Przedmiotowy system oceniania – JĘZYK ANGIELSKI kl. 1-2

Przedmiotowy System Oceniania z Języka Angielskiego

dla klas I i II

Realizowany program:

  • w klasach I PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA I ETAPU EDUKACYJNEGO SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY 1-3 zgodny z Podstawą programową Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 14 lutego 2017 r.
    Autor programu Ilona Studzińska Arkadiusz Mędela Magdalena Kondro Ewa Piotrowska Anna Sikorska

Białystok, wrzesień 2018

  1. Obszary podlegające ocenianiu:

wiedza i umiejętność jej stosowania oraz aktywność i zaangażowanie ucznia

  1. Skala ocen – zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania

W klasach I-III w ciągu semestru uczeń otrzymuje oceny cząstkowe w formie punktowej:
6 punktów, 5 punktów, 4 punkty, 3 punkty, 2 punkty, 1 punkt. Bieżące ocenianie ucznia odnotowuje się w dziennikach zajęć wpisując cyfrę oznaczającą liczbę punktów – odpowiednio 6,5,4,3,2,1.

  1. Warunki oceny semestralnej, rocznej:

ocena semestralna wynika z ocen cząstkowych, ale nie jest ich średnią. Decydujący wpływ na tę ocenę ma przyrost wiedzy i umiejętności oraz wkład pracy ucznia. Na bieżąco oceniane są: zaangażowanie i zachowanie uczniów, umiejętność współpracy, przygotowanie do zajęć.

4.   Formy sprawdzania wiadomości uczniów:

Sprawdziany (prace klasowe, testy gramatyczno-leksykalne)

    • sprawdziany zapowiadane są tydzień wcześniej

    • uczeń nie może pisać pracy w innym terminie (oprócz usprawiedliwionej nieobecności)

    • sprawdzian trwa 45 min o obejmuje materiał realizowany między testami

    • kryteria – zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie z proporcją:

100-96% – ocena celująca (6)

95-90% – ocena bardzo dobra (5)

89-75% – ocena dobra (4)

74-50% – ocena dostateczna (3)

49-30% – ocena dopuszczająca (2)

29-0% – ocena niedostateczna (1)

    • u uczniów z orzeczeniem o obniżeniu progu wymagań stosuje się następujące kryteria:

100-91% – ocena celująca (6)

90-71% – ocena bardzo dobra (5)

70-55% – ocena dobra (4)

54-40% – ocena dostateczna (3)

39-20% – ocena dopuszczająca (2)

19-0% – ocena niedostateczna (1)

Kartkówki

    • kartkówki obejmujące materiał z 3 ostatnich tematów nie muszą być zapowiedziane

    • kryteria – zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie
      z proporcją:

100% – ocena celująca (6)

99-90% – ocena bardzo dobra (5)

89-75% – ocena dobra (4)

74-50% – ocena dostateczna (3)

49-30% – ocena dopuszczająca (2)

29-0% – ocena niedostateczna (1)

    • u uczniów z orzeczeniem o obniżeniu progu wymagań stosuje się następujące kryteria:

100-91% – ocena celująca (6)

90-71% – ocena bardzo dobra (5)

70-55% – ocena dobra (4)

54-40% – ocena dostateczna (3)

39-20% – ocena dopuszczająca (2)

19-0% – ocena niedostateczna (1)

Pisemne prace domowe

    • prace wymagające krótszego czasu na przygotowanie mogą być zadawane z lekcji na lekcję

    • na wykonanie trudniejszych zadań uczeń otrzyma tydzień

    • prace domowe sprawdzane są na bieżąco i mogą być oceniane

    • trzy razy w semestrze uczeń ma prawo nie przygotować się do zajęć, o czym powinien poinformować nauczyciela przed lekcją. Prawo to nie przysługuje uczniom w przypadku zapowiedzianych sprawdzianów i recytacji. Nieprzygotowanie się do lekcji oznacza się
      w dzienniku symbolem „np”

Aktywność na lekcji

praca na lekcji oceniana jest plusami – trzy plusy to ocena bardzo dobra wyczerpujące, rzeczowe, twórcze wypowiedzi ucznia w czasie lekcji mogą być ocenione od 5 do 6

5. Kryteria ocen:

Nauczyciel sprawdza i ocenia wiadomości i umiejętności w zakresie treści nauczania wprowadzanych na zajęciach ze szczególnym uwzględnieniem postępów ucznia. W zakresie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań, tzn. ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane z ocenami niższymi.

Poziom celujący otrzymuje uczeń, który:

  • opanował fonetycznie materiał językowy i bezbłędnie wymawia poznane zwroty i wyrażenia,

  • płynnie recytuje poznane wierszyki, rymowanki i płynnie śpiewa piosenki uwzględniając poprawną wymowę i intonację,

  • opanował w pełni poznane słownictwo, tj. bardzo dobrze identyfikuje angielskie słowo z przedmiotem, obiektem lub ich cechami (kolorem, wielkością, ilością), potrafi nazywać czynności, posiada bogaty zasób słownictwa, w pełni rozumie treść i sens pytań stawianych mu przez nauczyciela,

  • rozumie tekst słuchany i potrafi odpowiedzieć na pytania do niego,

  • prawidłowo rozwiązuje zadania na lekcji,

  • bezbłędnie pisze z pamięci, potrafi napisać krótki tekst według wzoru,

  • czyta bardzo płynnie, bezbłędnie wymawiając poszczególne słowa,

  • jest wyjątkowo aktywny na lekcji, bardzo systematycznie odrabia wszystkie

  • prace domowe i wykazuje duże zainteresowanie językiem angielskim.

Poziom bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

  • popełnia drobne, nieliczne błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń,

  • opanował większość nowych słów i zwrotów,

  • w pełni rozumie treść i sens pytań stawianych mu przez nauczyciela,

  • uczeń płynnie recytuje poznane wierszyki, rymowanki i płynnie śpiewa piosenki uwzględniając poprawną wymowę i intonację,

  • rozumie tekst słuchany i odpowiada na pytania do niego,

  • prawidłowo rozwiązuje zadania na lekcji,

  • bezbłędnie przepisuje tekst, potrafi z pamięci bezbłędnie zapisać poszczególne wyrazy,

  • czyta bardzo płynnie, popełniając nieliczne, drobne błędy w wymowie,

  • jest bardzo aktywny na lekcji, systematycznie odrabia większość prac domowych i wykazuje duże zainteresowanie językiem angielskim.

Poziom dobry otrzymuje uczeń, który:

  • popełnia drobne błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń,

  • opanował około 80 % nowego słownictwa,

  • odpowiada na zadane pytania przy pomocy nauczyciela,

  • na ogół rozumie pytanie i pojmuje jego sens,

  • recytuje poznane wierszyki, rymowanki i płynnie śpiewa piosenki, może mieć jednak niewielkie problemy z wymową i intonacją,

  • prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela,

  • rozumie tekst słuchany i z drobnymi błędami odpowiada na pytania do niego,

  • popełnia nieliczne błędy przepisując tekst, sporadycznie popełnia błędy pisząc z pamięci,

  • czyta średnio płynnie, czasami popełniając błędy w wymowie,

  • jest dość aktywny na lekcji, zdarza mu się jednak nie odrobić pracy domowej.

Poziom dostateczny otrzymuje uczeń, który:

  • popełnia poważniejsze błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń,

  • posiada ubogi zasób słownictwa (opanował około połowy poznanych słów i zwrotów) i ma spore trudności w identyfikacji nazwy z przedmiotem, robi błędy przepisując słowa z tablicy, często pisze tak jak słyszy,

  • odpowiada na zadane pytania przy pomocy nauczyciela, jego wypowiedzi są mało spójne,

  • nie zawsze rozumie treść i sens pytania

  • z problemami mówi poznany wierszyk, rymowankę, czy śpiewa poznaną piosenkę, ma spore problemy z poprawną wymową,

  • rozumie niektóre wyrazy i zwroty w wysłuchanym tekście,

  • popełnia wiele błędów pisząc z pamięci,

  • czyta średnio płynnie, popełniając poważniejsze błędy w wymowie,

  • nie jest zbyt aktywny na lekcji, dość często nie odrabia pracy domowej, wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem.

Poziom dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

  • popełnia błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń,

  • potrafi powtórzyć za nauczycielem najprostsze słowa, pozostałe sprawiają mu ogromne trudności,

  • nie zna podstawowego słownictwa, opanował około 30 % poznanych słów i zwrotów,

  • na zadane pytania odpowiada tylko przy pomocy nauczyciela,

  • ma trudności w zrozumieniu poleceń, często wymaga ich powtórzenia,

  • ma trudności w zrozumieniu wyrazów i zwrotów w tekście słuchanym,

  • jest mało aktywny, często nie odrabia prac domowych,

  • popełnia rażące błędy w pisowni, nie potrafi przepisać tekstu z tablicy, podręcznika,

  • czyta mało płynnie popełniając dużą ilość błędów w wymowie,

  • potrafi zapamiętać jedynie najprostsze i charakterystyczne słowa, podobne do słów w języku polskim.

Poziom niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

  • popełnia duże błędy w wymowie, myli słowa

  • opanował znikomą część słów i zwrotów, nie zna podstawowych słów,

  • nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi zidentyfikować nazwy z przedmiotem bądź połączyć wyrazu z odpowiednią ilustracją,

  • na ogół nie rozumie treści i sensu pytania,

  • nie rozumie tekstu słuchanego,

  • nie radzi sobie z rozwiązywaniem zadań na lekcji,

  • nie potrafi napisać poprawnie najprostszych słów, pisze tak jak słyszy, nie potrafi przepisać tekstu,

  • czyta mało płynnie popełniając rażącą ilość błędów w wymowie,

  • notorycznie nie odrabia prac domowych, nie wykazuje najmniejszego zainteresowania językiem angielskim.

6. Ocenianie ma charakter ciągły i jest jawne dla ucznia oraz rodzica, a stopnie wystawiane są systematycznie i zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania wymagania edukacyjne dostosowane są do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia na podstawie orzeczenia.

7. Zasady udostępniania prac pisemnych rodzicom/opiekunom

  • Wszystkie odpowiedzi ustne, krótkie formy pisemne oraz bieżące aktywności uczniów będą uzasadniane ustnie w obecności ucznia i klasy ze szczególnym uwzględnieniem mocnych i słabych stron oraz możliwości ich uzupełnienia.

  • Prace pisemne podsumowujące dany dział/ zakres materiału będą uzasadniane
    w sposób pisemny z wyszczególnieniem umiejętności, które uczeń opanował, opanował częściowo i nie opanował ze wskazaniem w jaki sposób może to poprawić. Uzasadnienie będzie przekazywane rodzicom do podpisania poprzez ucznia bezpośrednio po wystawieniu oceny. Uczeń odnosi podpisaną metryczkę na następną lekcję.

8. Zasady poprawiania wyników:

  • Uczeń ma możliwość poprawy każdej oceny ze:

– sprawdzianu (testu) na podsumowanie działu

– kartkówki obejmującej minimum 3 ostatnie tematy

Poprawa odbywa się jeden raz w przeciągu 2 tygodni, w terminie ustalonym przez nauczyciela. Obie oceny są równorzędnie ważne.

Nie poprawiamy ocen z innych form aktywności.

  • w przypadku nieobecności uczeń ma obowiązek uzupełnić wiadomości w określonym przez nauczyciela terminie. Sposób sprawdzenia tego materiału określa nauczyciel.

5. Treści nauczania:

Treści nauczania w klasie I

W zakresie słownictwa uczeń potrafi :

zrozumieć proste polecenia

podać liczby od 1 do 10

nazwać kolory

nazwać zwierzęta

nazwać przybory szkolne

nazwać zabawki

nazwać członków rodziny

podać nazwy podstawowych produktów spożywczych

nazwać części ciała

użyć przymiotników opisujących rozmiar

określić położenie przedmiotów względem siebie

 W zakresie struktur językowych uczeń posługuje się następującymi wyrażeniami:

It’s / This is…

I’ve got / He’s got,,,

Where’s…?

I like / I don’t like…

Do you like…?

Can you…?

I’m / He’s / She’s…

Can I have this…?

Treści nauczania w klasie II

Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

Moja szkoła

nazwa przybory szkolne

liczy od 1do 20

nazwa wybrane czynności

wymienia dni tygodnia

nazywa niektóre miejsca w szkole

Moje miejsce zamieszkania

nazywa pomieszczenia w domu

potrafi określić położenie przedmiotów

nazywa niektóre elementy wyposażenia domu

Przyroda wokół mnie

nazywa niektóre zwierzęta domowe

nazywa niektóre rośliny

wymienia pory roku

Ja i moi bliscy

potrafi przedstawić się

potrafi zapytać o wiek i określić swój

potrafi zapytać o samopoczucie

Moje samopoczucie

nazywa dolegliwości

nazywa niektóre czynności sprzyjające zdrowiu

Mój czas wolny i wakacje

nazywa niektóre gry i zabawy

nazywa niektóre miejsca odwiedzane na wakacjach

wyraża zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię

W zakresie struktur językowych uczeń posługuje się następującymi wyrażeniami:

wita się i żegna prostymi słowami: Hello, …/Goodbye, See you soon 


rozumie zwrot grzecznościowy How are you? i przeważnie właściwie na niego reaguje, mówiąc I’m fine, thank you.

rozumie pytania o to, gdzie ktoś się znajduje, tj: Where’s (Jay)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: In the (hall). /Under the (table). 


rozumie pytania o to, czy ktoś lub coś znajduje się we wskazanym miejscu: Is (Sue) in the (cupboard)?
i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, she is./No, she isn’t. 


rozumie pytania o to, czy posiada dany przedmiot: Have you got (a clock) in your (bedroom)?
i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, I have./No, I haven’t. 


wskazuje elementy wyposażenia i zazwyczaj poprawnie je nazywa: It’s a … (sofa). 


rozumie pytania o to, co ktoś posiada, tj: Has (she) got a (hamster)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: Yes, (she) has./No (she) hasn’t. 


zpomocą nauczyciela opisuje, co ktoś posiada: (Sue) has/hasn’t got a (lizard). 


rozumie pytania o to, czy posiada dany przedmiot: Have you got (a clock) in your (bedroom)? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, I have./No, I haven’t. 


wskazuje zwierzęta domowe i zazwyczaj poprawnie je nazywa: It’s a … (cat). 


rozumie pytania o to, co jedzą zwierzęta:Whatdo(rabbits)eat? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: (Rabbits) eat (grass). 


rozumie pytania o to, co do niego należy, tj: Is this your (hat)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: Yes, it is./No, it isn’t. 


zpomocą nauczyciela i przeważnie poprawnie opisuje, w co jest ubrany: I’m wearing my (coat). 


rozumie pytanie o to, jaka jest jego ulubiona pora roku: What’s your favourite season? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada, np. spring 


z pomocą nauczyciela i przeważnie poprawnie wyraża swoje upodobania: My favourite season is (summer). 


zazwyczaj poprawnie nazywa pory roku: It’s (winter). 


rozumie pytanie z propozycją zabawy, tj: Do you want to play (football)? i zazwyczaj poprawnie na nie reaguje: Yes, great!/No, thanks. 


z pomocą nauczyciela i zazwyczaj poprawnie wyraża chęć wykonania czynności lub jej brak: I (don’t) want to play (tag). 


rozumie zakaz lub przyzwolenie, tj.: You can/can’t play (cards) in the (classroom). 


rozumie pytanie o swoje samopoczucie What’s the matter? i przeważnie właściwie na niego reaguje, mówiąc np.I’m feeling ill. 


rozumie pytania o to, co mu dolega tj: Have you got (a headache)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: Yes, I have./No, I haven’t. 


z pomocą nauczyciela opisuje swoje samopoczucie i dolegliwości: I’m feeling (ill). I’ve got a (cough). 


rozumie pytania o to, jakie czynności sprzyjające zdrowiu wykonuje codziennie: Do you (wash) every day? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, I do./No, I don’t. 


z pomocą nauczyciela i zazwyczaj poprawnie opisuje czynności sprzyjające zdrowiu, które wykonuje codziennie: I (eat well) every day. 


z pomocą nauczyciela wskazuje i nazywa miejsca odwiedzane na wakacjach: Look! There’s a (funfair). 


rozumie pytania o to, czy w danym mieście znajduje się wybrane miejsce: Is there an (aquarium)? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada Yes, there is./No, there isn’t. 


z pomocą nauczyciela określa, czy dane miejsce znajduje się w wybranym mieście: In (our) town, there’s/there isn’t (a zoo). 


ze wsparciem nauczyciela i zazwyczaj poprawnie wyraża chęć pójścia w dane miejsce: I want to go to the (beach). 


rozumie i z pomocą nauczyciela wyraża zakaz lub nakaz: (Don’t) stand on the pavement. 


W klasach I – III treści nauczania obejmują również tematykę kulturową związaną z tradycjami obchodzenia świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Halloween i życiem codziennym uczniów w krajach anglojęzycznych.