System oceniania – Język Rosyjski

1.    Obszary podlegające ocenianiu:
Nauczyciel ocenia wiedzę i umiejętność jej stosowania, aktywność i zaangażowanie ucznia oraz podejście do przedmiotu.

2.    Skala ocen – zgodnie z ogólnoszkolnym systemem oceniania

3.    Warunki oceny semestralnej, rocznej
Na ocenę ma wpływ przede wszystkim przyrost wiedzy i umiejętności ucznia; ocena semestralna wynika z ocen cząstkowych, ale nie jest ich średnią.

4.    Formy sprawdzania wiadomości uczniów:

a) Sprawdziany (prace klasowe, testy gramatyczno-leksykalne, testy sprawności rozumienia tekstu czytanego i słuchanego)
sprawdziany zapowiadane są tydzień wcześniej uczeń nie może pisać pracy w innym terminie (oprócz usprawiedliwionej nieobecności) sprawdzian trwa 45 min o obejmuje materiał zrealizowany na lekcjach
•     zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie z proporcją:

•    100-96% – ocena celująca (6)
•    95-90% – ocena bardzo dobra (5)
•    89-75% – ocena dobra (4)
•    74-50% – ocena dostateczna (3)
•    49-30% – ocena dopuszczająca (2)
•    29-0% – ocena niedostateczna (1)

– obniżone kryteria wymagań

•    100-90% – ocena celująca (6)
•    89-71% – ocena bardzo dobra (5)
•    70-55% – ocena dobra (4)
•    54-40% – ocena dostateczna (3)
•    39-20% – ocena dopuszczająca (2)
•    19-0% – ocena niedostateczna (1)

b) Kartkówki
•    kartkówki obejmujące materiał z 3 ostatnich tematów nie muszą być zapowiedziane
•    zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie z proporcją:

•    100% – ocena celująca (6)
•    99-90% – ocena bardzo dobra (5)
•    89-75% – ocena dobra (4)
•    74-50% – ocena dostateczna (3)
•    49-30% – ocena dopuszczająca (2)
•    29-0% – ocena niedostateczna (1)

– obniżone kryteria wymagań

•    100-90% – ocena celująca (6)
•    89-71% – ocena bardzo dobra (5)
•    70-55% – ocena dobra (4)
•    54-40% – ocena dostateczna (3)
•    39-20% – ocena dopuszczająca (2)
•    19-0% – ocena niedostateczna (1)

c) Pisemne prace domowe
•    prace wymagające krótszego czasu na przygotowanie mogą być zadawane z lekcji na lekcję
•    na wykonanie trudniejszych zadań uczeń otrzyma tydzień
•    prace domowe sprawdzane są na bieżąco i mogą być oceniane
•    brak pracy domowej oznaczany jest w dzienniku kropką, jeśli uczeń na następna lekcję nadrobi zaległą pracę domową nauczyciel ściera kropkę, jeśli praca nadal jest nieodrobiona uczeń otrzymuje jedynkę

d) Odpowiedzi ustne
•    podczas odpowiedzi ocenie podlega: poprawność merytoryczna i językowa, samodzielność odpowiedzi, umiejętność wyrażania myśli

e) Aktywność na lekcji
•    praca na lekcji oceniana jest plusami – trzy plusy to ocena bardzo dobra
•    wyczerpujące, rzeczowe, twórcze wypowiedzi ucznia w czasie lekcji mogą być ocenione od 4 do 6

f) Recytacje i prezentacje scenek
•    zapowiadane są przynajmniej tydzień wcześniej
•    podlegają ocenie z uwzględnieniem wkładu pracy i możliwości uczniów

Ocenę  z odpowiedzi ustnej i krótkiej formy pisemnej (kartkówka) nauczyciel uzasadnia ustnie, omawiając przy klasie i wskazując, co uczeń opanował, a co mu nie wychodzi i jak nad tym popracować.
Do pracy klasowej na podsumowanie działu nauczyciel dołącza krótką recenzję  wskazującą mocne i słabe strony ucznia i jak pokonać trudności.
Prace pisemne uczeń otrzymuje do pokazania rodzicom w celu zapoznania się jej treścią potwierdzając to podpisem.

 

5. Kryteria ocen:

Nauczyciel sprawdza i ocenia wiadomości i umiejętności w zakresie treści nauczania wprowadzanych na zajęciach ze szczególnym uwzględnieniem postępów ucznia.

W zakresie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań, tzn. ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane
z ocenami niższymi.

Ocenianie ma charakter ciągły, a stopnie wystawiane są systematycznie
i zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.

W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania wymagania edukacyjne dostosowane są do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia na podstawie orzeczenia.

 

ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości w pełni spełniają zakres wymagań na ocenę bardzo dobrą i wykorzystuj je w nietypowych sytuacjach problemowych, a także bierze udział w konkursach z języka rosyjskiego, przedsięwzięciach związanych z językiem rosyjskim na terenie szkoły, jak  i poza jej murami;

 

ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości spełniają zakres wymagań ponadpodstawowych:

w zakresie gramatyki i słownictwa

-potrafi poprawnie operować strukturami wymaganymi programem nauczania

– potrafi budować spójne zdania

– stosuje szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania

– używa poprawnie niektórych elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym

w zakresie słuchania

– rozróżnia dźwięki i wyrazy o podobnym brzmieniu

– rozróżnia poszczególne wyrazy w zdaniu

– umie wskazać akcent wyrazowy

– odróżnia zdania oznajmujące, pytające (także lub bez słowa pytającego), wykrzyknikowe

– rozumie zdania składające się z poznanych wyrazów

– określa główną myśl wysłuchanego tekstu

– rozumie wypowiedzi rodzimych użytkowników języka w prostych sytuacjach przewidzianych w programie

– umie wyodrębnić w tekście istotne informacje

– potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną

– potrafi rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się

– potrafi z łatwością rozróżnić dźwięki

– potrafi z łatwością zrozumieć polecenia nauczyciela i zareagować na nie

w zakresie czytania

– rozumie zdania składające się z poznanych wyrazów

– przeczyta tekst drukowany (po jego uprzednim opracowaniu) z zaznaczonymi akcentami

– przeczytać tekst pisany z zaznaczonymi akcentami

– przestrzega zasad poprawnej intonacji, wymowy, akcentuacji

– potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną

– potrafi rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się

– domyśla się znaczenia wyrazu z kontekstu lub nas podstawie podobieństwa do języka ojczystego

– nadaje tytuł tekstowi lub jego fragmentom

– porządkuje chronologicznie fragmenty tekstu

– posługuje się słownikiem dwujęzycznym

w zakresie mówienia

– potrafi z powodzeniem przekazać widomość

– potrafi mówić spójnie bez zawahań

– zadaje proste pytania  i umie na nie odpowiedzieć

– stosuje w wypowiedziach zwroty grzecznościowe

– posługuje się poprawnym językiem, popełniając niewiele błędów

– dysponuje dużym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei

– umie w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie

– można go zrozumieć bez trudności

w zakresie pisania

– pisze wszystkie litery zgodnie z zasadami kaligrafii

– poprawnie łączy litery

– dokonuje transpozycji tekstu drukowanego na pisany

– umie poprawnie zapisać ze słuchu większość znanych wyrazów

– potrafi napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo

– potrafi w spójny sposób zorganizować tekst

– odpowiada pisemnie na pytania do tekstu

– wstawia własne informacje do tekstu

– w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty

– pisze teksty o odpowiedniej długości

– stosuje prawidłową pisownię i interpunkcję

 

ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości przekraczają zakres wymagań podstawowych i pozwalają na samodzielne ich wykorzystywanie oraz rozwiązywanie typowych zadań teoretycznych i praktycznych;

w zakresie gramatyki i słownictwa

– potrafi poprawnie operować większością struktur wymaganych programem nauczania

– potrafi budować zdania w większości wypadków spójne

– na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania

– używa poprawnie niedużej ilości elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym/ abstrakcyjnym

w zakresie słuchania i czytania

– koryguje błędy w zakresie wymowy i akcentuacji na podstawie wzorca nauczyciela

– domyśla się znaczenia wyrazu z kontekstu lub nas podstawie podobieństwa do języka ojczystego

– rozumie ogólny sens prostych sytuacji komunikacyjnych, dialogów, nieskomplikowanych relacji wypowiadanych w tempie dostosowanym do celów dydaktycznych

– potrafi zrozumieć większość kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach

– potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną

– potrafi zwykle rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się

– potrafi rozróżnić dźwięki

– potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela i zareagować na nie

w zakresie mówienia

– opanował poprawną wymowę

– udziela wypowiedzi twierdzącej i przeczącej

– przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość

– potrafi mówić spójnie z lekkim wahaniem

– posługuje się w miarę poprawnym językiem, popełniając niekiedy zauważalne błędy

– dysponuje zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei

– umie zazwyczaj w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie

– można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności

w zakresie pisania

– potrafi na ogół napisać zadanie zawierające pełne zdania, struktury wymagane programem nauczania i słownictwo

– zazwyczaj umie poprawnie zapisać ze słuchu większość znanych wyrazów

– pisze teksty na ogół dobrze zorganizowane i spójne

– w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty, choć niektórym poświęca niewiele miejsca

– pisze teksty nieco dłuższe lub krótsze od wymaganej długości

– używa przeważnie prawidłowej pisowni i interpunkcji

 

ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości spełniają zakres wymagań podstawowych;

w zakresie gramatyki i słownictwa

– potrafi poprawnie operować niektórymi strukturami wymaganymi programem

– potrafi budować zdania niekiedy spójne

– czasami używa zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania

– używa poprawnie ograniczonego zakresu słownictwa o charakterze bardziej złożonym/ abstrakcyjnym

w zakresie słuchania i czytania

– rozumie polecenia wydawane przez nauczyciela i właściwie na nie reaguje

– rozumie ogólny sens pytań i nieskomplikowanych informacji

– potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów

– potrafi zrozumieć część kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach

– potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną

– potrafi rzadko rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się

– potrafi rozróżnić większość dźwięków

– potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela

w zakresie mówienia

– czasami potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość

– potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem

– posługuje się częściowo poprawnym językiem, ale popełnia sporo zauważalnych błędów

– dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei

– umie czasami w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie

– można go zazwyczaj zrozumieć

w zakresie pisania

– próbuje napisać zadanie zawierające pełne zdania , struktury wymagane programem i słownictwo

– potrafi zorganizować tekst, który mógłby być bardziej spójny

– w zadaniu pisemnym zawiera większość istotnych punktów

– zdarza, mu się pisać teksty znacznie dłuższe lub krótsze od wymaganej długości

– używa czasem nieprawidłowej pisowni i interpunkcji

 

ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, którego wiadomości obejmują przynajmniej treści najłatwiejsze, praktyczne-życiowe, czyli nie spełnia całkowicie wymagań podstawowych jednak rokuje nadzieję na ich uzupełnienie;

w zakresie gramatyki i słownictwa

– potrafi poprawnie operować niedużą ilością struktur wymaganych programem

– potrafi budować zdania, ale przeważnie niespójne

– dysponuje niewielkim zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania

– czasami niepoprawnie używa codziennego słownictwa

w zakresie słuchania i czytania

– potrafi od czasu do czasu zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów

– potrafi zrozumieć kilka kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach

– potrafi wydobyć niedużą ilość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną

– potrafi rzadko rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się

– potrafi rozróżnić niektóre dźwięki

– potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela, ale może potrzebować pomocy lub podpowiedzi

w zakresie mówienia

– czasem potrafi przekazać wiadomość, ale z trudnościami

– potrafi czasami mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem

– posługuje się czasami poprawnym językiem, ale popełnia wiele zauważalnych błędów

– dysponuje bardzo ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei

– rzadko próbuje zabierać głos w rozmowie

– można go zazwyczaj zrozumieć, ale z pewną trudnością

w zakresie pisania

– ma trudności z napisaniem zadania zawierającego pełne zdania, struktury wymagane programem i słownictwo

– tekst bywa spójny, ale brak mu organizacji

– w zadaniu pisemnym zawiera niektóre istotne punkty

– zdarza mu się pisać teksty znacznie dłuższe lub krótsze od wymaganej długości

– używa w większości nieprawidłowej pisowni i interpunkcji

 

ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych za strony nauczyciela nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej;

 

6. Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.


W stosunku do ucznia z  stwierdzonymi trudnościami w uczeniu się stosuje się dostosowanie wymagań edukacyjnych, oraz form i metod pracy w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii, jak też od lekarza.

Uczniowie ci mają prawo do: wydłużonego czasu pracy, indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy, innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań testowych oraz obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych:

  • 100-91% – ocena celująca (6)
  • 90-71% – ocena bardzo dobra (5)
  • 70-55% – ocena dobra (4)
  • 54-40% – ocena dostateczna (3)
  • 39-20% – ocena dopuszczająca (2)
  • 19-0% – ocena niedostateczna (1)

 

7. Zasady poprawiania wyników

Uczeń ma możliwość poprawy każdej oceny ze:

-sprawdzianu (testu) na podsumowanie działu

-kartkówki obejmującej minimum 3 ostatnie tematy

Poprawa odbywa się jeden raz w przeciągu 2 tygodni, w terminie ustalonym przez nauczyciela. Obie oceny są równorzędnie ważne. Nie poprawiamy ocen z innych form aktywność.