Słowa z uśmiechem
Program nauczania języka polskiego w szkole podstawowej. Klasa IV
TREŚCI NAUCZANIA – KRYTERIA SZCZEGÓŁOWE I OGÓLNE
Temat lekcji.
Lektura i inne teksty kultury, nauka o języku |
Wymagania | ||||
---|---|---|---|---|---|
konieczne
(ocena: dopuszczający) |
podstawowe
(ocena: dostateczny) |
rozszerzone
(ocena: dobry) |
dopełniające
(ocena: bardzo dobry) |
ponadprogramowe
(ocena: celujący) |
|
UCZEŃ | |||||
Rozdział I Przygody dnia codziennego | |||||
„Do zobaczenia, wakacje… Wracamy do szkoły!”. René Goscinny, Jean‑Jacques Sempé, Nowe przygody Mikołajka (fragment) |
|
|
|
|
|
Bohaterowie twoich lektur przedstawiają się – rady dla mówiących |
|
|
|
|
|
A, be, ce … uczę się. Zabawa literami. Alfabet |
|
|
|
|
|
Aby odróżnić literę od głoski, wystarczy choć trochę znać język polski. Głoska a litera |
|
|
|
|
|
Nasze fonetyczne troski… Samogłoski i spółgłoski |
|
|
|
|
|
„Co się może zdarzyć, gdy głowa pełna marzeń?” Joanna Kulmowa, Marzenia |
|
|
|
|
|
„Pierwsza pomoc w szkolnych wypadkach”. Słownik ortograficzny |
|
|
|
|
|
„Dzieci listy piszą… zabawne potyczki z epistolografią”. List – rady dla piszących
Grzegorz Kasdepke, List (fragment) |
|
|
|
i e-mailem
|
|
I kłopoty sprawić może, lecz ćwiczenie ci pomoże. O różnych funkcjach głoski i |
|
|
|
|
|
Pa-lu-szek i głów-ka to szkol-na wy-mów-ka. O sylabach |
|
|
|
|
|
„Igrzyska ortograficzne”. Pisownia wyrazów z rz |
|
|
|
|
|
„Co by tu jeszcze zrobić, koledzy, co by tu zrobić?”. Czasownik i jego znaczenia |
|
|
|
|
|
„O ekscentrykach przy okazji bezokolicznika”. Formy osobowe i nieosobowe czasownika |
|
|
|
|
|
„Kłopotliwa wizyta z myszą w tle”. Małgorzata Musierowicz, Szósta klepka (fragment) |
|
|
|
|
|
Napisać plan ramowy? Z Pippi to frajda nie z tej ziemi! Plan ramowy – rady dla piszących
Astrid Lindgren, Pippi Pończoszanka (fragment) |
|
|
|
|
|
„Dobry żart tynfa wart”. Pisownia wyrazów z ż |
|
|
|
|
|
Kto ma pilota, ten ma władzę. Maciej Wojtyszko, Bolek i Lolek. Straszne skutki oglądania telewizji (fragment) – rady dla czytających |
|
|
|
|
|
„Tańczę, śpiewam i maluję, czyli jak się relaksuję”. Czas teraźniejszy czasowników |
|
|
|
|
|
„Nie dajmy się zaczarować telewizorom”. Stanisław Grochowiak, Telewizor |
|
|
|
|
|
„Wehikułem czasu w…”. Czas przeszły czasowników |
|
|
|
|
|
„Tajemnica goni tajemnicę”. Liliana Bardijewska, Dom ośmiu tajemnic (fragment) |
|
|
|
|
|
„Czy wróżka prawdę ci powie?”. Czas przyszły czasowników |
|
|
|
|
|
„Zobaczyć ducha”. Anna Onichimowska, Duch starej kamienicy (fragment) |
|
|
|
|
|
„Latać każdy może – jeden lepiej, drugi …”. Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania (fragment) |
|
|
|
|
|
„Przygody są po to, by o nich opowiadać”. Opowiadanie odtwórcze – rady dla piszących |
|
|
|
|
|
Temat lekcji.
Lektura i inne teksty kultury, nauka o języku |
Wymagania | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
konieczne
(ocena: dopuszczający) |
podstawowe
(ocena: dostateczny) |
rozszerzone
(ocena: dobry) |
dopełniające
(ocena: bardzo dobry) |
ponadprogramowe
(ocena: celujący) |
||||||
UCZEŃ | ||||||||||
Rozdział II Świąteczne nastroje | ||||||||||
„Rodzinny detektyw na tropie”. Jan Twardowski, Nowe patyki i patyczki (fragment) |
|
|
|
|
|
|||||
„Kto i co się schowało na zdjęciu, które przetrwało?”. Rzeczownik i jego znaczenia |
|
|
|
|
|
|||||
„Wpadam do Soplicowa jak w centrum polszczyzny, tam się człowiek napije, nadysze ojczyzny”. Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (fragment) |
|
|
|
|
|
|||||
„Skarby wyciągnięte z lamusa”. Opis przedmiotu – rady dla piszących |
|
|
|
|
|
|||||
„W szkolnej bibliotece szukam w kartotece…”. Liczba i rodzaj rzeczownika |
|
|
|
|
|
|||||
„Mieć szerokie horyzonty”. Rzeczowniki własne i pospolite |
|
|
|
|
|
|||||
„Uczucia w biało-czerwonych barwach”. Władysław Bełza, Katechizm dziecka polskiego (Kto ty jesteś?…) |
|
|
|
|
|
|||||
„Dziwne stworzenie w znajome przemienię”. Przymiotnik i jego znaczenia |
|
|
|
|
|
|||||
„Ciepłe dni w kolorze śliwkowym”. Liczba i rodzaj przymiotnika |
|
|
|
|
|
|||||
„Dźwięki i słowa serce najbliższe”. Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego |
|
|
|
|
|
|||||
„Niezręcznie postąpili, błąd szybko naprawili”. Przysłówek i jego znaczenia |
|
|
|
|
|
|||||
„Człowiek żyje tak długo, jak długo trwa pamięć o nim”. Czesław Janczarski, Kamienna płyta
Helena Bechlerowa, Święto Zmarłych |
|
|
|
|
|
|||||
„Nadszedł wieczór andrzejkowy. Kto na wróżby jest gotowy?” Pisownia wyrazów z ó |
|
|
|
|
|
|||||
„Skrzydlata kawaleria”. Kazimierz Szymeczko, A to historia! Opowiadania z dziejów Polski (fragment) |
|
|
|
|
|
|||||
„Kuchenne szaleństwa babci Urszuli”. Pisownia wyrazów z u |
|
|
|
|
|
|||||
„Wielkie marzenia o małym psie”. Grzegorz Kasdepke, Rózga (fragment) |
|
|
|
|
|
|||||
„Ortograficzne upominki”. Pisownia wyrazów z ó i u |
|
|
|
|
|
|||||
„Radość świętowania”. Teofil Lenartowicz, Mizerna cicha (fragment) |
|
|
|
|
|
|||||
„Gdy ze starym spotyka się Nowy Rok”. Ludwik Jerzy Kern, Bajka o Starym i Nowym Roku |
|
|
|
|
|
|||||
„Niech spełnią się życzenia”. Życzenia – rady dla piszących |
|
|
|
|
|
|||||
Rozdział III Marzenia zwykłe i niezwykłe | ||||||||||
„Podjąć wyzwanie”. Wilhelm Grimm, Jacob Grimm, Królowa pszczół (fragment)
|
|
|
|
|
|
|||||
„Do szczęścia trzeba niewiele…, gdy się zgubi pantofelek” Charles Perrault, Kopciuszek, czyli pantofelek z popieliczki |
|
|
|
|
|
|||||
„O bohaterach przy harcerskim ognisku”. Pisownia wyrazów z h |
|
|
|
|
|
|||||
„Baśniowy przepis na supermana”. Kazimierz Władysław Wójcicki, O Waligórze i Wyrwidębie |
|
|
|
|
|
|||||
„Strach ma wielkie oczy”. Pisownia wyrazów z ch |
|
|
|
|
|
|||||
„Chciwemu i pół świata mało” Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce
|
|
|
|
|
|
|||||
„Proszę o ciszę! Baśń się tworzy”. Grzegorz Ptak, Oto moja baśń – cykl obrazów |
|
|
|
|
|
|||||
„Czy to bajka, czy nie bajka? Myślcie sobie, jak tam chcecie…”. O różnych wypowiedzeniach i intencjach mówiącego |
|
|
|
|
|
|||||
„Gorące serca dwa”. Hans Christian Andersen, Dzielny ołowiany żołnierz |
|
|
|
|
|
|||||
„Koniec i kropka – rzekło zdanie”. Znaki interpunkcyjne |
|
|
|
|
|
|||||
„Ach, co to będzie za bal! Książę rozsyła zaproszenia”.
Zaproszenie – rady dla piszących |
|
|
|
|
|
|||||
„Kto hałasuje w teatralnych garderobach?”. Pisownia wyrazów z h i ch |
|
|
|
|
|
|||||
„Groch z kapustą, czyli baśnie na wesoło”. Bohdan Butenko, Jaś i Małgosia (fragment)
|
|
|
|
|
|
|||||
„W pałacowych komnatach…”. Zdania i równoważniki zdań |
|
|
|
|
|
|||||
Mówisz i masz – magia czerwonego krzesła”. Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo (fragment)
|
|
|
|
|
|
|||||
„Zgubiłem, kupię, zamienię… Napisz zatem ogłoszenie!”. Ogłoszenie – rady dla piszących |
|
|
|
|
|
|||||
Ważny jestem niesłychanie…”. Podmiot i orzeczenie – związek główny w zdaniu |
|
|
|
|
|
|||||
„Bale, maskarady i inne karnawałowe niezwykłości”. Pisownia nie z różnymi częściami mowy |
|
|
|
|
|
|||||
„Zasięgnąć języka…”. Zdania pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte |
|
|
|
|
|
|||||
Temat lekcji.
Lektura i inne teksty kultury, nauka o języku |
Wymagania | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
konieczne
(ocena: dopuszczający) |
podstawowe
(ocena: dostateczny) |
rozszerzone
(ocena: dobry) |
dopełniające
(ocena: bardzo dobry) |
ponadprogramowe
(ocena: celujący) |
||||||
UCZEŃ | ||||||||||
Rozdział IV Karuzela z uczuciami | ||||||||||
Bądź mądry, pisz wiersze… O poezji i poezjowaniu”. Joanna Kulmowa, Moje próżnowanie
|
|
|
|
|
|
|||||
„Bawimy się w rymy, zabawa to łatwa…”. Stanisław Grochowiak, Wyliczanka
|
|
|
|
|
|
|||||
„Na wiosnę piękniejszy wieje wiatr…”. Grupa podmiotu i grupa orzeczenia |
|
|
|
|
|
|||||
„Między smutkiem i radością… łza się kręci w oku”. Pisownia wyrazów z ą i ę |
|
|
|
|
|
|||||
Gdy kapią łzy. O uczuciach i refleksjach w wierszu”. Julian Kornhauser, Wyciągnięta ręka |
|
|
|
|
|
|||||
„Rozumieć się bez słów”. O mowie niewerbalnej |
|
|
|
|
|
|||||
„I tylko… wysp tych nie ma. W poszukiwaniu epitetów”. Małgorzata Strzałkowska, Kosze pełne snów |
|
|
|
|
|
|||||
„Chodzić z głową w chmurach. Porównanie”. Józef Ratajczak, Obłoki |
|
|
|
|
|
|||||
„Niezwykłe spotkania słów. O poetyckiej przenośni”. Wincenty Faber, Pogoda |
|
|
|
|
|
|||||
„Niecodziennie i świątecznie…”. O związkach wyrazowych w zdaniu |
|
|
|
|
|
|||||
„Co wiatrom w duszy gra…”. Julian Tuwim, Dwa wiatry |
|
|
|
|
|
|||||
„W raju łakomczuchów. Opis miejsca”. Opis miejsca – rady dla piszących
Roald Dahl, Charlie i fabryka czekolady (fragment) |
|
|
|
|
|
|||||
„Od słowa do słowa i plotka gotowa”. Jan Brzechwa, Ptasie plotki |
|
|
|
|
|
|||||
Temat lekcji.
Lektura i inne teksty kultury, nauka o języku |
Wymagania | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
konieczne
(ocena: dopuszczający) |
podstawowe
(ocena: dostateczny) |
rozszerzone
(ocena: dobry) |
dopełniające
(ocena: bardzo dobry) |
ponadprogramowe
(ocena: celujący) |
||||||
UCZEŃ | ||||||||||
Rozdział V Historie nie z tej ziemi | ||||||||||
„O książkach, czytaniu i niezwykłych bibliotekach”. Notatka – rady dla piszących
Jacek Cygan, Cała Polska czyta dzieciom (fragment) |
|
|
|
|
|
|||||
„Festiwale i parady, czyli lato pod znakiem kultury”. Pisownia wyrazów wielką i małą literą |
|
|
|
|
|
|||||
„Opowiem wam, jak zaginął…”. Małgorzata Strękowska-Zaremba, Detektyw Kefirek (fragment) – rady dla rozmawiających przez telefon |
|
|
|
|
|
|||||
„Ciepło, cieplej, gorąco… skarb!”. Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera (fragment) – rady dla wysyłających SMS-y |
|
|
|
|
|
|||||
„Tajemnice indiańskich ścieżek”. Alfred Szklarski, Tomek na wojennej ścieżce (fragment) |
|
|
|
|
|
|||||
„Plecak pełen przygód”. Powtórzenie pisowni wyrazów z rz, ż, ó, u, h, ch |
|
|
|
|
|
|||||
„Przepraszam, którędy do skarbów?”. Mowa znaków |
|
|
|
|
|
|||||
„Poszukiwacze skarbów wysyłają pozdrowienia”. Kartka z pozdrowieniami – rady dla piszących |
|
|
|
|
|
|||||
Film stary jak świat”. Witold Bobiński, Idę do kina (fragment) |
|
|
|
|
|
|||||
„Bliskie spotkania trzeciego stopnia… z wyrazami”. O synonimach |
|
|
|
|
|
|||||
„W małym kinie nikt już nie gra dzisiaj na pianinie…”. Konstanty Ildefons Gałczyński, Małe kina (fragment |
|
|
|
|
|
|||||
KRYTERIA OGÓLNE
Sprawności | Wymagania | ||||
---|---|---|---|---|---|
konieczne
(ocena: dopuszczający) |
podstawowe
(ocena: dostateczny) |
rozszerzone
(ocena: dobry) |
dopełniające
(ocena: bardzo dobry) |
ponadprogramowe
(ocena: celujący) |
|
UCZEŃ | |||||
I. Kształcenie literackie i kulturowe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
II. Kształcenie językowe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
– rz, ż, ó, u, h, ch, – nie z rzeczownikami, przymiotnikami, czasownikami i przysłówkami – wielką i małą literą – ą i ę – i po spółgłoskach
|
– rz, ż, ó, u, h, ch, – nie z rzeczownikami, przymiotnikami, czasownikami i przysłówkami – wielką i małą literą – ą i ę – i po spółgłoskach w podanym zestawie ortogramów |
– rz, ż, ó, u, h, ch, – nie z rzeczownikami, przymiotnikami, czasownikami i przysłówkami – wielką i małą literą – ą i ę – i po spółgłoskach w podanym zestawie ortogramów |
– rz, ż, ó, u, h, ch, – nie z rzeczownikami, przymiotnikami, czasownikami i przysłówkami – wielką i małą literą – ą i ę – i po spółgłoskach w podanym zestawie ortogramów
|
||
|
|
|
|
||
III. Tworzenie wypowiedzi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
IV. Samokształcenie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
Lektura obowiązkowa i uzupełniająca |
|
|
|
|
|
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, którego wyniki nie osiągają poziomu wymagań koniecznych, w związku z tym, nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności. Brak wiedzy i umiejętności nie rokuje osiągnięcia nawet minimalnego postępu.