Program wychowawczo-profilaktyczny

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
Szkoły Podstawowej Nr 47
im. Jana Klemensa Branickiego
w Białymstoku

Autorzy programu:

  • Grabowska
  • Laskowska
  • Sak
  • Skorulska
  • Wierzbicka

Białystok, wrzesień 2017 rok

 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, (Dz.U. z 2017 r., poz. 59)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356)
  • Konwencja o ochronie praw dziecka i podstawowych wolności ( Dz.U. z 1993r. Nr 61, poz. 284 ze zm.)
  • Konwencja o Prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz.U. z 1991r. Nr 120, poz.526)
  • Art. 48, 53, 70, 72 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (t.j. Dz.U. z 1997r. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
  • Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz.2572 ze zm.)- art. 54 ust.2
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2014 r. poz. 191 i 1198 oraz z 2015 r. poz. 357).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii, (Dz.U. z dnia 28 sierpnia 2015 r. poz. 1249). Na podstawie art. 22 ust. 3 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2012 r. poz. 124 oraz z 2015 r. poz. 28 i 875)
  • Rozporządzenie MEN z dnia 30.04.2013r. w sprawie zasad i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej
  • Rządowy Program wychowania w szkołach i placówkach „Bezpieczna i przyjazna szkoła” z dnia 13 czerwca 2008r.

 

WPROWADZENIE

Funkcjonowanie dzieci i młodzieży w dzisiejszym świecie wiąże się z koniecznością poszukiwania własnej tożsamości, wartości, wzorców do naśladowania i sposobów radzenia sobie z zagrożeniami.

„Dlatego też we współczesnej szkole powinno się kłaść nacisk na kształtowanie jednostek twórczych, kreatywnych i zdolnych do sterowania własnym kształceniem zarówno w rzeczywistości szkolnej, jak i poza nią. W procesie tym ważne staje się rozwijanie osobowych cech wychowanka – w związku z tym wychowawca musi pomóc dzieciom i młodzieży rozwinąć zdolności umożliwiające rozumienie przez nich otaczającego ich świata na drodze samorefleksji dotyczącej zasadności własnych zachowań oraz rozwinięcia umiejętności komunikacyjnych, które umożliwią dialog z innymi i z samym sobą. Nauczyciel, budując relacje oparte na zaufaniu, prowadzi z wychowankami rozmowę, poprzez którą uczy nawiązywania serdecznego kontaktu, sympatii, szacunku i tolerancji”. – Borowik J., (2007), Nauczyciel jako twórca nowego ładu edukacyjnego, [w:], Laska E.I. (red.), Nauczyciel między tradycją a współczesnością. Teoria i praktyka, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 93. 21

W związku z powyższym, zdaniem J. Delorsa: „aby dać dziecku i młodzieńcowi właściwy obraz świata, każdy rodzaj edukacji – rodzinnej, środowiskowej, szkolnej – powinien pomóc im w odkrywaniu samego siebie. Tylko wtedy będą mogli wczuć się w sytuację innych i zrozumieć ich reakcje. Rozwijanie tej postawy empatii w szkole owocuje prospołecznym zachowaniem przez całe życie. Ucząc na przykład patrzenia na sprawy innych z perspektywy innych grup etnicznych lub religijnych, można uniknąć niezrozumienia, które rodzi nienawiść i przemoc…”. – Delors J., (1998), Edukacja jest w niej ukryty skarb, Warszawa: Wydawnictwo UNESCO.

Zadaniem szkoły jest wychowywanie dzieci i młodzieży do wartości, wychowanie jest procesem, który odbywa się w każdym momencie życia dziecka.

Wychowanie rozumiemy jako: „wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży” (art. 1 pkt. 3 Ustawy Prawo oświatowe).

Cele kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (podstawa programowa)

„[…] wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu, szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);

  • wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej,
  • formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób […];
  • kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym i odpowiedzialności za zbiorowość […]”.

Przez wartość w ujęciu pedagogicznym rozumieć będziemy wszystko to, co cenne i ważne dla jednostki oraz społeczeństwa, a także godne człowieka, co prowadzi do integralnego rozwoju, do pełni człowieczeństwa, a także stanowi podstawę lub istotny punkt odniesienia w uznaniu czegoś za dobre lub złe. – Zob. Łobocki M., (2002), Wychowanie moralne, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 72.

  1. SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY: uczeń po ukończeniu Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego jest:
    • Samodzielny – daje sobie radę w życiu codziennym. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi.
    • Twórczy, ciekawy światazdobywa wiedzę i umiejętności, korzystając z różnych źródeł. Rozumie potrzebę stałego rozwijania swoich umiejętności i poszerzania wiedzy.
    • Sprawnie komunikuje się w języku polskim oraz w języku obcym
    • Współpracuje z innymi, działając w grupie, poczuwa się do odpowiedzialności za efekty jej pracy.
    • Potrafi nawiązywać relacje społeczne, potrafi skutecznie się komunikować, rozpoznawać i wyrażać swoje emocje, asertywnie odmawiać
    • Zna swoje mocne i słabe strony
    • Szanuje prawo – przestrzega zasad współżycia społecznego.
    • Szanuje godność innych, ma poczucie własnej godności
    • Tolerancyjny – wobec innych ludzi, kultur, poglądów i tradycji.
    • Docenia wartość rodziny
    • Ma poczucie przynależności do miasta, ojczyzny i wspólnoty europejskiej, szanuje symbole narodowe
    • Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego
    • Dba o zdrowie swoje i innych w tym o zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną
    • Dokonuje świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w Internecie, bezpiecznie porusza się w przestrzeni cyfrowej
    • Jest wrażliwy na potrzeby innych, rozwija ideę wolontariatu,
  2. CEL GŁÓWNY PROGRAMU:

 

Celem wychowania realizowanego w szkole jest wspieranie ucznia we wszechstronnym i harmonijnym rozwoju, wychowanie do wartości oraz ochrona przed zagrożeniami.

Cele szczegółowe:

  • kształtowanie wartości, norm i wzory zachowań
  • wspieranie ucznia w rozwoju intelektualnym
  • przygotowanie ucznia do życia w społeczeństwie (kształtowanie postaw społecznych)
  • wspieranie ucznia w rozwoju emocjonalnym
  • kształtowanie postaw prozdrowotnych i umiejętności bezpiecznego zachowania (profilaktyka zachowań ryzykownych)
  • rozwijanie współpracy z rodzicami
  1. Zadania: Wszyscy nauczyciele, wychowawcy klas, świetlicy na równi ze specjalistami mają obowiązek zaangażowania się w realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły
    • Nauczyciel:- poszerza, uaktualnia i doskonali wiedzę z zakresu wychowania i profilaktyki
    • Nauczyciel:- aktywnie uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego
    • Pracownicy administracji i obsługi:- świadomie współpracują z nauczycielami i rodzicami, interweniują w sytuacjach kryzysowych
    • Rodzic:- aktywnie współpracuje ze szkołą, nabywa wiedzę, doskonali umiejętności wychowawcze i wykorzystuje je w budowaniu prawidłowych relacji z dzieckiem
  2. Nauczyciele realizuję treści wychowawczo-profilaktyczne poszczególnych przedmiotów i edukacji.
  3. Wychowawcy opracowują na każdy rok szkolny „Klasowe plany działań wychowawczo- profilaktycznych”, w których biorą pod uwagę fazę rozwojową ucznia, specyfikę klasy, zainteresowania oraz potrzeby uczniów.
  4. EWALUACJA.
    • Badania ankietowe wśród uczniów, nauczycieli i rodziców /wg potrzeb/
    • Obserwacja, wywiad, analiza przypadku, analiza dokumentacji
    • Nadzór Dyrektora /zastępcy/ Szkoły Podstawowej /wg potrzeb/
    • Sprawozdania z działalności pedagoga/ psychologa szkolnego, wychowawców, zespołów przedmiotowych I, II półrocze
  5. KALENDARZ CYKLICZNYCH WYDARZEŃ SZKOLNYCH
    • Ślubowanie klas pierwszych
    • Święto Szkoły
    • Tydzień z Matematyką
    • Tydzień z Ekologią
    • Międzynarodowe i ogólnopolskie turnieje koszykówki
    • Tydzień z Książką i Mediami
    • Turniej gier i zabaw ruchowych „Olimpijka”
    • Dni Otwarte Szkoły
    • Apele i akademie z okazji Świąt Narodowych: Konstytucji 3 Maja, Święta Niepodległości
    • Kultywowanie tradycji obchodów świąt religijnych

SZCZEGÓŁOWE CELE I SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO

Cel: Szkoła wspiera ucznia w rozwoju intelektualnym.

Cele operacyjne Zadania Sposoby realizacji
  • Uczeń podejmuje aktywne działania na rzecz własnego rozwoju
  • Uczeń rozumie potrzebę stałego rozwijania swoich umiejętności i poszerzania posiadanej wiedzy
  • Uczeń rozwija umiejętność twórczego myślenia
  • Uczeń odkrywa talenty, zainteresowania i rozwija je
  • Uczeń pokonuje trudności edukacyjne
  • Uczeń korzysta z różnych źródeł wiedzy
  • Uczeń rozwija kompetencje w zakresie technologii informatycznych
  • Motywowanie ucznia do nauki
  • Stworzenie warunków do rozwoju zainteresowań
  • Wyrównanie szans rozwoju
  • Uczestnictwo w życiu kulturalnym
  • Stworzenie warunków do korzystania z różnych źródeł wiedzy
  • Eksponowanie osiągnięć uczniów
  • Wprowadzanie kreatywnych metod nauczania
  • Informowanie rodziców o postępach uczniów,
  • Zapoznawanie z systemem oceniania
  • Organizacja klas integracyjnych
  • Wyjścia do instytucji kulturalnych, wycieczki edukacyjne
  • Organizacja zajęć pozalekcyjnych
  • Udział uczniów w konkursach, zawodach
  • Indywidualizacja pracy z uczniem
  • Wystawy, gazetki, apele, gale talentów
  • Organizacja zespołów wyrównawczych
  • Wykorzystanie kreatywnych metod nauczania
  • Badanie stylów uczenia się i różnych rodzajów inteligencji
  • Wykorzystanie technologii informatycznych w procesie edukacji i wychowania
  • Prezentacja osiągnięć na stronie internetowej

Cel: Szkoła przygotowuje ucznia do życia w społeczeństwie

Cele operacyjne Zadania Sposoby realizacji
  • Uczeń zachowuje poprawne relacje z rówieśnikami
  • Uczeń aktywnie uczestniczy w życiu społeczności szkolnej i lokalnej,
  • Uczeń uczy się samorządności
  • Uczeń ma poczucie przynależności do miasta, ojczyzny i wspólnoty europejskiej
  • Uczeń zna postać patrona szkoły i jego działalność na rzecz miasta
  • Uczeń uczestniczy w życiu kulturalnym
  • Uczeń jest wychowywany w duchu patriotyzmu
  • Uczeń rozwija zainteresowania czytelnicze
  • Uczeń jest tolerancyjny wobec innych kultur, poglądów i tradycji
  • Uczeń potrafi pomagać słabszym, rozwija idee Wolontariatu
  • Uczeń rozwija prawidłowe więzi rodzinne
  • Uczeń potrafi podejmować trafne decyzje edukacyjno- zawodowe
  • Uczenie zasad dobrego zachowania się
  • Integracja środowiska klasowego, szkolnego i lokalnego
  • Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju;
  • Kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych, dbałość o język i kulturę wypowiadania się;
  • Rozwijanie i rozbudzanie potrzeb czytelniczych
  • Kultywowanie tradycji narodowych i religijnych
  • Kształtowanie zachowań zgodnych z ceremoniałem szkolnym i państwowym
  • Kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalną;
  • Kultywowanie tradycji związanych z postacią patrona szkoły
  • Wspieraniu ucznia w budowaniu prawidłowych relacji rodzinnych
  • Rozwijanie empatii oraz umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym (idee wolontariatu)
  • Rozwijanie samorządności
  • Zapoznanie z elementami innych kultur, przeciwdziałanie dyskryminacji
  • Ukazywanie odmienności jako czynnika służącego wzbogaceniu własnej osobowości
  • Przeciwdziałanie dyskryminacji z powodu płci, wieku, wyglądu, wyznania, narodowości, statusu materialnego, niepełnosprawności, poziomu intelektualnego i różnic kulturowych
  • Uczenie zasad fair play
  • Uczenie szacunku dla swojej i cudzej własności
  • Przygotowanie uczniów do podjęcia trafnych decyzji edukacyjno- zawodowych, wyboru szkoły ponadpodstawowej zgodnej z zainteresowaniami i uzdolnieniami oraz do roli pracownika na współczesnym rynku pracy.
  • Rozmowy, pogadanki, warsztaty, dramy
  • wyjścia klasowe
  • imprezy klasowe i szkolne, wycieczki
  • noce filmowe
  • nocowanie w szkole
  • dyskoteki klasowe i szkolne
  • turnieje sportowe
  • apele, przedsięwzięcia, imprezy i uroczystości upamiętniające ważne święta narodowe, szkolne i religijne
  • udostępnianie zbiorów biblioteki; rozmowy indywidualne; zajęcia czytelnicze; wystawy; konkursy czytelnicze, literackie, poetyckie; spotkania z pisarzami.
  • współudział rodziców w realizacji imprez szkolnych
  • prezentacje uczniowskie
  • pełnienie ról w samorządzie klasowym i szkolnym
  • działalność samorządów klasowych i uczniowskiego
  • wzmacnianie pożądanych postaw obywatelskich i patriotycznych
  • lekcje o treściach patriotycznych
  • uczestniczenie w uroczystościach miejskich
  • współpraca z różnymi instytucjami na terenie miasta
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi
  • współpraca międzynarodowa w ramach projektu
  • praca w szkolnym kole wolontariatu
  • Erazmus+
  • ocenianie uczniów zgodne z WZO
  • tworzenie i realizacja projektów
  • organizacja zerówki Czeczeńskiej
  • udział społeczności Czeczeńskiej w życiu szkoły – integracja
  • prezentacje innych kultur
  • godziny wychowawcze
  • organizowanie spotkań, zapraszanie gości
  • śledzenie i omawianie bieżących wydarzeń na świecie
  • zapoznanie z prawami człowieka
  • informacje na stronie internetowej
  • realizacja zajęć z doradztwa zawodowego

Cel: Szkoła wspiera ucznia w rozwoju emocjonalnym.

Cele operacyjne Zadania Sposoby realizacji
  • Uczeń potrafi skutecznie komunikować się z innymi
  • Uczeń uczy się odpowiedzialności za siebie i innych oraz najbliższe otoczenie
  • Uczeń umie ocenić własne postępowanie i jest świadomy konsekwencji swoich zachowań,
  • Uczeń potrafi odmówić w sytuacji presji
  • Uczeń posiada umiejętności radzenia sobie ze stresem
  • Uczeń potrafi rozwiązywać konflikty bez przemocy i agresji
  • Uczeń rozróżnia, nazywa i rozumie emocje swoje i innych
  • Uczeń poznaje sposoby radzenia sobie z przykrymi emocjami
  • Uczeń wie do kogo się zwrócić w sytuacjach kryzysowych
  • Uczeń buduje poczucie własnej wartości
  • Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych;
  • Kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi
  • Rozwijanie umiejętności samoakceptacji i samooceny
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej ucznia
  • Uczenie asertywności
  • Uczenie rozwiązywania konfliktów na drodze pokojowej
  • Pomoc w nabywaniu umiejętności określania, nazywania i rozumienia swoich uczuć oraz stanów emocjonalnych,
  • Proponowanie właściwych sposobów radzenia sobie ze stresem, lękiem i napotykanymi trudnościami
  • Przekazywanie informacji o formach pomocy na terenie szkoły i poza nią
  • Wspieranie uczniów w sytuacjach kryzysowych
  • Gry i ćwiczenie psychologiczne, dramy, scenki rodzajowe
  • Lekcje z pedagogiem i psychologiem
  • Lekcje z wychowawcą
  • Warsztaty
  • Spotkania ze specjalistami
  • Zajęcia pozalekcyjne
  • Grupy terapeutyczne
  • Spotkania indywidualne z psychologiem, pedagogiem
  • Oglądanie filmów, bajek, przedstawień
  • Korzystanie z literatury dziecięcej
  • Kierowanie do poradni specjalistycznych
  • Gazetki szkolne
  • Apele
  • Rozmowy z rodzicami
  • Kąciki relaksacyjne dla uczniów na terenie szkoły
  • Zajęcia pozalekcyjne
  • Zajęcia terapeutyczne
  • Zajęcia socjoterapeutyczne
  • Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

Cel: Uczeń dba o zdrowie i bezpieczeństwo

Cele operacyjne Zadania Sposoby realizacji
  • Uczeń zna zasady bezpiecznego zachowania w szkole i poza nią
  • Uczeń uporządkowuje i poszerza informację na temat zdrowego stylu życia
  • Uczeń docenia rolę ruchu i czynnego wypoczynku
  • Uczeń wie gdzie szukać pomocy w sytuacji zagrożenia
  • Uczeń potrafi rozwiązywać konflikty bez użycia przemocy
  • Uczeń posiada wiedzę dotyczącą szkodliwego wpływu substancji uzależniających na organizm człowieka
  • Uczeń potrafi właściwie zachować się wobec zagrożeń cywilizacyjnych (środki odurzające, uzależnienia, Internet, gry komputerowe)
  • Uczeń zna zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i technologii informacyjno-komunikacyjnych
  • Uczeń rozumie potrzebę dbania o środowisko naturalne
  • Zapewnienie bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza nią
  • Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych,
  • Kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych;
  • Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie;
  • Kształtowanie postawy odrzucającej przemoc
  • Uczenie rozwiązywania konfliktów bez użycia przemocy
  • Propagowanie zdrowego stylu życia i bezpiecznych form spędzania wolnego czasu
  • Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej;
  • Kształtowanie postawy odrzucającej używki
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach presji otoczenia związanej z uzależnieniami
  • Uczenie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu i nowych technologii
  • Wyrabianie nawyku dbania o porządek i estetykę otoczenia
  • Kształtowanie postaw proekologicznych
  • Tworzenie warunków do aktywnego uczestnictwa w życiu sportowym
  • Pogadanki, warsztaty, gazetki, konkursy, praca indywidualna, zajęcia świetlicowe
  • Spotkania ze specjalistami (Policja, Straż Miejska, straż Pożarna, Ratownicy Medyczni, przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków terapeutyczne i pomocy rodzinie)
  • Fluoryzacja, bilanse zdrowotne, zadania profilaktyczne higienistki
  • Oglądanie filmów edukacyjnych
  • Udział w akcjach i przedsięwzięciach i konkursach ekologicznych, profilaktycznych, prozdrowotnych (Mleko w szkole, owoce i warzywa w szkole, Sprzątanie świata)
  • Gimnastyka korekcyjna, Wyjścia na basen
  • Kurs na kartę rowerową
  • Zajęcia przedmiotowe, zajęcia świetlicowe
  • Realizacja działań profilaktycznych w/g planu
  • Zajęcia psychoedukacyjne w klasach
  • Tematyka godzin wychowawczych
  • Realizacja treści zawartych w przedmiotach nauczania
  • Udział w miejskim i wojewódzkim współzawodnictwie sportowym
  • Utrzymanie jednolitych strojów uczniowskich
  • Monitorowanie systematycznego udziału w zajęciach
  • Ewakuacja próbna
  • monitorowanie szkoły z użyciem kamer
  • realizacja projektów
  • Działania interwencyjne

Cel: Szkoła współpracuje z rodzicami na rzecz dobra dziecka

Cele operacyjne Zadania Sposoby realizacji
  • Rodzice współdecydują i uczestniczą w działaniach szkoły
  • Rodzice uzyskują wsparcie w wypełnianiu obowiązków opiekuńczo-wychowawczych
  • Rodzice uzyskują pomoc w rozwijaniu kompetencji wychowawczych
  • Włączanie rodziców do działań na rzecz szkoły
  • Wspieranie rodziców w wypełnianiu obowiązków wychowawczych
  • Pomoc materialna
  • Diagnoza sytuacji rodzinnej
  • Włączanie rodziców w życie społeczności szkolnej
  • Stworzenie oferty dla rodziców rozwijającej kompetencje wychowawcze
  • Udział rodziców w pracach trójek klasowych i Rady Rodziców
  • Spotkania zespołów wychowawczych
  • Pomoc materialna (stypendia, wyprawka szkolne, obiady, akcje charytatywne, pomoc rzeczowa)
  • Spotkania z psychologiem, pedagogiem
  • Zebrania z rodzicami, Pedagogizacja rodziców
  • Dni otwarte szkoły
  • Prezentacja oferty edukacyjnej
  • Realizacja przedsięwzięć i projektów na rzecz rodziny
  • Wspólna organizacja imprez klasowych i szkolnych
  • Ankiety skierowane do rodziców
  • Organizacja półkolonii
  • Opiniowanie dokumentów szkolnych
  • Wręczanie listów gratulacyjnych rodzicom
  • Współpraca z placówkami zajmującymi się wspomaganiem rodziny
  • Działalność świetlicy szkolnej
  • Informacje na stronie internetowej
  • Grupy wsparcia dla rodziców uczniów z niepełnosprawnością