane
- zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie z proporcją:
- 100% – ocena celująca (6)
- 99-90% – ocena bardzo dobra (5)
- 89-75% – ocena dobra (4)
- 74-50% – ocena dostateczna (3)
- 49-30% – ocena dopuszczająca (2)
- 29-0% – ocena niedostateczna (1)
– obniżone kryteria wymagań
- 100-90% – ocena celująca (6)
- 89-71% – ocena bardzo dobra (5)
- 70-55% – ocena dobra (4)
- 54-40% – ocena dostateczna (3)
- 39-20% – ocena dopuszczająca (2)
- 19-0% – ocena niedostateczna (1)
- c) Pisemne prace domowe
- prace wymagające krótszego czasu na przygotowanie mogą być zadawane z lekcji na lekcję
- na wykonanie trudniejszych zadań uczeń otrzyma tydzień
- prace domowe sprawdzane są na bieżąco i mogą być oceniane
- za każdy brak pracy domowej uczeń otrzyma wpis do zeszytu „Brak pracy domowej”, który rodzic/prawny opiekun będzie zobowiązany podpisać
- za odrobienie pracy domowej uczeń może otrzymać plusa lub ocenę (3 plusy z pracy domowej to ocena bardzo dobra)
- d) Odpowiedzi ustne
- podczas odpowiedzi ocenie podlega: poprawność merytoryczna i językowa, samodzielność odpowiedzi, umiejętność wyrażania myśli
- e) Aktywność na lekcji
- praca na lekcji oceniana jest plusami – trzy plusy to ocena bardzo dobra
- wyczerpujące, rzeczowe, twórcze wypowiedzi ucznia w czasie lekcji mogą być ocenione od 4 do 6
- f) Recytacje i prezentacje scenek
- zapowiadane są przynajmniej tydzień wcześniej
- podlegają ocenie z uwzględnieniem wkładu pracy i możliwości uczniów
Ocenę z odpowiedzi ustnej i krótkiej formy pisemnej (kartkówka) nauczyciel uzasadnia ustnie, omawiając przy klasie i wskazując, co uczeń opanował, a co mu nie wychodzi i jak nad tym popracować.
Do pracy klasowej na podsumowanie działu nauczyciel dołącza krótką recenzję wskazującą mocne i słabe strony ucznia i jak pokonać trudności.
Prace pisemne uczeń otrzymuje do pokazania rodzicom w celu zapoznania się jej treścią potwierdzając to podpisem.
5.Treści nauczania
klasa IV (1 h tygodniowo)
Tematy i sytuacje
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
- Autoprezentacja (podać następujące dane: imię, nazwisko, wiek, miejsce zamieszkania, adres, szkoła, klasa)
- Rodzina (wymienić członków rodziny, zainteresowania)
- Zawieranie znajomości (przywitać się i pożegnać, zastosować zwroty grzecznościowe, przedstawić inne osoby)
- Szkoła (wymienić przybory szkolne, opisać czynności szkolne)
- Określanie czasu (wymienić nazwy dni tygodnia, określić czas zegarowy – pełne godziny, pory dnia)
- Rosja (wymienić informacje kulturoznawcze, symbole Rosji, rosyjskie bajki, znanych Rosjan)
W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
Materiał morfosyntaktyczny
Uczeń potrafi rozróżnić ze słuchu podstawowe części mowy: rzeczownik, przymiotnik, czasownik.
Materiał fonetyczny
• intonacja (zdanie oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe)
• akcentuacja (akcenty we wszystkich częściach mowy, akcent zdaniowy)
• artykulacja (samogłoski a, o, ы, у, и w sylabie akcentowanej i nieakcentowanej, samogłoski я, ё, е, ю na początku wyrazu, po samogłosce i po spółgłosce, spółgłoski twarde ш, ж, spółgłoski miękkie щ ч
Materiał ortograficzny
• oznaczanie głosek za pomocą liter alfabetu rosyjskiego
klasa V
Tematy i sytuacje
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
- Plan dnia (opisać codzienne czynności w domu i szkole, nazwać oceny szkolne, wymienić dodatkowe przedmioty szkolne, pory dnia)
- Dom (określić miejsce zamieszkania, opisać wygląd domu, układ pomieszczeń, wyposażenie pokoju i innych pomieszczeń, określać kolory)
- Wycieczka (wymienić słownictwo związane z podróżą, wymienić zabytki stolicy Polski )
- Zainteresowania (opisać hobby, formy spędzania wolnego czasu, idoli młodzieży)
- Zdrowie (opisać swoje samopoczucie, wymienić popularne choroby i ich objawy, nazwy części ciała, zareagować w sytuacjach wizyta u lekarza, pielęgnacja chorego)
- Tradycje w Polsce i Rosji (wymienić popularne święta, nazwy miesięcy, wymienić uroczystości w gronie rodzinnym, określać daty)
- Zakupy (wymienić rodzaje sklepów, nazwy towarów – artykuły spożywcze i przemysłowe, nazwy odzieży, określić ceny, jednostki wagi)
- Wakacje i ferie (opisać rodzaje wypoczynku, plany na wakacje, przygotowanie do wyjazdu, wyjazd za granicę, hotel, nazwać kierunki świata)
W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
Materiał morfosyntaktyczny
- liczebniki (mianownik liczebników głównych od 11-20, liczebniki główne dziesiątki i setki, związki liczebników z rzeczownikiem)
- czasownik (czas przeszły i przyszły złożony, czas teraźniejszy, nieregularna odmiana)
- rzeczownik ( formy gramatyczne rzeczowników rodzaju żeńskiego, odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego z końcówką –ия, odmiana rzeczowników rodzaju męskiego, odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego)
- przymiotnik (odmiana przymiotników twardotematowych w liczbie pojedynczej i mnogiej, odmiana miękkotematowych w liczbie pojedynczej i mnogiej)
- zaimki (zaimki wskazujące, odmiana zaimków osobowych)
- przyimki (przyimki wyrażające stosunki przestrzenne, czasowe, przyimki z rzeczownikiem w celowniku)
- przysłówki (stopnia, czasu)
Materiał fonetyczny
- akcentuacja (akcenty we wszystkich częściach mowy, akcent zdaniowy)
- akcentuacja liczebników głównych z akcentem nieruchomym na temacie lub końcówce, akcent ruchomy w zależności od przypadka
- akcentuacja połączeń rzeczowników z przyimkiem
- akcentuacja zaimków z akcentem nieruchomym na pierwszej sylabie oraz akcent ruchomy
- akcentuacja formy osobowe czasu przeszłego z przeczeniem lub bez
- akcentuacja formy osobowe czasu przeszłego z jednosylabowym bezokolicznikiem
- akcentuacja zakończeń czasowników zwrotnych
- ruchomych akcent rzeczowników
Materiał ortograficzny
- pisownia znaku miękkiego w formach 2 osoby liczby pojedynczej czasowników w czasie teraźniejszym i przyszłym prostym
- pisownia znaku miękkiego w liczebnikach głównych 1- 1000
- pisownia zakończeń czasowników zwrotnych
klasa VI
Tematy i sytuacje
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
- Transport, komunikacja (nazwać środki komunikacji miejskiej, opisać plan miasta, udzielać i uzyskać informacje o położeniu charakterystycznych obiektów w mieście, zastosować zwroty grzecznościowe – na ulicy, w środkach komunikacji miejskiej, napisać pocztówki z podróży, oficjalnie określać czas zegarowy)
- Pory roku i klimat (nazwać kierunki świata, opisać klimat Rosji jej strefy klimatyczne, zjawiska atmosferyczne, wymienić nazwy istot młodych)
- Człowiek (zaprezentować kolegę lub koleżankę, opisać wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, styl ubierania się)
- Sport ( nazwać dyscypliny sportowe – podział na zimowe i letnie, określić rolę sportu w życiu ucznia, udział w zawodach sportowych, wymienić popularnych sportowców, sposobem nieoficjalnym oznaczać czas zegarowy)
- Poczta, środki masowego przekazu (stosować konstrukcje i zwroty używane w korespondencji i rozmowie telefonicznej, prowadzić korespondencję kartka, list, SMS, e-mail)
- Gastronomia (stosować zwroty używane w restauracji i kawiarni, nazwać rodzaje lokali gastronomicznych, opisać jadłospis, tradycyjne dania kuchni polskiej i rosyjskiej, przepisy kulinarne, posiłki w domu)
- Kino, teatr, opera (opisać afisze filmowe, wymienić słownictwo związane z baletem rosyjskim, filmem i sztuką teatralną)
W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
Materiał morfosyntaktyczny
- przysłówki (celu, miejsca, kierunku, stopień wyższy przysłówków
- przyimki ( dla wyrażenia stosunków celowych, konstrukcje przyimkowe w celu określenia czasu trwania czynności lub stanu, stopień wyższy przymiotników)
- rzeczowniki ( rz. rodzaju męskiego zakończone na miękką spółgłoskę, rz. typu ночь, odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego, rzeczowniki nieodmienne)
- przymiotniki ( twardotematowe o temacie zakończonych na к х г, formy krótkie przymiotników)
- zaimki (dzierżawcze w liczbie pojedynczej i mnogiej, zaimek zwrotny себя)
- liczebniki (dopełniacz liczebników głównych i porządkowych)
- spójniki
- czasownik ( tryb rozkazujący)
- nazwiska rosyjskie
Materiał fonetyczny
- akcentuacja form osobowych czasu przeszłego z bezokolicznikiem zakończonym na –ти –чь
- połączenia spółgłoskowe св, тв, кв, хв, цв
- połączenia litrowe вств, здн, лнц, стн
Materiał ortograficzny
- pisownia znaku miękkiego w formach trybu rozkazującego
- pisownia przysłówków
- pisownia znaku miękkiego w odmianie zaimków dzierżawczych
6.Kryteria ocen:
Nauczyciel sprawdza i ocenia wiadomości i umiejętności w zakresie treści nauczania wprowadzanych na zajęciach ze szczególnym uwzględnieniem postępów ucznia.
W zakresie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań, tzn. ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane
z ocenami niższymi.
Ocenianie ma charakter ciągły, a stopnie wystawiane są systematycznie
i zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania wymagania edukacyjne dostosowane są do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia na podstawie orzeczenia.
ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości w pełni spełniają zakres wymagań na ocenę bardzo dobrą i wykorzystuj je w nietypowych sytuacjach problemowych, a także bierze udział w konkursach z języka rosyjskiego, przedsięwzięciach związanych z językiem rosyjskim na terenie szkoły, jak i poza jej murami;
ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości spełniają zakres wymagań ponadpodstawowych:
w zakresie gramatyki i słownictwa
-potrafi poprawnie operować strukturami wymaganymi programem nauczania
– potrafi budować spójne zdania
– stosuje szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania
– używa poprawnie niektórych elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym
w zakresie słuchania
– rozróżnia dźwięki i wyrazy o podobnym brzmieniu
– rozróżnia poszczególne wyrazy w zdaniu
– umie wskazać akcent wyrazowy
– odróżnia zdania oznajmujące, pytające (także lub bez słowa pytającego), wykrzyknikowe
– rozumie zdania składające się z poznanych wyrazów
– określa główną myśl wysłuchanego tekstu
– rozumie wypowiedzi rodzimych użytkowników języka w prostych sytuacjach przewidzianych w programie
– umie wyodrębnić w tekście istotne informacje
– potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną
– potrafi rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się
– potrafi z łatwością rozróżnić dźwięki
– potrafi z łatwością zrozumieć polecenia nauczyciela i zareagować na nie
w zakresie czytania
– rozumie zdania składające się z poznanych wyrazów
– przeczyta tekst drukowany (po jego uprzednim opracowaniu) z zaznaczonymi akcentami
– przeczytać tekst pisany z zaznaczonymi akcentami
– przestrzega zasad poprawnej intonacji, wymowy, akcentuacji
– potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną
– potrafi rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się
– domyśla się znaczenia wyrazu z kontekstu lub nas podstawie podobieństwa do języka ojczystego
– nadaje tytuł tekstowi lub jego fragmentom
– porządkuje chronologicznie fragmenty tekstu
– posługuje się słownikiem dwujęzycznym
w zakresie mówienia
– potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość
– potrafi mówić spójnie bez zawahań
– zadaje proste pytania i umie na nie odpowiedzieć
– stosuje w wypowiedziach zwroty grzecznościowe
– posługuje się poprawnym językiem, popełniając niewiele błędów
– dysponuje dużym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei
– umie w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
– można go zrozumieć bez trudności
w zakresie pisania
– pisze wszystkie litery zgodnie z zasadami kaligrafii
– poprawnie łączy litery
– dokonuje transpozycji tekstu drukowanego na pisany
– umie poprawnie zapisać ze słuchu większość znanych wyrazów
– potrafi napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo
– potrafi w spójny sposób zorganizować tekst
– odpowiada pisemnie na pytania do tekstu
– wstawia własne informacje do tekstu
– w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty
– pisze teksty o odpowiedniej długości
– stosuje prawidłową pisownię i interpunkcję
ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości przekraczają zakres wymagań podstawowych i pozwalają na samodzielne ich wykorzystywanie oraz rozwiązywanie typowych zadań teoretycznych i praktycznych;
w zakresie gramatyki i słownictwa
– potrafi poprawnie operować większością struktur wymaganych programem nauczania
– potrafi budować zdania w większości wypadków spójne
– na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania
– używa poprawnie niedużej ilości elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym/ abstrakcyjnym
w zakresie słuchania i czytania
– koryguje błędy w zakresie wymowy i akcentuacji na podstawie wzorca nauczyciela
– domyśla się znaczenia wyrazu z kontekstu lub nas podstawie podobieństwa do języka ojczystego
– rozumie ogólny sens prostych sytuacji komunikacyjnych, dialogów, nieskomplikowanych relacji wypowiadanych w tempie dostosowanym do celów dydaktycznych
– potrafi zrozumieć większość kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach
– potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną
– potrafi zwykle rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się
– potrafi rozróżnić dźwięki
– potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela i zareagować na nie
w zakresie mówienia
– opanował poprawną wymowę
– udziela wypowiedzi twierdzącej i przeczącej
– przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość
– potrafi mówić spójnie z lekkim wahaniem
– posługuje się w miarę poprawnym językiem, popełniając niekiedy zauważalne błędy
– dysponuje zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei
– umie zazwyczaj w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
– można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności
w zakresie pisania
– potrafi na ogół napisać zadanie zawierające pełne zdania, struktury wymagane programem nauczania i słownictwo
– zazwyczaj umie poprawnie zapisać ze słuchu większość znanych wyrazów
– pisze teksty na ogół dobrze zorganizowane i spójne
– w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty, choć niektórym poświęca niewiele miejsca
– pisze teksty nieco dłuższe lub krótsze od wymaganej długości
– używa przeważnie prawidłowej pisowni i interpunkcji
ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości spełniają zakres wymagań podstawowych;
w zakresie gramatyki i słownictwa
– potrafi poprawnie operować niektórymi strukturami wymaganymi programem
– potrafi budować zdania niekiedy spójne
– czasami używa zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania
– używa poprawnie ograniczonego zakresu słownictwa o charakterze bardziej złożonym/ abstrakcyjnym
w zakresie słuchania i czytania
– rozumie polecenia wydawane przez nauczyciela i właściwie na nie reaguje
– rozumie ogólny sens pytań i nieskomplikowanych informacji
– potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów
– potrafi zrozumieć część kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach
– potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną
– potrafi rzadko rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się
– potrafi rozróżnić większość dźwięków
– potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela
w zakresie mówienia
– czasami potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość
– potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem
– posługuje się częściowo poprawnym językiem, ale popełnia sporo zauważalnych błędów
– dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei
– umie czasami w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
– można go zazwyczaj zrozumieć
w zakresie pisania
– próbuje napisać zadanie zawierające pełne zdania , struktury wymagane programem i słownictwo
– potrafi zorganizować tekst, który mógłby być bardziej spójny
– w zadaniu pisemnym zawiera większość istotnych punktów
– zdarza, mu się pisać teksty znacznie dłuższe lub krótsze od wymaganej długości
– używa czasem nieprawidłowej pisowni i interpunkcji
ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, którego wiadomości obejmują przynajmniej treści najłatwiejsze, praktyczne-życiowe, czyli nie spełnia całkowicie wymagań podstawowych jednak rokuje nadzieję na ich uzupełnienie;
w zakresie gramatyki i słownictwa
– potrafi poprawnie operować niedużą ilością struktur wymaganych programem
– potrafi budować zdania, ale przeważnie niespójne
– dysponuje niewielkim zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania
– czasami niepoprawnie używa codziennego słownictwa
w zakresie słuchania i czytania
– potrafi od czasu do czasu zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów
– potrafi zrozumieć kilka kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach
– potrafi wydobyć niedużą ilość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną
– potrafi rzadko rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się
– potrafi rozróżnić niektóre dźwięki
– potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela, ale może potrzebować pomocy lub podpowiedzi
w zakresie mówienia
– czasem potrafi przekazać wiadomość, ale z trudnościami
– potrafi czasami mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem
– posługuje się czasami poprawnym językiem, ale popełnia wiele zauważalnych błędów
– dysponuje bardzo ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei
– rzadko próbuje zabierać głos w rozmowie
– można go zazwyczaj zrozumieć, ale z pewną trudnością
w zakresie pisania
– ma trudności z napisaniem zadania zawierającego pełne zdania, struktury wymagane programem i słownictwo
– tekst bywa spójny, ale brak mu organizacji
– w zadaniu pisemnym zawiera niektóre istotne punkty
– zdarza mu się pisać teksty znacznie dłuższe lub krótsze od wymaganej długości
– używa w większości nieprawidłowej pisowni i interpunkcji
ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych za strony nauczyciela nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej;
- Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.
W stosunku do ucznia z stwierdzonymi trudnościami w uczeniu się stosuje się dostosowanie wymagań edukacyjnych, oraz form i metod pracy w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii, jak też od lekarza.
Uczniowie ci mają prawo do: wydłużonego czasu pracy, indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy, innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań testowych oraz obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych:
- 100-91% – ocena celująca (6)
- 90-71% – ocena bardzo dobra (5)
- 70-55% – ocena dobra (4)
- 54-40% – ocena dostateczna (3)
- 39-20% – ocena dopuszczająca (2)
- 19-0% – ocena niedostateczna (1)
- Zasady poprawiania wyników
Uczeń ma możliwość poprawy każdej oceny ze:
-sprawdzianu (testu) na podsumowanie działu
-kartkówki obejmującej minimum 3 ostatnie tematy
Poprawa odbywa się jeden raz w przeciągu 2 tygodni, w terminie ustalonym przez nauczyciela. Obie oceny są równorzędnie ważne. Nie poprawiamy ocen z innych form aktywność.