Przedmiotowy system oceniania – HISTORIA

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z HISTORII

Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z dnia 23 czerwca 2016 r., Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. (poz. 843) w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, a także Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2016 r. (poz. 1278) zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, obowiązująca podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, Statut Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku, SSO.

  1. Nauczanie historii odbywa się na podstawie programu „Wczoraj i dziś” Program nauczania historii w klasach 4-8 szkoły podstawowej” autorstwa Tomasza Maćkowskiego, zgodnie z obowiązującą podstawą programową.
  2. Program realizowany jest tygodniowo w kolejnych klasach w ciągu: w kl. IV – 1 godz./tyg., V – 2 godz./tyg., kl. VII – 2 godz./tyg.,  kl. VIII – 2 godz./tyg.
  3. Przedmiotowy system oceniania z historii ma na celu:
  • kształtowanie postaw i zachowań pożądanych społecznie i posługiwanie się nimi we własnych działaniach,
  • przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć,
  • motywowanie ucznia do dalszej pracy,
  • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
  • dostarczenie rodzicom (opiekunom prawnym), także nauczycielom i dyrektorowi szkoły informacji o efektywności procesu nauczania i uczenia się, wkładzie pracy uczniów nad własnym rozwojem oraz o postępach uczniów w nauce,
  • umożliwienie nauczycielom ustawicznego doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  1. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne uczniów w następujących obszarach: wiedza i jej stosowanie w praktyce, kształcone umiejętności oraz aktywność i zaangażowanie w praktyce.
  2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów ma służyć monitorowaniu pracy ucznia, rozpoznawaniu poziomu umiejętności i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości z historii w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego programu nauczania oraz formułowaniu oceny.
  3. Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
    • posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
    • posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
    • posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się,
    • objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów w szkole.
  4. W ocenianiu bieżącym stosuje się następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
    1. prace pisemne:
      • sprawdziany (klasówki),obejmują większą partię materiału określoną przez nauczyciela, najczęściej po ukończeniu działu programowego; sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem,
      • kartkówki dotyczące materiału z 2 – 3 ostatnich tematów i nie muszą być zapowiadane,
    2. praca i aktywność na lekcji, nauczyciel stosuje również znaki „+” i „-” jako sposób oceny pracy ucznia: zebranie trzech znaków „+” daje ocenę bardzo dobrą, zebranie trzech znaków „-”daje ocenę niedostateczną.
    3. odpowiedzi ustne,
    4. prace domowe,
    5. wyniki pracy grupowej,
    6. prace długoterminowe, projekty, referaty, prezentacje multimedialne, plakaty, wywiady środowiskowe,
    7. aktywność pozalekcyjna, osiągnięcia w konkursach, akcjach charytatywnych.
  5. Oceny są jawne dla uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych).
  6. Każdą ocenę z pisemnych i ustnych form sprawdzania umiejętności lub wiadomości ucznia wpisuje się do dziennika papierowego i elektronicznego.
  7. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne i inne formy pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów przedstawiane są do wglądu uczniom na zajęciach dydaktycznych.
  8. Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci:
  • bezpośrednio po sprawdzeniu pracy pisemnej (prace przekazane przez uczniów do wglądu),
  • na najbliższym po sprawdzianie dyżurze, w czasie indywidualnych spotkań z nauczycielem przedmiotu,
  • na zebraniach ogólnych,
  • w czasie dni otwartych.
  1. Uczniowie i ich rodzice są na bieżąco informowani o postępach edukacyjnych, poprzez:
  • informację ustną,
  • wpisy do zeszytu przedmiotowego,
  • wpisy do dziennika papierowego i elektronicznego.
  1. Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną:
  • oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz z kartkówek nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do uzupełnienia braków.
  • wszystkie oceny ze sprawdzianów uzasadniane są przez nauczyciela ustnie lub pisemnie w formie dołączonego komentarza, w którym są wskazane:
  1. opanowane umiejętności,
  2. częściowo opanowane umiejętności,
  3. nie opanowane umiejętności,
  4. sposoby zniwelowania zaistniałych braków.

Informacja ta przekazywana jest rodzicom przez uczniów w postaci metryczki do testu lub ustnie na spotkaniach indywidualnych.

  1. W ocenianiu bieżącym i klasyfikacyjnym w klasach IV- VIII obowiązuje następująca skala ocen i ich skróty:
    • 6– celujący /cel/
    • 5– bardzo dobry /bdb/
    • 4– dobry /db/
    • 3– dostateczny /dst/
    • 2– dopuszczający /dop/
    • 1– niedostateczny /ndst/
  2. W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaku „+” i „ –” przy ocenie.
  3. Dopuszcza się stosowanie skrótu w dzienniku: np. – nieprzygotowany, nb. – nieobecny.
  4. Brak uczniowskiego wyposażenia(np. zeszytu, podręcznika, przyborów, itp.) może wpłynąć na ocenę pracy ucznia wyłącznie w sytuacjach uporczywie powtarzających się, zależnych od ucznia, a uniemożliwiających prowadzenie procesu nauczania i uczenia się.
  5. Na ocenę osiągnięć ucznia nie ma wpływu jego zachowanie, wygląd, światopogląd, status społeczny i wcześniejsze osiągnięcia ucznia.
  6. Obowiązują następujące zasady przeprowadzania prac pisemnych:
    1. nauczyciel ustala termin sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem,
    2. sprawdzian poprzedza powtórzenie i utrwalenie wiadomości,
    3. sprawdzian zwykle będzie trwał 1 godzinę lekcyjną, a kartkówka do 20 minut,
    4. uczniowie znają zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteria oceniania,
    5. nauczyciel ma 14 dni na sprawdzenie, ocenę i recenzję sprawdzianu,
    6. nauczyciel omawia i poprawia błędy uczniów na sprawdzianie wspólnie z uczniami na zajęciach edukacyjnych, a ocenę wpisuje do dziennika papierowego i elektronicznego,
    7. jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu, musi wykazać się wiadomościami i umiejętnościamizawartymi na sprawdzianie w formie ustalonej z nauczycielem,
    8. jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu, powinien to zrobić w terminie ustalonym z nauczycielem do tygodnia od powrotu do szkoły, gdy powodem był dłuższy pobyt w szpitalu do dwóch tygodni od powrotu do szkoły,
    9. uczeń może poprawić raz każdą ocenę z prac pisemnych: ze sprawdzianów i kartkówek z trzech tematów,
    10. poprawa powinna odbyć się w ciągu dwóch tygodniod oddania i omówienia pracy w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem,
    11. ocena otrzymana za poprawianą pracę pisemną wpisana jest jako kolejna do dziennika, do wystawienia oceny na semestr obie są równorzędne,
    12. uczeń nie może poprawiać ocen z kartkówek z jednego tematu lekcji, odpowiedzi ustnych oraz z innych form oceniania ucznia,
    13. prace pisemne przechowuje nauczyciel przedmiotu do końca zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
  7. Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
    1. poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
    2. 30%-49% – dopuszczający
    3. 50%-74% – dostateczny
    4. 75%-89% – dobry
    5. 90%- 95% – bardzo dobry
    6. 96%-100% – celujący.
  8. Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
    1. poniżej 19% możliwych do uzyskania punktów- niedostateczny
    2. 20%-39%- dopuszczający
    3. 40%-54%- dostateczny
    4. 55%-70%- dobry
    5. 71%- 90%- bardzo dobry
    6. 91%-100%- celujący.
  9. Nie ocenia się ucznia:
    1. w klasach IV w pierwszych trzech tygodniach września,
    2. do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole (min. tygodniowej),
    3. w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń losowych.
  10. Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez negatywnych skutków. Zgłoszenie musi odbyć się przed rozpoczęciem lekcji. Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym wpisując datę zaistnienia zdarzenia. Za każde takie zgłoszenie otrzymuje minus, z tym, że każdy kolejny minus przybiera postać oceny niedostatecznej. Jeżeli uczeń nie zgłosi nieprzygotowania lub braku pracy domowej, zaś nauczyciel to sprawdzi – uczeń automatycznie otrzymuje ocenę niedostateczną.
  11. W procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań– ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane z ocenami niższymi:
    1. stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach nietypowych,
  • samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
  • uzyskał tytuł laureata lub finalisty wojewódzkiego konkursu przedmiotowego,
  • osiąga sukcesy w różnych konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkolnych,
    1. stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
  • rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
    1. stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
  • nie opanował w pełni wiadomości określonych w programie nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania ujęte w podstawie programowej przedmiotu,
  • poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
    1. stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
  • opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie treści zawartych w podstawie programowej,
  • rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
    1. stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
  • ma trudności z opanowaniem zagadnień ujętych w podstawie programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki (z wyjątkiem uczniów klas programowo najwyższych),
  • rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności;
    1. stopień niedostatecznyotrzymuje uczeń, który:
  • nie opanował wiadomości i umiejętności ujętych w podstawie programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu (nie dotyczy klas programowo najwyższych),
  • nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
  1. Należy dostosować wymagania edukacyjne oraz formy i metody pracy w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii. Uczniowie ci mają prawo do:
    1. wydłużonego czasu pracy,
    2. obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych,
    3. mniejszej ilości zadań,
    4. dostosowania warunków i form pracy podczas pisania prac pisemnych,
    5. indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy,
    6. innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań otwartych.
  2. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na koniec I okresu, a roczne na koniec zajęć edukacyjnych w danej klasie.
  3. Ocena wystawiana na koniec drugiego okresu jest oceną roczną, uwzględniającą osiągnięcia ucznia z obu okresów.
  4. Ocena semestralna wynika z ocen bieżących, ale nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
  5. Oceny klasyfikacyjne z przedmiotu ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w klasie na podstawie systematycznej oceny pracy uczniów z uwzględnieniem ocen bieżących.
  6. W klasach integracyjnych oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela wspomagającego, współorganizującego kształcenie integracyjne.
  7. Szkolne wyniki klasyfikacji (śródrocznej i rocznej) zatwierdza Rada Pedagogiczna.

 

Opracował zespół nauczycieli historii SP 47 w Białymstoku, wrzesień 2018.