25 sposobów motywowania dzieci

25 SPOSOBÓW MOTYWOWANIA DZIECI

Jak mądrze zachęcać dzieci?

Budowanie poczucia własnej wartości

 Budując w dziecku wiarę w siebie, pozytywny obraz siebie, pozytywną samoocenę sprawimy, że wierząc w swoje umiejętności, znając obszary, w których jest naprawdę dobre będą miały wewnętrzną motywację i będą w stanie osiągnąć dużo. Pewnie więcej niż te dzieci, które presja sukcesu wywierana przez rodziców pchnęła w objawy nerwicowe.

Jakich słów używać – poza „dobrze/fajnie to zrobiłeś” – żeby budować poczucie wartości dziecka i motywować je do dalszej pracy? Oto 25 alternatywnych sposobów.

25 ALTERNATYW DO SŁÓW „DOBRZE TO ZROBIŁEŚ”, MOTYWUJĄCYCH DZIECI:

Powiedz „Dziękuję”, jeśli jesteś wdzięczny – wyjaśnij dziecku, dlaczego jesteś mu wdzięczny:

  • Dziękuję Ci za pomoc w…
  • Dzięki temu, że Ty…. nasz ranek/kolacja/wyjście było łatwiejsze. Dziękuję!
  • Naprawdę doceniam to, gdy Ty…
  • Dziękuję, że to zrobiłeś… to oznacza/dzięki Tobie możemy…

Obserwuj wydarzenia – mów, co widzisz bez emocji i ocen:

  • Zrobiliśmy to razem!
  • Super! Zrobiłeś budowlę/rysunek itp.
  • Zrobiłeś to zupełnie sam!
  • Zrobiłeś X a potem Y i dałeś radę.
  • Użyłeś dużo kolorów/klocków/taśmy itd.
  • Zrobiłeś rzeczywiście duży/mały/kolorowy/skomplikowany itd.
  • To zajęło Ci dużo czasu, ale zrobiłeś to!

Wydłużaj i zachęcaj – wydłużaj naukę i zachęcaj poprzez zadanie pytań, o to, co widzisz, jednocześnie doceniając wysiłek:

  • Jak to zrobiłeś?
  • Zrobiłeś X, co chciałbyś teraz zrobić?
  • Możesz mi o tym opowiedzieć?
  • Jaki jest Twój ulubiony fragment/część?
  • Jak o tym myślałeś?

Dodaj uczucia do słów – wyjaśnij, jakie uczucia coś w Tobie wzbudza, pomóż dziecku zauważyć, jak jego działanie powoduje różne uczucia i pomóż mu rozpoznawać jego własne uczucia:

  • Naprawdę cieszę się, że to z Tobą robię.
  • Uwielbiam patrzeć, jak tworzysz/pomagasz swojej siostrze/grasz w piłkę itd.
  • Jestem tak dumna każdego dnia, że jestem Twoja mamą, niezależnie od wszystkiego.
  • Zobacz jak Twój przyjaciel jest szczęśliwy, gdy dzielisz się z nim/pomagasz mu/uśmiechasz się itd.
  • Kontynuowałeś pracę, nawet gdy była trudna.
  • Wyglądasz na tak zadowolonego, że udało Ci się to zrobić.
  • Zrobiłeś X i czułeś radość, gdy to robiłeś
  • Poprawił Ci się nastrój, gdy robiłeś X.

Nic nie mów – nie musimy komentować każdego najmniejszego działania, czy wypełniać każdą chwilę ciszy. Wystarczy usiąść z tyłu i obserwować nasze dzieci, cieszące się swoimi osiągnięciami:

  • Nic nie mów – po prostu się uśmiechaj.

Rozpoczęcie uważnej obserwacji dziecka, mądrego komentowania i stosowania powyższych zwrotów na początku może być trudne do wykonania. Wymaga od nas wysiłku, aby przed powiedzeniem do dziecka pomyśleć, czy to, co chcemy mu powiedzieć, będzie to dla niego budujące, motywujące. Może warto na początku wspierać się „ściągą” jak na poniżej?

Pedagog Jolanta Skorulska