PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
Szkoły Podstawowej Nr 47
im. Jana Klemensa Branickiego
w Białymstoku
Autorzy programu:
- Grabowska
- Laskowska
- Sak
- Skorulska
- Wierzbicka
Białystok, wrzesień 2017 rok
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, (Dz.U. z 2017 r., poz. 59)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356)
- Konwencja o ochronie praw dziecka i podstawowych wolności ( Dz.U. z 1993r. Nr 61, poz. 284 ze zm.)
- Konwencja o Prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz.U. z 1991r. Nr 120, poz.526)
- Art. 48, 53, 70, 72 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (t.j. Dz.U. z 1997r. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz.2572 ze zm.)- art. 54 ust.2
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2014 r. poz. 191 i 1198 oraz z 2015 r. poz. 357).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii, (Dz.U. z dnia 28 sierpnia 2015 r. poz. 1249). Na podstawie art. 22 ust. 3 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2012 r. poz. 124 oraz z 2015 r. poz. 28 i 875)
- Rozporządzenie MEN z dnia 30.04.2013r. w sprawie zasad i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej
- Rządowy Program wychowania w szkołach i placówkach „Bezpieczna i przyjazna szkoła” z dnia 13 czerwca 2008r.
WPROWADZENIE
Funkcjonowanie dzieci i młodzieży w dzisiejszym świecie wiąże się z koniecznością poszukiwania własnej tożsamości, wartości, wzorców do naśladowania i sposobów radzenia sobie z zagrożeniami.
„Dlatego też we współczesnej szkole powinno się kłaść nacisk na kształtowanie jednostek twórczych, kreatywnych i zdolnych do sterowania własnym kształceniem zarówno w rzeczywistości szkolnej, jak i poza nią. W procesie tym ważne staje się rozwijanie osobowych cech wychowanka – w związku z tym wychowawca musi pomóc dzieciom i młodzieży rozwinąć zdolności umożliwiające rozumienie przez nich otaczającego ich świata na drodze samorefleksji dotyczącej zasadności własnych zachowań oraz rozwinięcia umiejętności komunikacyjnych, które umożliwią dialog z innymi i z samym sobą. Nauczyciel, budując relacje oparte na zaufaniu, prowadzi z wychowankami rozmowę, poprzez którą uczy nawiązywania serdecznego kontaktu, sympatii, szacunku i tolerancji”. – Borowik J., (2007), Nauczyciel jako twórca nowego ładu edukacyjnego, [w:], Laska E.I. (red.), Nauczyciel między tradycją a współczesnością. Teoria i praktyka, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 93. 21
W związku z powyższym, zdaniem J. Delorsa: „aby dać dziecku i młodzieńcowi właściwy obraz świata, każdy rodzaj edukacji – rodzinnej, środowiskowej, szkolnej – powinien pomóc im w odkrywaniu samego siebie. Tylko wtedy będą mogli wczuć się w sytuację innych i zrozumieć ich reakcje. Rozwijanie tej postawy empatii w szkole owocuje prospołecznym zachowaniem przez całe życie. Ucząc na przykład patrzenia na sprawy innych z perspektywy innych grup etnicznych lub religijnych, można uniknąć niezrozumienia, które rodzi nienawiść i przemoc…”. – Delors J., (1998), Edukacja jest w niej ukryty skarb, Warszawa: Wydawnictwo UNESCO.
Zadaniem szkoły jest wychowywanie dzieci i młodzieży do wartości, wychowanie jest procesem, który odbywa się w każdym momencie życia dziecka.
Wychowanie rozumiemy jako: „wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży” (art. 1 pkt. 3 Ustawy Prawo oświatowe).
Cele kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (podstawa programowa)
„[…] wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu, szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
- wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej,
- formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób […];
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym i odpowiedzialności za zbiorowość […]”.
Przez wartość w ujęciu pedagogicznym rozumieć będziemy wszystko to, co cenne i ważne dla jednostki oraz społeczeństwa, a także godne człowieka, co prowadzi do integralnego rozwoju, do pełni człowieczeństwa, a także stanowi podstawę lub istotny punkt odniesienia w uznaniu czegoś za dobre lub złe. – Zob. Łobocki M., (2002), Wychowanie moralne, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 72.
- SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY: uczeń po ukończeniu Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego jest:
- Samodzielny – daje sobie radę w życiu codziennym. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi.
- Twórczy, ciekawy świata– zdobywa wiedzę i umiejętności, korzystając z różnych źródeł. Rozumie potrzebę stałego rozwijania swoich umiejętności i poszerzania wiedzy.
- Sprawnie komunikuje się w języku polskim oraz w języku obcym
- Współpracuje z innymi, działając w grupie, poczuwa się do odpowiedzialności za efekty jej pracy.
- Potrafi nawiązywać relacje społeczne, potrafi skutecznie się komunikować, rozpoznawać i wyrażać swoje emocje, asertywnie odmawiać
- Zna swoje mocne i słabe strony
- Szanuje prawo – przestrzega zasad współżycia społecznego.
- Szanuje godność innych, ma poczucie własnej godności
- Tolerancyjny – wobec innych ludzi, kultur, poglądów i tradycji.
- Docenia wartość rodziny
- Ma poczucie przynależności do miasta, ojczyzny i wspólnoty europejskiej, szanuje symbole narodowe
- Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego
- Dba o zdrowie swoje i innych w tym o zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną
- Dokonuje świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w Internecie, bezpiecznie porusza się w przestrzeni cyfrowej
- Jest wrażliwy na potrzeby innych, rozwija ideę wolontariatu,
- CEL GŁÓWNY PROGRAMU:
Celem wychowania realizowanego w szkole jest wspieranie ucznia we wszechstronnym i harmonijnym rozwoju, wychowanie do wartości oraz ochrona przed zagrożeniami.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie wartości, norm i wzory zachowań
- wspieranie ucznia w rozwoju intelektualnym
- przygotowanie ucznia do życia w społeczeństwie (kształtowanie postaw społecznych)
- wspieranie ucznia w rozwoju emocjonalnym
- kształtowanie postaw prozdrowotnych i umiejętności bezpiecznego zachowania (profilaktyka zachowań ryzykownych)
- rozwijanie współpracy z rodzicami
- Zadania: Wszyscy nauczyciele, wychowawcy klas, świetlicy na równi ze specjalistami mają obowiązek zaangażowania się w realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły
- Nauczyciel:- poszerza, uaktualnia i doskonali wiedzę z zakresu wychowania i profilaktyki
- Nauczyciel:- aktywnie uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego
- Pracownicy administracji i obsługi:- świadomie współpracują z nauczycielami i rodzicami, interweniują w sytuacjach kryzysowych
- Rodzic:- aktywnie współpracuje ze szkołą, nabywa wiedzę, doskonali umiejętności wychowawcze i wykorzystuje je w budowaniu prawidłowych relacji z dzieckiem
- Nauczyciele realizuję treści wychowawczo-profilaktyczne poszczególnych przedmiotów i edukacji.
- Wychowawcy opracowują na każdy rok szkolny „Klasowe plany działań wychowawczo- profilaktycznych”, w których biorą pod uwagę fazę rozwojową ucznia, specyfikę klasy, zainteresowania oraz potrzeby uczniów.
- EWALUACJA.
- Badania ankietowe wśród uczniów, nauczycieli i rodziców /wg potrzeb/
- Obserwacja, wywiad, analiza przypadku, analiza dokumentacji
- Nadzór Dyrektora /zastępcy/ Szkoły Podstawowej /wg potrzeb/
- Sprawozdania z działalności pedagoga/ psychologa szkolnego, wychowawców, zespołów przedmiotowych I, II półrocze
- KALENDARZ CYKLICZNYCH WYDARZEŃ SZKOLNYCH
- Ślubowanie klas pierwszych
- Święto Szkoły
- Tydzień z Matematyką
- Tydzień z Ekologią
- Międzynarodowe i ogólnopolskie turnieje koszykówki
- Tydzień z Książką i Mediami
- Turniej gier i zabaw ruchowych „Olimpijka”
- Dni Otwarte Szkoły
- Apele i akademie z okazji Świąt Narodowych: Konstytucji 3 Maja, Święta Niepodległości
- Kultywowanie tradycji obchodów świąt religijnych
SZCZEGÓŁOWE CELE I SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Cel: Szkoła wspiera ucznia w rozwoju intelektualnym.
Cele operacyjne |
Zadania |
Sposoby realizacji |
- Uczeń podejmuje aktywne działania na rzecz własnego rozwoju
- Uczeń rozumie potrzebę stałego rozwijania swoich umiejętności i poszerzania posiadanej wiedzy
- Uczeń rozwija umiejętność twórczego myślenia
- Uczeń odkrywa talenty, zainteresowania i rozwija je
- Uczeń pokonuje trudności edukacyjne
- Uczeń korzysta z różnych źródeł wiedzy
- Uczeń rozwija kompetencje w zakresie technologii informatycznych
|
- Motywowanie ucznia do nauki
- Stworzenie warunków do rozwoju zainteresowań
- Wyrównanie szans rozwoju
- Uczestnictwo w życiu kulturalnym
- Stworzenie warunków do korzystania z różnych źródeł wiedzy
- Eksponowanie osiągnięć uczniów
- Wprowadzanie kreatywnych metod nauczania
|
- Informowanie rodziców o postępach uczniów,
- Zapoznawanie z systemem oceniania
- Organizacja klas integracyjnych
- Wyjścia do instytucji kulturalnych, wycieczki edukacyjne
- Organizacja zajęć pozalekcyjnych
- Udział uczniów w konkursach, zawodach
- Indywidualizacja pracy z uczniem
- Wystawy, gazetki, apele, gale talentów
- Organizacja zespołów wyrównawczych
- Wykorzystanie kreatywnych metod nauczania
- Badanie stylów uczenia się i różnych rodzajów inteligencji
- Wykorzystanie technologii informatycznych w procesie edukacji i wychowania
- Prezentacja osiągnięć na stronie internetowej
|
Cel: Szkoła przygotowuje ucznia do życia w społeczeństwie
Cele operacyjne |
Zadania |
Sposoby realizacji |
- Uczeń zachowuje poprawne relacje z rówieśnikami
- Uczeń aktywnie uczestniczy w życiu społeczności szkolnej i lokalnej,
- Uczeń uczy się samorządności
- Uczeń ma poczucie przynależności do miasta, ojczyzny i wspólnoty europejskiej
- Uczeń zna postać patrona szkoły i jego działalność na rzecz miasta
- Uczeń uczestniczy w życiu kulturalnym
- Uczeń jest wychowywany w duchu patriotyzmu
- Uczeń rozwija zainteresowania czytelnicze
- Uczeń jest tolerancyjny wobec innych kultur, poglądów i tradycji
- Uczeń potrafi pomagać słabszym, rozwija idee Wolontariatu
- Uczeń rozwija prawidłowe więzi rodzinne
- Uczeń potrafi podejmować trafne decyzje edukacyjno- zawodowe
|
- Uczenie zasad dobrego zachowania się
- Integracja środowiska klasowego, szkolnego i lokalnego
- Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju;
- Kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych, dbałość o język i kulturę wypowiadania się;
- Rozwijanie i rozbudzanie potrzeb czytelniczych
- Kultywowanie tradycji narodowych i religijnych
- Kształtowanie zachowań zgodnych z ceremoniałem szkolnym i państwowym
- Kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalną;
- Kultywowanie tradycji związanych z postacią patrona szkoły
- Wspieraniu ucznia w budowaniu prawidłowych relacji rodzinnych
- Rozwijanie empatii oraz umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym (idee wolontariatu)
- Rozwijanie samorządności
- Zapoznanie z elementami innych kultur, przeciwdziałanie dyskryminacji
- Ukazywanie odmienności jako czynnika służącego wzbogaceniu własnej osobowości
- Przeciwdziałanie dyskryminacji z powodu płci, wieku, wyglądu, wyznania, narodowości, statusu materialnego, niepełnosprawności, poziomu intelektualnego i różnic kulturowych
- Uczenie zasad fair play
- Uczenie szacunku dla swojej i cudzej własności
- Przygotowanie uczniów do podjęcia trafnych decyzji edukacyjno- zawodowych, wyboru szkoły ponadpodstawowej zgodnej z zainteresowaniami i uzdolnieniami oraz do roli pracownika na współczesnym rynku pracy.
|
- Rozmowy, pogadanki, warsztaty, dramy
- wyjścia klasowe
- imprezy klasowe i szkolne, wycieczki
- noce filmowe
- nocowanie w szkole
- dyskoteki klasowe i szkolne
- turnieje sportowe
- apele, przedsięwzięcia, imprezy i uroczystości upamiętniające ważne święta narodowe, szkolne i religijne
- udostępnianie zbiorów biblioteki; rozmowy indywidualne; zajęcia czytelnicze; wystawy; konkursy czytelnicze, literackie, poetyckie; spotkania z pisarzami.
- współudział rodziców w realizacji imprez szkolnych
- prezentacje uczniowskie
- pełnienie ról w samorządzie klasowym i szkolnym
- działalność samorządów klasowych i uczniowskiego
- wzmacnianie pożądanych postaw obywatelskich i patriotycznych
- lekcje o treściach patriotycznych
- uczestniczenie w uroczystościach miejskich
- współpraca z różnymi instytucjami na terenie miasta
- współpraca z organizacjami pozarządowymi
- współpraca międzynarodowa w ramach projektu
- praca w szkolnym kole wolontariatu
- Erazmus+
- ocenianie uczniów zgodne z WZO
- tworzenie i realizacja projektów
- organizacja zerówki Czeczeńskiej
- udział społeczności Czeczeńskiej w życiu szkoły – integracja
- prezentacje innych kultur
- godziny wychowawcze
- organizowanie spotkań, zapraszanie gości
- śledzenie i omawianie bieżących wydarzeń na świecie
- zapoznanie z prawami człowieka
- informacje na stronie internetowej
- realizacja zajęć z doradztwa zawodowego
|
Cel: Szkoła wspiera ucznia w rozwoju emocjonalnym.
Cele operacyjne |
Zadania |
Sposoby realizacji |
- Uczeń potrafi skutecznie komunikować się z innymi
- Uczeń uczy się odpowiedzialności za siebie i innych oraz najbliższe otoczenie
- Uczeń umie ocenić własne postępowanie i jest świadomy konsekwencji swoich zachowań,
- Uczeń potrafi odmówić w sytuacji presji
- Uczeń posiada umiejętności radzenia sobie ze stresem
- Uczeń potrafi rozwiązywać konflikty bez przemocy i agresji
- Uczeń rozróżnia, nazywa i rozumie emocje swoje i innych
- Uczeń poznaje sposoby radzenia sobie z przykrymi emocjami
- Uczeń wie do kogo się zwrócić w sytuacjach kryzysowych
- Uczeń buduje poczucie własnej wartości
|
- Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych;
- Kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi
- Rozwijanie umiejętności samoakceptacji i samooceny
- Kształtowanie odporności emocjonalnej ucznia
- Uczenie asertywności
- Uczenie rozwiązywania konfliktów na drodze pokojowej
- Pomoc w nabywaniu umiejętności określania, nazywania i rozumienia swoich uczuć oraz stanów emocjonalnych,
- Proponowanie właściwych sposobów radzenia sobie ze stresem, lękiem i napotykanymi trudnościami
- Przekazywanie informacji o formach pomocy na terenie szkoły i poza nią
- Wspieranie uczniów w sytuacjach kryzysowych
|
- Gry i ćwiczenie psychologiczne, dramy, scenki rodzajowe
- Lekcje z pedagogiem i psychologiem
- Lekcje z wychowawcą
- Warsztaty
- Spotkania ze specjalistami
- Zajęcia pozalekcyjne
- Grupy terapeutyczne
- Spotkania indywidualne z psychologiem, pedagogiem
- Oglądanie filmów, bajek, przedstawień
- Korzystanie z literatury dziecięcej
- Kierowanie do poradni specjalistycznych
- Gazetki szkolne
- Apele
- Rozmowy z rodzicami
- Kąciki relaksacyjne dla uczniów na terenie szkoły
- Zajęcia pozalekcyjne
- Zajęcia terapeutyczne
- Zajęcia socjoterapeutyczne
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
|
Cel: Uczeń dba o zdrowie i bezpieczeństwo
Cele operacyjne |
Zadania |
Sposoby realizacji |
- Uczeń zna zasady bezpiecznego zachowania w szkole i poza nią
- Uczeń uporządkowuje i poszerza informację na temat zdrowego stylu życia
- Uczeń docenia rolę ruchu i czynnego wypoczynku
- Uczeń wie gdzie szukać pomocy w sytuacji zagrożenia
- Uczeń potrafi rozwiązywać konflikty bez użycia przemocy
- Uczeń posiada wiedzę dotyczącą szkodliwego wpływu substancji uzależniających na organizm człowieka
- Uczeń potrafi właściwie zachować się wobec zagrożeń cywilizacyjnych (środki odurzające, uzależnienia, Internet, gry komputerowe)
- Uczeń zna zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i technologii informacyjno-komunikacyjnych
- Uczeń rozumie potrzebę dbania o środowisko naturalne
|
- Zapewnienie bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza nią
- Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych,
- Kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych;
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie;
- Kształtowanie postawy odrzucającej przemoc
- Uczenie rozwiązywania konfliktów bez użycia przemocy
- Propagowanie zdrowego stylu życia i bezpiecznych form spędzania wolnego czasu
- Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej;
- Kształtowanie postawy odrzucającej używki
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach presji otoczenia związanej z uzależnieniami
- Uczenie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu i nowych technologii
- Wyrabianie nawyku dbania o porządek i estetykę otoczenia
- Kształtowanie postaw proekologicznych
- Tworzenie warunków do aktywnego uczestnictwa w życiu sportowym
|
- Pogadanki, warsztaty, gazetki, konkursy, praca indywidualna, zajęcia świetlicowe
- Spotkania ze specjalistami (Policja, Straż Miejska, straż Pożarna, Ratownicy Medyczni, przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków terapeutyczne i pomocy rodzinie)
- Fluoryzacja, bilanse zdrowotne, zadania profilaktyczne higienistki
- Oglądanie filmów edukacyjnych
- Udział w akcjach i przedsięwzięciach i konkursach ekologicznych, profilaktycznych, prozdrowotnych (Mleko w szkole, owoce i warzywa w szkole, Sprzątanie świata)
- Gimnastyka korekcyjna, Wyjścia na basen
- Kurs na kartę rowerową
- Zajęcia przedmiotowe, zajęcia świetlicowe
- Realizacja działań profilaktycznych w/g planu
- Zajęcia psychoedukacyjne w klasach
- Tematyka godzin wychowawczych
- Realizacja treści zawartych w przedmiotach nauczania
- Udział w miejskim i wojewódzkim współzawodnictwie sportowym
- Utrzymanie jednolitych strojów uczniowskich
- Monitorowanie systematycznego udziału w zajęciach
- Ewakuacja próbna
- monitorowanie szkoły z użyciem kamer
- realizacja projektów
- Działania interwencyjne
|
Cel: Szkoła współpracuje z rodzicami na rzecz dobra dziecka
Cele operacyjne |
Zadania |
Sposoby realizacji |
- Rodzice współdecydują i uczestniczą w działaniach szkoły
- Rodzice uzyskują wsparcie w wypełnianiu obowiązków opiekuńczo-wychowawczych
- Rodzice uzyskują pomoc w rozwijaniu kompetencji wychowawczych
|
- Włączanie rodziców do działań na rzecz szkoły
- Wspieranie rodziców w wypełnianiu obowiązków wychowawczych
- Pomoc materialna
- Diagnoza sytuacji rodzinnej
- Włączanie rodziców w życie społeczności szkolnej
- Stworzenie oferty dla rodziców rozwijającej kompetencje wychowawcze
|
- Udział rodziców w pracach trójek klasowych i Rady Rodziców
- Spotkania zespołów wychowawczych
- Pomoc materialna (stypendia, wyprawka szkolne, obiady, akcje charytatywne, pomoc rzeczowa)
- Spotkania z psychologiem, pedagogiem
- Zebrania z rodzicami, Pedagogizacja rodziców
- Dni otwarte szkoły
- Prezentacja oferty edukacyjnej
- Realizacja przedsięwzięć i projektów na rzecz rodziny
- Wspólna organizacja imprez klasowych i szkolnych
- Ankiety skierowane do rodziców
- Organizacja półkolonii
- Opiniowanie dokumentów szkolnych
- Wręczanie listów gratulacyjnych rodzicom
- Współpraca z placówkami zajmującymi się wspomaganiem rodziny
- Działalność świetlicy szkolnej
- Informacje na stronie internetowej
- Grupy wsparcia dla rodziców uczniów z niepełnosprawnością
|