Wymagania edukacyjne z przedmiotu MUZYKA w klasie V
Ocena niedostateczna:
• Nie posiada żadnej wiedzy z przedmiotu
Ocena dopuszczająca:
Korzystając z pomocy nauczyciela, uczeń:
• Wskazuje miejsca związane z kulturą muzyczną
• Rozróżnia przyrządy pomocne w pracy muzyka ( kamerton, metronom, mikrofon)
• Potrafi zapisać podstawowe znaki stosowane w notacji muzycznej
• Wymienia nazwy dźwięków ( solmizacyjne i literowe)
• Wskazuje elementy utworu muzycznego ( rytm, metrum, melodię)
• Potrafi wytłumaczyć pojęcie kultury ludowej
• Wymienia tradycje i symbole związane ze świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy
• Wymienia instrumenty strunowe i dęte
• Wymienia najwybitniejszych kompozytorów muzyki polskiej i światowej
• Odtwarza słowa poznanych na lekcjach piosenek
• Wykonuje ćwiczenia oraz uczestniczy w zabawach muzycznych
• Podejmuje próby gry prostych melodii na instrumentach ( flecie, dzwonkach chromatycznych lub innych)
Ocena dostateczna
Uczeń:
• Wyjaśnia zastosowanie kamertonu. metronomu i mikrofonu
• Rozróżnia znaki stosowane w notacji muzycznej i określa ich funkcje
• Wymienia wartości rytmiczne
• Prawidłowo określa położenie nut na pięciolinii
• Potrafi wytłumaczyć role poszczególnych elementów utworu muzycznego ( rytmu, metrum i melodii)
• Dostrzega związek miedzy kierunkami melodii a położeniem na pięciolinii
• Podaje podstawowe schematy taktowania
• Wyjaśnia znaczenie dynamiki i tempa w utworze muzycznym
• Wymienia podstawowe oznaczenia tempa i artykulacji oraz znaki dynamiczne
• Wymienia elementy budowy dzieła muzycznego
• Wyjaśnia pojęcie: muzyka jednogłosowa i wielogłosowa
• Podaje różnice między twórczością ludowa i stylizacją
• Wymienia wybrane formy muzyczne- pieśń, balet, opera
• Potrafi wymienić elementy folkloru oraz polskie regiony folklorystyczne
• Wyjaśnia znaczenie niektórych tradycji i symboli związanych ze Świętami Bożego narodzenia i Wielkanocy
• Charakteryzuje polskie tańce narodowe
• Wyjaśnia jak powstaje głos
• Odtwarza słowa i melodie poznanych na lekcjach piosenek
• Potrafi zagrać proste melodie na instrumentach ( flecie, dzwonkach chromatycznych)
• Współpracuje w grupie
Ocena dobra
Uczeń:
• Potrafi scharakteryzować różne gatunki muzyki
• Wykorzystuje w praktyce przyrządy ułatwiające muzykowanie
• Posługuje się podstawowymi znakami stosowanymi w notacji muzycznej
• Rozróżnia podstawowe wartości rytmiczne
• Potrafi zapisać symbole graficzne poznanych wartości rytmicznych
• Wykonuje wybrane schematy taktowania
• Rozróżnia kierunek i zmiany kształtu linii melodycznej
• Wyjaśnia pojęcie: muzyka ilustracyjna i programowa
• Rozpoznaje zmiany tempa i dynamiki w trakcie słuchania utworów
• Opisuje wybrane instrumenty dęte i strunowe
• Potrafi scharakteryzować i opisać zespoły wokalne
• Podaje różne rodzaje głosów ludzkich
• Wykorzystuje oznaczenia tempa, dynamiki i artykulacji działaniach muzycznych
• Wyjaśnia pojęcia: interwał, cały ton, półton, akord
• Charakteryzuje różne formy muzyczne ( pieśń, balet, rondo, wariację, operę)
• Wskazuje odmienności kulturowe na przykładzie wybranych regionów świata
• Opisuje wybrane instrumenty strunowe i dęte
• Wyjaśnia zasady prawidłowej emisji głosu
• Potrafi wymienić twórców i animatorów kultury muzycznej swojej miejscowości
• Chętnie śpiewa i gra na instrumentach, wykorzystując zdobyta wiedzę muzyczną
• Wykazuje dużą aktywność podczas ćwiczeń i zabaw muzycznych
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
• dyskutuje na temat różnorodności gatunków muzyki
• wyjaśnia pojęcie muzyki absolutnej
• swobodnie posługuje się notacja muzyczną
• odtwarza kształt linii melodycznej na podstawie zapisu nutowego
• analizuje utwory pod względem dynamiki, tempa i artykulacji
• dostrzega bogactwo możliwości twórczych związanych ze zmianami kierunku melodii
• potrafi zastosować w działalności muzycznej poznane wartości rytmiczne
• stosuje w praktyce znaki chromatyczne
• potrafi budować akordy i gamy
• analizuje budowę okresową prostych utworów
• potrafi samodzielnie utworzyć rondo rytmiczne lub melodyczne
• uzasadnia potrzebę znajomości kultury ludowej własnego kraju
• potrafi ocenić zasługi etnografów dla kultury narodowej
• dyskutuje na temat konsekwencji różnorodności kulturowej świata
• potrafi odtworzyć rytmy polskich tańców narodowych
• potrafi korzystać z dostępnych źródeł informacji ( biblioteki, internetu, zbiorów własnych) w celi uzyskania określonych wiadomości
• chętnie bierze udział w różnorodnych działaniach muzycznych na terenie szkoły i w ramach środowiska lokalnego
• uczestniczy w koncertach i przedstawieniach muzycznych
• potrafi stworzyć własny akompaniament do wybranej piosenki
Ocena celująca
Uczeń:
• potrafi ocenić znaczenie twórczości wybranego kompozytora i jego zasługi dla muzyki światowej
• wykazuje szczególne zainteresowanie wykazuje szczegółowe zainteresowanie muzyką
• orientuje się w bieżących wydarzeniach muzycznych w kraju i na świecie ( konkursy, festiwale, premiery)
• potrafi uzasadnić swoje upodobania muzyczne
• gromadzi dodatkowe wiadomości związane z muzyką
• wykorzystuje zdobyta wiedzę w szkolnym chorze
• aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły
• samodzielnie tworzy ilustracje ruchowe do piosenek