WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PRZEDMIOTU MUZYKA KLASA VI
„I GRA MUZYKA”- WYD.: NOWA ERA
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- ma negatywny stosunek do przedmiotu,
- posiada bardzo duże braki z zakresu ustalonych podstawowych wymagań edukacyjnych, dotyczących wiadomości i umiejętności w klasie szóstej,
- mimo pomocy nauczyciela nie potrafi i nie chce wykonać nawet najprostszych poleceń wynikających z programu klasy szóstej,
- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego.
-
WYMAGANIA KONIECZNE – STOPIEŃ DOPUSZCZAJĄCY:
Ocenę dopuszczająca otrzymuje uczeń , który:
- uczęszcza na zajęcia,
- sporadycznie pracuje,
- prowadzi zeszyt przedmiotowy,
- jest w stanie przy pomocy nauczyciela wykonać proste ćwiczenia,
- potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostsze utwory przewidziane w programie,
- umie zaśpiewać z akompaniamentem najprostsze piosenki przewidziane w programie,
- odrabia prace domowe,
WYMAGANIA PODSTAWOWE – STOPIEŃ DOSTATECZNY:
Uczeń opanował treści konieczne oraz:
- w śpiewie popełnia dużo błędów (głównie intonacyjnych),
- potrafi zaśpiewać trzy samodzielnie wybrane piosenki z podręcznika kl. VI,
- popełnia błędy rytmiczne i melodyczne w grze na instrumencie,
- zna niektóre elementy muzyki i terminy muzyczne, ale nie potrafi ich zastosować,
z pomocą nauczyciela określa charakterystyczne cechy słuchanych utworów, - zeszyt przedmiotowy prowadzi niestarannie.
WYMAGANIA ROZRZERZAJĄCE – STOPIEŃ DOBRY:
Uczeń dobrze zna poprzednie wymagania oraz:
- opanował w stopniu dobrym pieśni, piosenki i wiadomości określone programem,
potrafi zastosować wiedzę do różnych zadań muzycznych (nuty na pięciolinii, wartości nut), - dość systematyczne przygotowuje się do lekcji, prowadzi zeszyt przedmiotowy,
zna pojęcia muzyczne, epoki w muzyce i kompozytorów, instrumenty dęte i ogólnie grające w orkiestrze, - śpiewa piosenki na pamięć i częściowo z tekstem,
- umie wymienić rodzaje chórów.
WYMAGANIA DOPEŁNIAJĄCE – STOPIEŃ BARDZO DOBRY:
Uczeń rozrzerza poprzednie kryteria następująco:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności przedmiotu,
- śpiewa solo pieśni i piosenki poprawnie pod względem rytmicznym i melodycznym z odpowiednią postawą śpiewaczą opanowane na pamięć z własną interpretacją ruchową lub akompaniamentem perkusyjnym,
- zna wiadomości o kompozytorach m.in.: J. S. Bach, I. J.Paderewski ,St.Moniuszko, W. Lutosławski,
- zna, rozróżnia i wskazuje różnicę w instrumentach dętych drewnianych i blaszanych,
- posługuje się zapisem nutowym na pięciolinii używając znaków chromatycznych, grupuje wartości nut w taktach w różnym metrum,
- zna epoki i formy muzyczne, głosy ludzkie, chóry, dyrygentów, skład i rozmieszczenie instrumentów w orkiestrze, czym jest rondo, zna różne pojęcia muzyczne (np. opera, libretto, operetka, musical, tańce dawniejsze i dzisiejsze, itp.),
- potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania różnych zadań muzycznych, wykorzystuje własne pomysły muzyczne w pracach twórczych i podczas słuchania utworów muzycznych,
- solidnie prowadzi zeszyt i rozwiązuje zadania.
WYMAGANIA PONADPROGRAMOWE – STOPIEŃ CELUJĄCY:
Uczeń doskonale opanował treści programu klasy szóstej oraz:
- posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza materiał programowy,
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia poza lekcjami,
- gra na instrumentach, samodzielnie tworzy piosenki (układa słowa, rytm ,melodię),
- bierze udział w chórze szkolnym,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań wykraczających poza materiał programowy (zna kompozytorów i ich twórczość, rozpoznaje ich utwory, zna i potrafi zaśpiewać różne gamy muzyczne i piosenki przy własnym akompaniamencie),
- ogólnie interesuje się muzyką uzupełniając wiadomości informacjami z innych źródeł.
- potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania różnych zadań muzycznych, wykorzystuje własne pomysły muzyczne w pracach twórczych i podczas słuchania utworów muzycznych,
- solidnie prowadzi zeszyt i rozwiązuje zadania.