Przedmiotowy System Oceniania z Języka Angielskiego
dla klas I i II
Realizowany program:
-
w klasach I PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA I ETAPU EDUKACYJNEGO SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY 1-3 zgodny z Podstawą programową Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.
Autor programu Ilona Studzińska Arkadiusz Mędela Magdalena Kondro Ewa Piotrowska Anna Sikorska
Białystok, wrzesień 2018
-
Obszary podlegające ocenianiu:
wiedza i umiejętność jej stosowania oraz aktywność i zaangażowanie ucznia
-
Skala ocen – zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania
W klasach I-III w ciągu semestru uczeń otrzymuje oceny cząstkowe w formie punktowej:
6 punktów, 5 punktów, 4 punkty, 3 punkty, 2 punkty, 1 punkt. Bieżące ocenianie ucznia odnotowuje się w dziennikach zajęć wpisując cyfrę oznaczającą liczbę punktów – odpowiednio 6,5,4,3,2,1.
-
Warunki oceny semestralnej, rocznej:
ocena semestralna wynika z ocen cząstkowych, ale nie jest ich średnią. Decydujący wpływ na tę ocenę ma przyrost wiedzy i umiejętności oraz wkład pracy ucznia. Na bieżąco oceniane są: zaangażowanie i zachowanie uczniów, umiejętność współpracy, przygotowanie do zajęć.
4. Formy sprawdzania wiadomości uczniów:
Sprawdziany (prace klasowe, testy gramatyczno-leksykalne)
-
-
sprawdziany zapowiadane są tydzień wcześniej
-
uczeń nie może pisać pracy w innym terminie (oprócz usprawiedliwionej nieobecności)
-
sprawdzian trwa 45 min o obejmuje materiał realizowany między testami
-
kryteria – zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie z proporcją:
-
100-96% – ocena celująca (6)
95-90% – ocena bardzo dobra (5)
89-75% – ocena dobra (4)
74-50% – ocena dostateczna (3)
49-30% – ocena dopuszczająca (2)
29-0% – ocena niedostateczna (1)
-
-
u uczniów z orzeczeniem o obniżeniu progu wymagań stosuje się następujące kryteria:
-
100-91% – ocena celująca (6)
90-71% – ocena bardzo dobra (5)
70-55% – ocena dobra (4)
54-40% – ocena dostateczna (3)
39-20% – ocena dopuszczająca (2)
19-0% – ocena niedostateczna (1)
Kartkówki
-
-
kartkówki obejmujące materiał z 3 ostatnich tematów nie muszą być zapowiedziane
-
kryteria – zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie
z proporcją:
-
100% – ocena celująca (6)
99-90% – ocena bardzo dobra (5)
89-75% – ocena dobra (4)
74-50% – ocena dostateczna (3)
49-30% – ocena dopuszczająca (2)
29-0% – ocena niedostateczna (1)
-
-
u uczniów z orzeczeniem o obniżeniu progu wymagań stosuje się następujące kryteria:
-
100-91% – ocena celująca (6)
90-71% – ocena bardzo dobra (5)
70-55% – ocena dobra (4)
54-40% – ocena dostateczna (3)
39-20% – ocena dopuszczająca (2)
19-0% – ocena niedostateczna (1)
Pisemne prace domowe
-
-
prace wymagające krótszego czasu na przygotowanie mogą być zadawane z lekcji na lekcję
-
na wykonanie trudniejszych zadań uczeń otrzyma tydzień
-
prace domowe sprawdzane są na bieżąco i mogą być oceniane
-
trzy razy w semestrze uczeń ma prawo nie przygotować się do zajęć, o czym powinien poinformować nauczyciela przed lekcją. Prawo to nie przysługuje uczniom w przypadku zapowiedzianych sprawdzianów i recytacji. Nieprzygotowanie się do lekcji oznacza się
w dzienniku symbolem „np”
-
Aktywność na lekcji
praca na lekcji oceniana jest plusami – trzy plusy to ocena bardzo dobra wyczerpujące, rzeczowe, twórcze wypowiedzi ucznia w czasie lekcji mogą być ocenione od 5 do 6
5. Kryteria ocen:
Nauczyciel sprawdza i ocenia wiadomości i umiejętności w zakresie treści nauczania wprowadzanych na zajęciach ze szczególnym uwzględnieniem postępów ucznia. W zakresie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań, tzn. ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane z ocenami niższymi.
Poziom celujący otrzymuje uczeń, który:
-
opanował fonetycznie materiał językowy i bezbłędnie wymawia poznane zwroty i wyrażenia,
-
płynnie recytuje poznane wierszyki, rymowanki i płynnie śpiewa piosenki uwzględniając poprawną wymowę i intonację,
-
opanował w pełni poznane słownictwo, tj. bardzo dobrze identyfikuje angielskie słowo z przedmiotem, obiektem lub ich cechami (kolorem, wielkością, ilością), potrafi nazywać czynności, posiada bogaty zasób słownictwa, w pełni rozumie treść i sens pytań stawianych mu przez nauczyciela,
-
rozumie tekst słuchany i potrafi odpowiedzieć na pytania do niego,
-
prawidłowo rozwiązuje zadania na lekcji,
-
bezbłędnie pisze z pamięci, potrafi napisać krótki tekst według wzoru,
-
czyta bardzo płynnie, bezbłędnie wymawiając poszczególne słowa,
-
jest wyjątkowo aktywny na lekcji, bardzo systematycznie odrabia wszystkie
-
prace domowe i wykazuje duże zainteresowanie językiem angielskim.
Poziom bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
-
popełnia drobne, nieliczne błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń,
-
opanował większość nowych słów i zwrotów,
-
w pełni rozumie treść i sens pytań stawianych mu przez nauczyciela,
-
uczeń płynnie recytuje poznane wierszyki, rymowanki i płynnie śpiewa piosenki uwzględniając poprawną wymowę i intonację,
-
rozumie tekst słuchany i odpowiada na pytania do niego,
-
prawidłowo rozwiązuje zadania na lekcji,
-
bezbłędnie przepisuje tekst, potrafi z pamięci bezbłędnie zapisać poszczególne wyrazy,
-
czyta bardzo płynnie, popełniając nieliczne, drobne błędy w wymowie,
-
jest bardzo aktywny na lekcji, systematycznie odrabia większość prac domowych i wykazuje duże zainteresowanie językiem angielskim.
Poziom dobry otrzymuje uczeń, który:
-
popełnia drobne błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń,
-
opanował około 80 % nowego słownictwa,
-
odpowiada na zadane pytania przy pomocy nauczyciela,
-
na ogół rozumie pytanie i pojmuje jego sens,
-
recytuje poznane wierszyki, rymowanki i płynnie śpiewa piosenki, może mieć jednak niewielkie problemy z wymową i intonacją,
-
prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela,
-
rozumie tekst słuchany i z drobnymi błędami odpowiada na pytania do niego,
-
popełnia nieliczne błędy przepisując tekst, sporadycznie popełnia błędy pisząc z pamięci,
-
czyta średnio płynnie, czasami popełniając błędy w wymowie,
-
jest dość aktywny na lekcji, zdarza mu się jednak nie odrobić pracy domowej.
Poziom dostateczny otrzymuje uczeń, który:
-
popełnia poważniejsze błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń,
-
posiada ubogi zasób słownictwa (opanował około połowy poznanych słów i zwrotów) i ma spore trudności w identyfikacji nazwy z przedmiotem, robi błędy przepisując słowa z tablicy, często pisze tak jak słyszy,
-
odpowiada na zadane pytania przy pomocy nauczyciela, jego wypowiedzi są mało spójne,
-
nie zawsze rozumie treść i sens pytania
-
z problemami mówi poznany wierszyk, rymowankę, czy śpiewa poznaną piosenkę, ma spore problemy z poprawną wymową,
-
rozumie niektóre wyrazy i zwroty w wysłuchanym tekście,
-
popełnia wiele błędów pisząc z pamięci,
-
czyta średnio płynnie, popełniając poważniejsze błędy w wymowie,
-
nie jest zbyt aktywny na lekcji, dość często nie odrabia pracy domowej, wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem.
Poziom dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
-
popełnia błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń,
-
potrafi powtórzyć za nauczycielem najprostsze słowa, pozostałe sprawiają mu ogromne trudności,
-
nie zna podstawowego słownictwa, opanował około 30 % poznanych słów i zwrotów,
-
na zadane pytania odpowiada tylko przy pomocy nauczyciela,
-
ma trudności w zrozumieniu poleceń, często wymaga ich powtórzenia,
-
ma trudności w zrozumieniu wyrazów i zwrotów w tekście słuchanym,
-
jest mało aktywny, często nie odrabia prac domowych,
-
popełnia rażące błędy w pisowni, nie potrafi przepisać tekstu z tablicy, podręcznika,
-
czyta mało płynnie popełniając dużą ilość błędów w wymowie,
-
potrafi zapamiętać jedynie najprostsze i charakterystyczne słowa, podobne do słów w języku polskim.
Poziom niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
-
popełnia duże błędy w wymowie, myli słowa
-
opanował znikomą część słów i zwrotów, nie zna podstawowych słów,
-
nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi zidentyfikować nazwy z przedmiotem bądź połączyć wyrazu z odpowiednią ilustracją,
-
na ogół nie rozumie treści i sensu pytania,
-
nie rozumie tekstu słuchanego,
-
nie radzi sobie z rozwiązywaniem zadań na lekcji,
-
nie potrafi napisać poprawnie najprostszych słów, pisze tak jak słyszy, nie potrafi przepisać tekstu,
-
czyta mało płynnie popełniając rażącą ilość błędów w wymowie,
-
notorycznie nie odrabia prac domowych, nie wykazuje najmniejszego zainteresowania językiem angielskim.
6. Ocenianie ma charakter ciągły i jest jawne dla ucznia oraz rodzica, a stopnie wystawiane są systematycznie i zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania wymagania edukacyjne dostosowane są do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia na podstawie orzeczenia.
7. Zasady udostępniania prac pisemnych rodzicom/opiekunom
-
Wszystkie odpowiedzi ustne, krótkie formy pisemne oraz bieżące aktywności uczniów będą uzasadniane ustnie w obecności ucznia i klasy ze szczególnym uwzględnieniem mocnych i słabych stron oraz możliwości ich uzupełnienia.
-
Prace pisemne podsumowujące dany dział/ zakres materiału będą uzasadniane
w sposób pisemny z wyszczególnieniem umiejętności, które uczeń opanował, opanował częściowo i nie opanował ze wskazaniem w jaki sposób może to poprawić. Uzasadnienie będzie przekazywane rodzicom do podpisania poprzez ucznia bezpośrednio po wystawieniu oceny. Uczeń odnosi podpisaną metryczkę na następną lekcję.
8. Zasady poprawiania wyników:
- Uczeń ma możliwość poprawy każdej oceny ze:
– sprawdzianu (testu) na podsumowanie działu
– kartkówki obejmującej minimum 3 ostatnie tematy
Poprawa odbywa się jeden raz w przeciągu 2 tygodni, w terminie ustalonym przez nauczyciela. Obie oceny są równorzędnie ważne.
Nie poprawiamy ocen z innych form aktywności.
-
w przypadku nieobecności uczeń ma obowiązek uzupełnić wiadomości w określonym przez nauczyciela terminie. Sposób sprawdzenia tego materiału określa nauczyciel.
5. Treści nauczania:
Treści nauczania w klasie I
W zakresie słownictwa uczeń potrafi :
• zrozumieć proste polecenia
• podać liczby od 1 do 10
• nazwać kolory
• nazwać zwierzęta
• nazwać przybory szkolne
• nazwać zabawki
• nazwać członków rodziny
• podać nazwy podstawowych produktów spożywczych
• nazwać części ciała
• użyć przymiotników opisujących rozmiar
• określić położenie przedmiotów względem siebie
W zakresie struktur językowych uczeń posługuje się następującymi wyrażeniami:
• It’s / This is…
• I’ve got / He’s got,,,
• Where’s…?
• I like / I don’t like…
• Do you like…?
• Can you…?
• I’m / He’s / She’s…
• Can I have this…?
Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
Moja szkoła
• nazwa przybory szkolne
• liczy od 1do 20
• nazwa wybrane czynności
• wymienia dni tygodnia
• nazywa niektóre miejsca w szkole
Moje miejsce zamieszkania
• nazywa pomieszczenia w domu
• potrafi określić położenie przedmiotów
• nazywa niektóre elementy wyposażenia domu
Przyroda wokół mnie
• nazywa niektóre zwierzęta domowe
• nazywa niektóre rośliny
• wymienia pory roku
Ja i moi bliscy
• potrafi przedstawić się
• potrafi zapytać o wiek i określić swój
• potrafi zapytać o samopoczucie
Moje samopoczucie
• nazywa dolegliwości
• nazywa niektóre czynności sprzyjające zdrowiu
Mój czas wolny i wakacje
• nazywa niektóre gry i zabawy
• nazywa niektóre miejsca odwiedzane na wakacjach
• wyraża zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię
W zakresie struktur językowych uczeń posługuje się następującymi wyrażeniami:
• wita się i żegna prostymi słowami: Hello, …/Goodbye, See you soon
• rozumie zwrot grzecznościowy How are you? i przeważnie właściwie na niego reaguje, mówiąc I’m fine, thank you.
• rozumie pytania o to, gdzie ktoś się znajduje, tj: Where’s (Jay)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: In the (hall). /Under the (table).
• rozumie pytania o to, czy ktoś lub coś znajduje się we wskazanym miejscu: Is (Sue) in the (cupboard)? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, she is./No, she isn’t.
• rozumie pytania o to, czy posiada dany przedmiot: Have you got (a clock) in your (bedroom)? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, I have./No, I haven’t.
• wskazuje elementy wyposażenia i zazwyczaj poprawnie je nazywa: It’s a … (sofa).
• rozumie pytania o to, co ktoś posiada, tj: Has (she) got a (hamster)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: Yes, (she) has./No (she) hasn’t.
• zpomocą nauczyciela opisuje, co ktoś posiada: (Sue) has/hasn’t got a (lizard).
• rozumie pytania o to, czy posiada dany przedmiot: Have you got (a clock) in your (bedroom)? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, I have./No, I haven’t.
• wskazuje zwierzęta domowe i zazwyczaj poprawnie je nazywa: It’s a … (cat).
• rozumie pytania o to, co jedzą zwierzęta:Whatdo(rabbits)eat? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: (Rabbits) eat (grass).
• rozumie pytania o to, co do niego należy, tj: Is this your (hat)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: Yes, it is./No, it isn’t.
• zpomocą nauczyciela i przeważnie poprawnie opisuje, w co jest ubrany: I’m wearing my (coat).
• rozumie pytanie o to, jaka jest jego ulubiona pora roku: What’s your favourite season? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada, np. spring
• z pomocą nauczyciela i przeważnie poprawnie wyraża swoje upodobania: My favourite season is (summer).
• zazwyczaj poprawnie nazywa pory roku: It’s (winter).
• rozumie pytanie z propozycją zabawy, tj: Do you want to play (football)? i zazwyczaj poprawnie na nie reaguje: Yes, great!/No, thanks.
• z pomocą nauczyciela i zazwyczaj poprawnie wyraża chęć wykonania czynności lub jej brak: I (don’t) want to play (tag).
• rozumie zakaz lub przyzwolenie, tj.: You can/can’t play (cards) in the (classroom).
• rozumie pytanie o swoje samopoczucie What’s the matter? i przeważnie właściwie na niego reaguje, mówiąc np.I’m feeling ill.
• rozumie pytania o to, co mu dolega tj: Have you got (a headache)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: Yes, I have./No, I haven’t.
• z pomocą nauczyciela opisuje swoje samopoczucie i dolegliwości: I’m feeling (ill). I’ve got a (cough).
• rozumie pytania o to, jakie czynności sprzyjające zdrowiu wykonuje codziennie: Do you (wash) every day? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, I do./No, I don’t.
• z pomocą nauczyciela i zazwyczaj poprawnie opisuje czynności sprzyjające zdrowiu, które wykonuje codziennie: I (eat well) every day.
• z pomocą nauczyciela wskazuje i nazywa miejsca odwiedzane na wakacjach: Look! There’s a (funfair).
• rozumie pytania o to, czy w danym mieście znajduje się wybrane miejsce: Is there an (aquarium)? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada Yes, there is./No, there isn’t.
• z pomocą nauczyciela określa, czy dane miejsce znajduje się w wybranym mieście: In (our) town, there’s/there isn’t (a zoo).
• ze wsparciem nauczyciela i zazwyczaj poprawnie wyraża chęć pójścia w dane miejsce: I want to go to the (beach).
• rozumie i z pomocą nauczyciela wyraża zakaz lub nakaz: (Don’t) stand on the pavement.
W klasach I – III treści nauczania obejmują również tematykę kulturową związaną z tradycjami obchodzenia świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Halloween i życiem codziennym uczniów w krajach anglojęzycznych.