Wymagania edukacyjne – edukacja wczesnoszkolna – klasa 3

Kryteria poziomów wymagań

Klasa III

Podane umiejętności dotyczą dzieci o prawidłowym rozwoju psychofizycznym.

Umiejętności dzieci niepełnosprawnych ustala się stosownie do ich możliwości.

 

 

 

 

Zakres umiejętności

 

Poziom celujący

6p.

 

Poziom
bardzo dobry

5p.

 

Poziom dobry

4p.

 

Poziom dostateczny

3p.

 

Poziom dopuszczający

2p.

 

Poziom niedostateczny

1p.

EDUKACJA   POLONISTYCZNA

 

Korzystanie z informacji.

 

 

Zawsze uważnie  słucha wypowiedzi i potrafi wykorzystać zgromadzone informacje w nowych sytuacjach edukacyjnych.

 

 

 

 

Czyta i analizuje teksty przeznaczone dla dzieci.

 

 

 

 

 

Zawsze uważnie słucha wypowiedzi i wykorzystuje zgromadzone informacje.

 

 

 

 

 

Czyta i rozumie teksty przeznaczone dla dzieci i wyciąga z nich wnioski.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji.

 

 

 

 

 

 

Czyta i rozumie teksty przeznaczone dla dzieci na I etapie edukacyjnym i wyciąga z nich wnioski.

 

 

 

 

 

 

Słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji.

 

 

 

 

 

 

 

Czyta i nie w pełni rozumie teksty przeznaczone dla dzieci na I etapie edukacyjnym i  z pomocą nauczyciela wyciąga z nich wnioski.

 

 

 

 

Słucha wypowiedzi i wybiórczo korzysta z przekazywanych informacji.

 

 

 

 

 

 

 

Czyta i fragmentarycznie rozumie teksty przeznaczone dla dzieci na I etapie edukacyjnym i z pomocą nauczyciela wyciąga z nich wnioski.

 

 

 

Często nie słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Czyta i zazwyczaj nie  rozumie tekstów dla dzieci na I etapie edukacyjnym i nie potrafi formułować  wniosków.

 

 

 

 

 

 

EDUKACJA   POLONISTYCZNA  

 

 

 

 

 

 

Wyszukuje w tekście potrzebne informacje i korzysta ze słowników i encyklopedii.

 

 

 

 

 

 

Samodzielnie tworzy formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list,

notatkę do kroniki i umiejętnie wykorzystuje je w praktyce.

 

Wyszukuje w tekście potrzebne informacje i korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci.

 

 

 

Zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list,

notatka do kroniki; potrafi z nich korzystać i samodzielnie tworzyć.

 

Wyszukuje w tekście potrzebne informacje i w miarę możliwości korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci na I etapie edukacyjnym.

 

 

Zna formy

użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list,

notatka do kroniki; potrafi z nich korzystać.

 

Nie zawsze wyszukuje w tekście potrzebne informacje i mało korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci na I etapie edukacyjnym.

 

 

 

Zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka do kroniki; z pomocą nauczyciela  z nich korzysta.

 

Sporadycznie wyszukuje w tekście potrzebne informacje i z pomocą nauczyciela korzysta ze słowników i encyklopedii.

 

 

 

 

 

Zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka do kroniki; nie zawsze umie  z nich korzystać.

Nie potrafi wyszukać w tekście informacje i z pomocą nauczyciela korzysta ze słowników i encyklopedii.

 

 

 

 

 

Zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka do kroniki; nie zawsze umie  z nich korzystać.

Analiza
i interpre-
tacja tekstów kultury.

 

Samodzielnie inicjuje kontakty z literaturą i sztuką dla dzieci, czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki, wypowiada się na ich temat.

 

 

Wyraża potrzebę kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci, czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki, wypowiada się na ich temat. Ma potrzebę kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci, czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki, wypowiada się na ich temat.

 

 

Czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki, wypowiada się na ich temat. Czyta  wskazane przez nauczyciela książki, odpowiada  na pytania dotyczące przeczytanych książek.

 

 

Nie czyta  wskazanych przez nauczyciela książek,  nie odpowiada  na pytania dotyczące  książek

 

 

                                      EDUKACJA   POLONISTYCZNA W tekście literackim samodzielnie zaznacza wybrane fragmenty i je analizuje.

 

 

 

 

 

 

Płynnie i wyraziście czyta teksty i recytuje wiersze, bierze udział w konkursach recytatorskich.

 

Pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych.

 W tekście literackim samodzielnie zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów.

 

 

 

Wyraziście czyta teksty i recytuje wiersze z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji.

 

 

Pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych.

W tekście literackim zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów.

 

 

 

 

Czyta teksty i recytuje wiersze z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji.

 

 

 

Pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych.

 

 

W tekście literackim z pomocą zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów.

 

 

 

 

 

 

Czyta teksty i recytuje wiersze, zapomina o interpunkcji i intonacji.

 

 

 

 

 

Pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych.

  W tekście literackim ze znaczną pomocą zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów.

 

 

 

 

 

 

Czyta teksty i recytuje wiersze, nie uwzględniając interpunkcji i intonacji.

 

 

 

 

Ze znaczną pomocą nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych.

 W tekście literackim nie zaznacza wybranych fragmentów, podaje wybiórcze informacje na temat książki.

 

 

 

 

 

 

Czyta teksty i  wiersze, nie potrafi recytować.

 

 

 

 

 

Ze znaczną pomocą nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych.

 

 

EDUKACJA  POLONISTYCZNA Tworzenie wypowiedzi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samodzielnie układa w formie ustnej i pisemnej: wielozdaniową wypowiedź, opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie.  Posługuje się bogatym słownictwem.

 

Uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie; ma bogaty zakres słownictwa. Dba o kulturę wypowiadania się. Dobiera właściwe formy komunikowania się w różnych

sytuacjach społecznych.

 

Zawsze pisze czytelnie i estetycznie- przestrzega zasad kaligrafii,  dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną.

 

 

 

 

 

 

 

Samodzielnie układa w formie ustnej i pisemnej: kilkuzdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie.

 

 

 

Uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie; poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych. Dba o kulturę wypowiadania się.

 

 

 

 

 

Zawsze pisze czytelnie i estetycznie,  dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną.

 

 

 

Układa w formie ustnej i pisemnej: kilkuzdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie.

 

 

 

 

Uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie; poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych.

 

 

 

 

 

 

 

Pisze czytelnie

i estetycznie,  dba

o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną.

 

 

Z pomocą nauczyciela układa w formie ustnej i pisemnej: kilkuzdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie.

 

 

 

 

 

Uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pisze czytelnie,  popełnia błędy gramatyczne, ortograficzne oraz interpunkcyjne

Ze znaczną pomocą nauczyciela układa w formie ustnej i pisemnej: kilka zdań na zadany temat, list prywatny, życzenia, zaproszenia.

 

 

 

 

 

 

 

Udziela odpowiedzi na postawione pytania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pisze mało czytelnie, popełnia dużo błędów gramatycznych, ortograficznych oraz interpunkcyjnych.

 

 

 

Udziela odpowiedzi ustnych i pisemnych na postawione pytania, budując proste zdania. Nie potrafi skonstruować poznanych form stylistycznych.

 

 

 

 

 

Z pomocą nauczyciela udziela odpowiedzi na postawione pytania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie dba o estetykę pisma oraz poprawność gramatyczną, ortograficzną, interpunkcyjną.

 

EDUKACJA  POLONISTYCZNA Bezbłędnie przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu;  samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.

 

 

Dostrzega różnice pomiędzy literą i głoską; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, zdania w tekście. Bezbłędnie rozpoznaje i wskazuje poznane części mowy.

Zazwyczaj bezbłędnie przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu;  samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.

 

Dostrzega różnice pomiędzy literą i głoską; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, zdania w tekście. Rozpoznaje i wskazuje poznane części mowy.

Przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu; w miarę swoich możliwości samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.

 

 

Dostrzega różnice pomiędzy literą i głoską; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, zdania w tekście. Rozpoznaje poznane części mowy.

 

 

Popełnia błędy, przepisując teksty, pisząc z pamięci i ze słuchu; w miarę swoich możliwości samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.

 

 

 

Dostrzega różnice pomiędzy literą i głoską; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, zdania w tekście. Nie zawsze rozpoznaje poznane części mowy.

Popełnia liczne błędy, przepisując teksty, pisząc z pamięci i ze słuchu; z pomocą realizuje pisemne zadania domowe.

 

 

 

 

Myli pojęcia: litera i głoska; dzieli wyrazy na sylaby; nie zawsze oddziela wyrazy w zdaniu i zdania w tekście.  Myli  poznane części mowy.

Popełnia liczne błędy, przepisując teksty, pisząc z pamięci i ze słuchu; z pomocą realizuje pisemne zadania domowe.

 

 

 

Myli pojęcia: litera i głoska; dzieli wyrazy na sylaby; nie zawsze oddziela wyrazy w zdaniu i zdania w tekście.  Myli  poznane części mowy.

 

 

EDUKACJA  MATEMATYCZNA Liczenie

i technika rachunkowa

 

 

Biegle liczy
(w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000. 

 

Bezbłędnie zapisuje cyframi i odczytuje liczby  w zakresie 1000. Porównuje  liczby w zakresie 1000.

 

 

 

 

Biegle dodaje i odejmuje w zakresie 100; sprawdza wyniki odejmowania  za pomocą dodawania.

 

 

 

Bezbłędnie podaje z pamięci iloczyny w zakresie 100; sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.

 

 Sprawnie liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000.

 

 

Umiejętnie zapisuje cyframi i odczytuje liczby  w zakresie 1000.

Porównuje  liczby w zakresie 1000.

 

 

 

 

Sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie; sprawdza wyniki odejmowania  za pomocą dodawania.

 

 

 

Sprawnie podaje z pamięci iloczyny w zakresie 100; sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.

 

 Liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000.

 

 

Zapisuje cyframi i odczytuje liczby  w zakresie 1000.

Porównuje  liczby w zakresie 1000.

 

 

 

 

 

Dodaje i odejmuje w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); sprawdza wyniki odejmowania  za pomocą dodawania.

 

Podaje z pamięci iloczyny w zakresie 100; sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.

 Liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000, czasami popełnia błędy.

 

 

 

 

Zapisuje cyframi i odczytuje liczby  w zakresie 1000.

Popełnia błędy przy porównywaniu liczb w zakresie 1000.

 

 

 

 

Dodaje i odejmuje w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); sprawdza wyniki odejmowania  za pomocą dodawania, popełnia błędy.

 

 

 

Popełnia błędy w mnożeniu i dzieleniu w zakresie 100.

 

 

Liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000, popełnia liczne błędy.

 

 

 

 

Popełnia błędy przy zapisywaniu cyframi i odczytywaniu liczb  w zakresie 1000.

Popełnia liczne  błędy przy porównywaniu liczb w zakresie 1000.

 

 

 

Dodaje i odejmuje w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); sprawdza wyniki odejmowania  za pomocą dodawania, popełnia liczne błędy.

 

 

 

Popełnia liczne błędy w mnożeniu i dzieleniu w zakresie 100.

 

 

 Liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000, popełnia liczne błędy.

 

 

Popełnia liczne błędy przy zapisywaniu cyframi i odczytywaniu liczb  w zakresie 1000.

Popełnia liczne  błędy przy porównywaniu liczb w zakresie 1000.

 

Popełnia liczne błędy przy dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); nie sprawdza wyników odejmowania  za pomocą dodawania.

 

Nie zna tabliczki mnożenia.

 

 

 

EDUKACJA  MATEMATYCZNA Bezbłędnie rozwiązuje  równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci  okienka .

 

Bezbłędnie rozwiązuje zadania tekstowe wymagające jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe i porównywanie ilorazowe).

 

Sprawnie rozwiązuje  równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci  okienka.

 

Sprawnie rozwiązuje zadania tekstowe wymagające jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe i porównywanie ilorazowe).

 Rozwiązuje  równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci  okienka .

 

 

Rozwiązuje zadania tekstowe wymagające jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe, ale bez porównywania ilorazowego).

Rozwiązuje  równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci  okienka, popełnia błędy.

 

 

 

Popełnia błędy, rozwiązując zadania tekstowe wymagające jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe).

Rozwiązuje  równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci  okienka, popełnia liczne błędy.

 

 

Popełnia liczne błędy, rozwiązując zadania tekstowe wymagające jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe).

Nie rozwiązuje  równań jednodziałaniowych z niewiadomą w postaci  okienka.

 

 

Z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania tekstowe wymagające jednego działania

Umiejętności praktyczne. Samodzielnie i bezbłędnie dokonuje pomiarów

i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z:

– długością, szerokością i wysokością (milimetr, centymetr,  metr, kilometr),

– pojemnością (litr, pół litra, ćwierć

 

Sprawnie dokonuje pomiarów

i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z:

– długością szerokością i wysokością (milimetr, centymetr,  metr, kilometr)

– pojemnością (litr, pół litra, ćwierć litra),

 

Dokonuje pomiarów

i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z:

– długością, szerokością i wysokością (milimetr, centymetr,  metr, kilometr)

– pojemnością (litr, pół litra, ćwierć litra),

 

Popełnia błędy, dokonując pomiarów

i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z:

– długością, szerokością i wysokością (milimetr, centymetr,  metr, kilometr)

– pojemnością (litr, pół litra, ćwierć litra),

– masą (kilogram, pół kilograma, dekagram, gram),

– temperaturą,

– ceną, ilością, wartością,

 

Ma trudności

z dokonywaniem pomiarów

i zapisem obliczeń użytecznych

w życiu, związanych z: – długością, szerokością i wysokością

– pojemnością,

– masą,

– temperaturą,

– ceną, ilością wartością

– czasem.

 

Nie dokonuje pomiarów

i obliczeń użytecznych

w życiu, związanych z: – długością, szerokością i wysokością

– pojemnością,

– masą,

– temperaturą,

– ceną, ilością wartością

– czasem.

 

 

EDUKACJA  MATEMATYCZNA litra),

– masą (kilogram, pół kilograma, dekagram, gram),

– temperaturą,

– ceną, ilością, wartością,

– czasem (godzina, pół godziny, kwadrans, minuta).

Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar.

Bezbłędnie odczytuje wskazania zegarów w systemach 12- i 24- godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami.

 

Bezbłędnie odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII.  Podaje i zapisuje daty, zna kolejność dni tygodnia i miesięcy; porządkuje

 

 

 

 

 

– masą (kilogram, pół kilograma, dekagram, gram),

– temperaturą,

– ceną, ilością, wartością,

– czasem (godzina, pół godziny, kwadrans, minuta).

Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar.  Sprawnie odczytuje wskazania zegarów w systemach 12- i 24- godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami.

 

 

 

Sprawnie odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII.

Podaje i zapisuje daty, zna kolejność dni tygodnia i miesięcy; porządkuje

 – masą (kilogram, pół kilograma, dekagram, gram),

– temperaturą,

– ceną, ilością, wartością,

– czasem (godzina, pół godziny, kwadrans, minuta).

Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar. Odczytuje wskazania zegarów w systemach 12- i 24- godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami.

 

 

 

 

Odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII.

Podaje i zapisuje daty, zna kolejność dni tygodnia i miesięcy; porządkuje chronologicznie

 

 

 

 

– czasem (godzina, pół godziny, kwadrans, minuta).

Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar. Popełnia błędy, odczytując wskazania zegarów w systemach 12- i 24- godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Popełnia błędy przy odczytywaniu  i zapisywaniu liczb w systemie rzymskim od I do XII.  Podaje i zapisuje daty, zna kolejność dni tygodnia. Myli  kolejność miesięcy oraz  chronologię dat; pod

 Popełnia liczne błędy, odczytując wskazania zegarów w systemach 12- i 24- godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Popełnia liczne błędy przy odczytywaniu  i zapisywaniu liczb w systemie rzymskim od I do XII. Podaje i zapisuje daty, zna kolejność dni tygodnia. Myli kolejność  miesięcy oraz  chronologię dat; z pomocą wykonuje obliczenia kalendarzowe.

 Nie odczytuje wskazań zegarów  w systemach 12- i 24- godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Popełnia liczne błędy przy odczytywaniu  i zapisywaniu liczb w systemie rzymskim od I do XII. Popełnia liczne błędy w  podawaniu i zapisywaniu dat. Myli kolejność dni tygodnia,  miesięcy

 

EDUKACJA  MATEMATYCZNA chronologicznie daty; wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych. chronologicznie daty; wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych.

 

daty; wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych.  kierunkiem nauczyciela wykonuje obliczenia kalendarzowe. oraz  chronologię dat; nie  wykonuje obliczeń kalendarzowych.

 

 

 

 

Geometria

 

Rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty (również nietypowe); rysuje odcinki o podanej długości; Bezbłędnie oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach).

 

 

Bezbłędnie rysuje drugą połowę figury symetrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych i złożonych motywach.

Rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty (również nietypowe); rysuje odcinki o podanej długości; Sprawnie oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach).

 

 

Poprawnie rysuje drugą połowę figury symetrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych  motywach.

Rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty (również nietypowe); rysuje odcinki o podanej długości; oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach).

 

 

 

Rysuje drugą połowę figury symetrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych motywach.

Rozpoznaje i nazywa typowe koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty; rysuje odcinki o podanej długości; z pomocą nauczyciela oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach).

 

 

 

 

 

Niedokładnie rysuje drugą połowę figury symetrycznej oraz figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych motywach.

Rozpoznaje, ale myli nazwy typowych figur geometrycznych; rysuje odcinki o podanej długości; z pomocą nauczyciela oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach).

 

 

 

 

 

Błędnie rysuje drugą połowę figury symetrycznej,  nie rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych motywach

Rozpoznaje, ale  myli nazwy typowych figur geometrycznych; ma problemy z rysowaniem odcinków o podanej długości; nie potrafi obliczyć  obwodów trójkątów, kwadratów i prostokątów.

 

 

 

Nie odtwarza drugiej połowy figury symetrycznej,  nie rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; niedokładnie kontynuuje regularność w prostych motywach.

EDUKACJA   PRZYRODNICZO-  SPOŁECZNA Umiejętności w zakresie postrzegania przyrody.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Z własnej inicjatywy obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem.

Opisuje i analizuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, łące i zbiornikach wodnych.

 

Porównuje elementy   krajobrazów Polski.

Wymienia zwierzęta i rośliny  typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.

 

 Samodzielnie obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem.

 

Szczegółowo opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, łące i zbiornikach wodnych.

 

Nazywa i charakteryzuje elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego.

Wymienia zwierzęta i rośliny  typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.

 

Obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem.

 

 

Opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, łące i zbiornikach wodnych.

 

 

Nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego.

Wymienia zwierzęta i rośliny  typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.

 

Obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem.

 

 

 

Opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, łące i zbiornikach wodnych.

 

 

 

Nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego.

Wymienia zwierzęta i rośliny  typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.

 

Z pomocą nauczyciela obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze.

 

 

 

 

 

Dostrzega wybiórczo zmiany w wybranych ekosystemach.

 

 

 

 

 

 

Ze znaczną pomocą nauczyciela nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski oraz

wymienia niektóre zwierzęta i rośliny  typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.

 

 

Nie przeprowadza obserwacji.

 

 

 

 

 

 

 

Myli elementy poznanych ekosystemów.

 

 

 

 

 

 

Rozróżnia typowe krajobrazy Polski, nie wymienia charakterystycznych elementów. Rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.

 

 

EDUKACJA   PRZYRODNICZO- SPOŁECZNA  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szczegółowo wyjaśnia zależności funkcjonowania przyrody od pór roku.  Zna i rozu-

mie wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.

 

 

Samodzielnie inicjuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecanie lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo).

 

Zna i stosuje zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie

konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do

Szczegółowo wyjaśnia zależności funkcjonowania przyrody od pór roku.  Zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.

 

 

 

Aktywnie  działa na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecanie lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo.

 

 

 

 

 

Zna  zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń

 

 

 

 

Wyjaśnia zależności funkcjonowania przyrody od pór roku.  Zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.

 

 

 

 

 

Podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecanie lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo).

 

 

 

 

Zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń stomatologa i lekarza.

 

 

Dostrzega zależności funkcjonowania przyrody od pór roku.  Zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.

 

 

 

 

 

W zespole podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek.

 

 

 

 

 

 

 

Zna niektóre zasady racjonalnego odżywiania się; wie o konieczności kontrolowania stanu zdrowia. Nazywa niektóre części ciała i niektóre organy

 

 

 

Pod kierunkiem nauczyciela dostrzega zależności funkcjonowania przyrody od pór roku. Dostrzega wpływ niektórych elementów przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.

 

 

W zespole wykonuje przydzielone mu zadania na rzecz ochrony przyrody, wymienia niektóre zniszczenia spowodowane w przyrodzie  przez człowieka.

 

 

 

 

 

 

Zna niektóre zasady racjonalnego odżywiania się, ale nie zawsze je stosuje; wie o konieczności kontrolowania stanu zdrowia.

Dostrzega zależność  niektórych  zjawisk przyrody od pór roku. Widzi wpływ niektórych elementów przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin, ale nie wyciąga samodzielnie wniosków.

 

Nie angażuje się w działania  na rzecz ochrony przyrody.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie rozumie potrzeby racjonalnego odżywiania się. Nazywa niektóre części ciała i niektóre organy wewnętrzne zwierząt i ludzi.

 

 

 

EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zaleceń stomatologa i lekarza.

 

Nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi.

 

 

Rozumie potrzebę dbania o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych; zna zagrożenia ze strony roślin, zwierząt, zjawisk atmosferycznych, itp.: wie, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

stomatologa i lekarza.

 

 

Nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi.

 

 

Dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych; orientuje się w zagrożeniach ze strony roślin, zwierząt i zjawisk atmosferycznych, itp.: wie, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach

 

 

 

 

Nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi.

 

 

 

Dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych; orientuje się w zagrożeniach ze strony roślin, zwierząt, a także w zagrożeniach typu burza, huragan, śnieżyca, lawina, powódź, itp.: wie, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach.

wewnętrzne zwierząt i ludzi.

 

 

Wie, że należy dbać o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych, ale nie zawsze ich przestrzega; orientuje się w niektórych zagrożeniach ze strony roślin, zwierząt oraz zjawisk atmosferycznych itp.: wie, jak  zachować się w niektórych  sytuacjach.

 

 

 

 

Nazywa niektóre części ciała i niektóre organy wewnętrzne zwierząt i ludzi.

 

 

Nie zawsze dba o  zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych; orientuje się w niektórych zagrożeniach ze strony roślin, zwierząt oraz zjawisk atmosferycznych itp.: wie, jak  zachować się w niektórych  sytuacjach.

 

 

 

 

Nie zwraca uwagi na   zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych; orientuje się w niektórych zagrożeniach ze strony roślin, zwierząt oraz zjawisk atmosferycznych itp.: wie, jak  zachować się w niektórych  sytuacjach.

 

EDUKACJA  PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA  

Umiejętności społeczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odróżnia dobro od zła, jest sprawiedliwy i prawdomówny, nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym.

Zna prawa ucznia i jego obowiązki, respektuje je; aktywnie uczestniczy w szkolnych wydarzeniach.

 

 

Wzorowo zachowuje się w stosunku do dorosłych i rówieśników ; utrzymuje dobre relacje z sąsiadami , jest chętny do pomocy, respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku.

 

Odróżnia dobro od zła, jest sprawiedliwy i prawdomówny, nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym.

Zna prawa ucznia i jego obowiązki, respektuje je; chętnie uczestniczy w szkolnych wydarzeniach.

 

 

 

 

Bardzo dobrze zachowuje się w stosunku do dorosłych i rówieśników ; utrzymuje dobre relacje z sąsiadami, jest chętny do pomocy, respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku.

Odróżnia dobro od zła, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym, nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym.

Zna prawa ucznia i jego obowiązki, respektuje je; uczestniczy w szkolnych wydarzeniach.

 

 

 

 

Wie, jak należy się zachowywać w stosunku do dorosłych i rówieśników ; rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami, jest chętny do pomocy, respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku.

 

 

Potrafi odróżnić dobro od zła, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym, zazwyczaj nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym.

Zna prawa ucznia i jego obowiązki, ale nie zawsze je przestrzega; uczestniczy w szkolnych wydarzeniach.

 

Wie, jak należy się zachowywać w stosunku do dorosłych i rówieśników, ale nie zawsze przestrzega form grzecznościowych; rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami, nie zawsze respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku.

 

Nie zawsze odróżnia  dobro od zła. Zna prawa ucznia, ale nie zawsze wywiązuje się ze swoich obowiązków; uczestniczy w szkolnych wydarzeniach.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie zależy mu na utrzymaniu dobrych relacji z dorosłymi i rówieśnikami,; często nie respektuje   prawa innych do pracy i wypoczynku.

 

Ma poważne problemy z odróżnieniem dobra od zła, krzywdzi słabszych.

Nie przestrzega kodeksu ucznia.

Biernie uczestniczy w szkolnych wydarzeniach.

 

 

 

 

 

 

 

Nie zależy mu na utrzymaniu dobrych relacji z dorosłymi i rówieśnikami,; najczęściej nie respektuje   prawa innych do pracy i wypoczynku.

 

 

 

EDUKACJA  PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA Identyfikuje się

z rodziną i jej tradycjami.

Dostosowuje swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny. Podejmuje zadania wymagające troskliwości

i opiekuńczości.

 

 

Wie, jak ważna jest praca w życiu człowieka; wie, jaki zawód wykonują jego najbliżsi i znajomi. Szanuje pracę własną i innych.

 

 

Zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje; wie w jakim regionie mieszka; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność. Zna symbole narodowe i najważniejsze wydarzenia historyczne;

Identyfikuje się ze swoja rodziną i jej tradycjami; podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia. Dostosowuje swoje oczekiwania do jej realiów ekonomicznych. Okazuje bliskim miłość

i przywiązanie.

 

Wie, jak ważna jest praca w życiu człowieka; wie, jaki zawód wykonują jego najbliżsi i znajomi

 

 

 

 

Zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje; wie w jakim regionie mieszka; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność. Zna symbole narodowe

i najważniejsze wydarzenia historyczne.

Identyfikuje się ze swoja rodziną i jej tradycjami; podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia; rozumie co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny i wie, że trzeba do niej dostosować swe oczekiwania.

 

 

 

 

Wie, jak ważna jest praca w życiu człowieka; wie, jaki zawód wykonują jego najbliżsi i znajomi.

 

 

 

 

Zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje; Zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje; wie w jakim regionie mieszka; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność. Zna symbole narodowe i najważniejsze wydarzenia historyczne.

orientuje się w tym, że

Identyfikuje się ze swoja rodziną i jej tradycjami; zazwyczaj  podejmuje obowiązki domowe i dostosowuje swoje oczekiwania

do realiów ekonomicznych rodziny.

 

 

 

 

 

Nie zawsze rozumie znaczenie praca w życiu człowieka; nie potrafi wyjaśnić na czym polega praca jego najbliższych.

 

 

 

 

 

Zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty; wie w jakim regionie mieszka; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność. Zna symbole narodowe.

 

 

 

 

 

 

Identyfikuje się ze swoją rodziną, nie zawsze podejmuje obowiązki domowe i często nie dostosowuje swoich oczekiwań do realiów ekonomicznych rodziny

 

 

 

 

 

Nie zawsze rozumie znaczenie pracy w życiu człowieka; nie potrafi wyjaśnić na czym polega praca jego najbliższych.

 

 

 

 

Zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność. Zna symbole narodowe.

 

 

 

Najczęściej identyfikuje się ze swoją rodziną, nie zawsze podejmuje obowiązki domowe i  nie dostosowuje swoich oczekiwań do realiów ekonomicznych rodziny.

 

 

 

 

Nie rozumie znaczenia pracy w życiu człowieka; nie potrafi wyjaśnić na czym polega praca jego najbliższych.

 

 

 

 

Zna najbliższą okolicę; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność. Zna symbole narodowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

.

EDUKACJA  PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA orientuje się w tym, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości, w której mieszka, dla Polski i świata.

 

Jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.; wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.

 

Zna zagrożenia ze strony ludzi; potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu, niebezpieczeństwie; zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży miejskiej, policji oraz ogólnopolski numer alarmowy 112.

 

 

 

 

 

orientuje się w tym, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości, w której mieszka, dla Polski i świata.

 

 

Jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.; wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.

 

Zna zagrożenia ze strony ludzi; potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu, niebezpieczeństwie; zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży miejskiej, policji oraz ogólnopolski numer alarmowy 112.

 

są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości, w której mieszka, dla Polski i świata.

 

Jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.; wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.

 

Zna zagrożenia ze strony ludzi; potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu, niebezpieczeństwie; zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży miejskiej, policji oraz ogólnopolski
numer alarmowy 112.

 

 

 

 

 

 

Nie zawsze jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.; wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.

 

Zna niektóre zagrożenia ze strony ludzi; potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu, niebezpieczeństwie; zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży miejskiej, policji oraz ogólnopolski numer alarmowy 112.

Często nie jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.

 

 

Zna niektóre zagrożenia ze strony ludzi; zna numery telefonów alarmowych, ale nie zawsze potrafi właściwie zareagować w sytuacji zagrożenia.

Najczęściej nie jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.

 

Zna niektóre zagrożenia ze strony ludzi; zna numery telefonów alarmowych, ale nie zawsze potrafi właściwie zareagować w sytuacji zagrożenia.

ZAJĘCIA KOMPUTEROWE Posługiwanie się komputerem Biegle posługuje się myszą i klawiaturą. Poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego.

Sprawnie posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach.

Biegle wyszukuje wybrane przez nauczyciela strony internetowe, nawiguje po stronach w określonym zakresie; odtwarza animacje i prezentacje.

Biegle posługuje się edytorem tekstu i grafiki.

Samodzielnie uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie.

Umie korzystać

z przekazów medialnych

w zakresie pozyskiwania różnych informacji.

Posługuje się myszą i klawiaturą. Poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego.

Posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach.

Sprawnie wyszukuje wybrane przez nauczyciela strony internetowe, nawiguje po stronach w określonym zakresie; odtwarza animacje i prezentacje.

Sprawnie posługuje się edytorem tekstu i grafiki.

Umie korzystać

z przekazów medialnych

w zakresie pozyskiwania różnych informacji

Tworzy teksty

i rysunki:

-wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania,

-wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki.

 

 

 

Posługuje się myszą i klawiaturą. Poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego.

Posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach.

 

Przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe, nawiguje po stronach w określonym zakresie; odtwarza animacje i prezentacje.

 

 

 

 

Tworzy teksty i wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur.

 

Posługuje się myszą i klawiaturą. Poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego.

Posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjny z pomocą nauczyciela.

 

 

 

 

 

Przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe, z pomocą nauczyciela nawiguje po stronach w określonym zakresie oraz odtwarza animacje i prezentacje.

 

 

 

 

Tworzy teksty i wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki z pomocą nauczyciela.

 

Tworzy teksty

i rysunki:

-wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy

i zdania,

-wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki.

Posługuje się myszą i klawiaturą. Zna główne elementy zestawu komputerowego.

Posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjny ze znaczną  pomocą nauczyciela.

 

 

 

 

Przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe, ze znaczną pomocą nawiguje po stronach w określonym zakresie.

 

 

 

 

Tworzy teksty i wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki ze znaczną pomocą nauczyciela.

Z pomocą tworzy teksty

i rysunki:

-wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry

i inne znaki, wyrazy i zdania,

-wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki.

Posługuje się myszą i klawiaturą. Zna główne elementy zestawu komputerowego.

Posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjny ze znaczną  pomocą nauczyciela.

 

 

Przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe, ze znaczną pomocą nawiguje po stronach w określonym zakresie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tworzy teksty i wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki ze znaczną pomocą nauczyciela.

Z pomocą tworzy teksty

i rysunki:

-wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry

i inne znaki, wyrazy i zdania,

-wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAJĘCIA  KOMPUTEROWE  

Bezpieczeń-stwo pracy

z komputerem

 

 

 

 

 

Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów.

Zawsze stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera. Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu w Internecie.

 

Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów.

Zawsze stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera. Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu w Internecie.

 

Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów.

Stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.

Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających

z anonimowości kontaktów

i podawania swojego adresu.

 

 

 

Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów, ale nie zawsze stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera. Nie zawsze ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu.

 

 

Zna niektóre zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów. Nie stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania

z komputera.

Wymaga ciągłego przypominania

o zagrożeniach wynikających

z anonimowości Internetu.

 

Nie rozumie potrzeby stosowania ograniczeń dotyczących korzystania

z komputera.

Nie zdaje sobie sprawy

z zagrożeń wynikających

z anonimowości Internetu .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ocena działalności artystycznej i sprawności ruchowej polega przede wszystkim na określeniu stopnia zaangażowania i stosunku dziecka do podjętych działań. (Aneks do SSO Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku; „Ogólne kryteria oceniania w klasach I-III”; p.10)

 

 

EDUKACJA  MUZYCZNA  

Odbiór muzyki.

 

 

 

Śpiewa w zespole oraz indywidualnie piosenki ze słuchu, śpiewa z pamięci hymn narodowy.

Gra proste rytmy i melodie na instrumentach perkusyjnych i melodycznych.

 

Reaguje ruchem na zmiany tempa, metrum i dynamiki.

Tańczy podstawowe kroki prostych tańców ludowych.

 

 

Rozróżnia podstawowe elementy muzyki znaki notacji muzycznej.

 

 

Aktywnie słucha muzyki i określa jej cechy: rozróżnia i wyraża środkami pozamuzycznymi charakter

 

 

Śpiewa w zespole oraz indywidualnie piosenki ze słuchu, śpiewa z pamięci hymn narodowy.

Gra proste rytmy i melodie na instrumentach perkusyjnych i melodycznych.

 

Reaguje ruchem na zmiany tempa, metrum i dynamiki.

Tańczy podstawowe kroki prostych tańców ludowych.

 

 

 

Rozróżnia podstawowe elementy muzyki znaki notacji muzycznej.

 

 

 

Aktywnie słucha muzyki i określa jej cechy: rozróżnia i wyraża środkami pozamuzycznymi charakter

 

Śpiewa w zespole piosenki ze słuchu, śpiewa z pamięci hymn narodowy.

Gra proste rytmy i melodie na instrumentach perkusyjnych i melodycznych.

 

 

Reaguje ruchem na zmiany tempa, metrum i dynamiki.

Tańczy podstawowe kroki prostych tańców ludowych.

 

 

 

Rozróżnia podstawowe elementy muzyki i znaki notacji muzycznej.

 

 

Aktywnie słucha muzyki i określa jej cechy: rozróżnia i wyraża środkami pozamuzycznymi charakter emocjonalny

 

Śpiewa w zespole piosenki ze słuchu oraz  hymn narodowy. Z pomocą gra proste rytmy i melodie

 

 

 

 

 

 

Nie zawsze właściwie reaguje ruchem na zmiany tempa, metrum i dynamiki.

Tańczy podstawowe kroki prostych tańców ludowych.

 

 

Z pomocą rozróżnia podstawowe elementy muzyki i znaki notacji muzycznej.

 

 

 

Słucha muzyki;  wyraża środkami pozamuzycznymi charakter emocjonalny muzyki, rozpoznaje utwory wykonane:

 

Śpiewa w zespole piosenki ze słuchu oraz  hymn narodowy. Ze znaczną pomocą gra proste rytmy i melodie.

 

 

 

 

 

Często nie reaguje właściwie ruchem na zmiany tempa, metrum i dynamiki.

Myli podstawowe kroki prostych tańców ludowych.

 

 

Często  nie rozróżnia podstawowych elementów muzyki i znaków notacji muzycznej.

 

 

Nie zawsze uważnie słucha muzyki;  próbuje wyrażać środkami pozamuzycznymi

jej charakter emocjonalnymi,

 

Nie śpiewa piosenek ze słuchu. Nie zna hymnu narodowego. Nie gra prostych rytmów i melodii.

 

 

 

 

 

 

Najczęściej nie reaguje  ruchem na zmiany tempa, metrum i dynamiki. Nie tańczy  prostych tańców ludowych.

 

 

 

Najczęściej  nie rozróżnia podstawowych elementów muzyki i znaków notacji muzycznej.

 

Nie skupia się przy słuchaniu  muzyki;  nie potrafi wyrazić jej charakteru emocjonalnego:

 

EDUKACJA  MUZYCZNA

 

 

 

emocjonalny muzyki, rozpoznaje utwory wykonane: solo i zespołowo, na chór i orkiestrę; orientuje się w rodzajach głosów  oraz w instrumentach muzycznych; rozpoznaje i wskazuje ruchem podstawowe formy muzyczne AB, ABA

 

emocjonalny muzyki, rozpoznaje utwory wykonane: solo i zespołowo, na chór i orkiestrę; orientuje się w rodzajach głosów  oraz w instrumentach muzycznych; rozpoznaje i wskazuje ruchem podstawowe formy muzyczne AB, ABA

 

 

 

 

muzyki, rozpoznaje utwory wykonane: solo i zespołowo, na chór i orkiestrę; orientuje się w rodzajach głosów  oraz w instrumentach muzycznych; rozpoznaje i wskazuje ruchem podstawowe formy muzyczne AB, ABA

 

solo i zespołowo, na chór i orkiestrę; orientuje się w rodzajach głosów  oraz w niektórych instrumentach muzycznych; nie zawsze rozpoznaje  podstawowe formy muzyczne AB, ABA

 

 

rozpoznaje utwory wykonane: solo i zespołowo, na chór i orkiestrę; nie zawsze orientuje się w rodzajach głosów  oraz w  instrumentach muzycznych; często nie rozpoznaje  podstawowych

form muzycznych AB, ABA

 

nie orientuje się w rodzajach głosów  oraz w  instrumentach muzycznych;  nie rozpoznaje  podstawowych

form muzycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tworzenie muzyki Tworzy ilustracje dźwiękowe  do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki.

 

 

 

Improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad. Wykonuje utwory, interpretuje je zgodnie z ich rodzajem i funkcją

 

 

 

 

 

Tworzy   ilustracje dźwiękowe  do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki.

 

 

 

Improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad.           Wykonuje utwory, interpretuje je zgodnie z ich rodzajem i funkcją

Tworzy proste  ilustracje dźwiękowe  do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki.

 

 

 

Improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad.         Wykonuje proste utwory, interpretuje je zgodnie z ich rodzajem i funkcją

Z pomocą nauczyciela tworzy proste  ilustracje dźwiękowe  do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki.

 

 

Nie zawsze improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad. Wykonuje proste utwory.

Odtwarza proste  ilustracje dźwiękowe  do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki.

 

 

 

Nie zawsze improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad.                    Z pomocą wykonuje proste utwory

Nie podejmuje prób tworzenia ilustracji muzycznych.

 

 

 
Nie improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad.

 

 

 

EDUKACJA  PLASTYCZNA Percepcja sztuki Określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym; uczestniczy w życiu kulturalnym tych środowisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz.

Korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej.

 

Określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym; uczestniczy w życiu kulturalnym tych środowisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz.

Korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej.

Określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym; uczestniczy w życiu kulturalnym tych środowisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz.

Korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej.

Uczestniczy w życiu kulturalnym  środowiska rodzinnego,  szkolnego i lokalnego; wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz.

Korzysta z przekazów medialnych.

Uczestniczy w życiu kulturalnym  najbliższego środowiska; wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz.

Korzysta z przekazów medialnych.

Najczęściej nie uczestniczy w życiu kulturalnym najbliższego środowiska ; wie o istnieniu placówek kultury.

Korzysta z przekazów medialnych.

Ekspresja przez sztukę Podejmuje działalność twórczą posługując się  środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni.

Realizuje  projekty w zakresie form użytkowych, w tym służące kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia oraz upowszechnianie kultury w środowisku szkolnym. Z sukcesami uczestniczy w konkursach plastycznych.

 

Podejmuje działalność twórczą posługując się  środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni.

Realizuje projekty w zakresie form użytkowych, w tym służące kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia oraz upowszechnianie kultury w środowisku szkolnym. Uczestniczy w konkursach plastycznych.

 

Podejmuje działalność twórczą posługując się środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni.

Realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych, w tym służące kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia oraz upowszechnianie kultury w środowisku szkolnym.

Podejmuje działalność twórczą posługując się środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni.

Realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych.

Podejmuje działalność twórczą posługując się środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni.

Realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych.

Nie dba o estetykę pracy.

Najczęściej nie podejmuje działalności twórczej.

Niechętnie realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych.

Nie dba o estetykę pracy.

EDUKACJA PLASTYCZNA Recepcja sztuki Rozróżnia takie dziedziny działalności twórczej człowieka, jak: architektura, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne, a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową.

Rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego  i europejskiego  dziedzictwa kultury.

Rozróżnia takie dziedziny działalności twórczej człowieka, jak: architektura, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne, a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową.

Rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego  i europejskiego  dziedzictwa kultury.

Rozróżnia takie dziedziny działalności twórczej człowieka, jak: architektura, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne, a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową.

Rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego  i europejskiego  dziedzictwa kultury.

 

Nie zawsze poprawnie nazywa dziedziny działalności twórczej człowieka, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne, a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową.

 

 

Nie zawsze rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych.

Często  niepoprawnie nazywa dziedziny działalności twórczej człowieka,  sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne, a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową.

Nie zawsze rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych.

Najczęściej niepoprawnie nazywa dziedziny działalności twórczej człowieka,  sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne, a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową.

Najczęściej nie rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych.

 

 

 

ZAJĘCIA TECHNICZNE Znajomość środowiska technicznego

 

Orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku.

 

Rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych, informatycznych; orientuje się w rodzajach budowli i urządzeń elektrycznych oraz określa ich wartość.

 

Określa wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych, ekonomicznych, estetycznych.

Orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku.

 

Rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych, informatycznych; orientuje się w rodzajach budowli i urządzeń elektrycznych oraz określa ich wartość.

 

Określa wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych, ekonomicznych, estetycznych.

 Orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku.

 

Rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych, informatycznych; orientuje się w rodzajach budowli i urządzeń elektrycznych.

 

 

Określa wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych, ekonomicznych, estetycznych.

 

 

Nie zawsze orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku.

 

Rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych, informatycznych; orientuje się w rodzajach budowli i urządzeń elektrycznych.

 

 

Nie zawsze potrafi określić wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych, ekonomicznych, estetycznych.

Często nie orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku.

 

Wybiórczo rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych, informatycznych; orientuje się w rodzajach budowli i urządzeń elektrycznych.

 

Często nie  potrafi określić wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych, ekonomicznych, estetycznych.

Nie orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku.

 

Najczęściej  rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych, informatycznych; orientuje się w rodzajach budowli i urządzeń elektrycznych.

 

Najczęściej nie  potrafi określić wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych, ekonomicznych, estetycznych.

Działalność techniczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedstawia twórcze pomysły rozwiązań technicznych: samodzielnie planuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały oraz narzędzia.  Organizuje działania techniczne.

Posiada umiejętność wykonywania  prac technicznych zgodnie z instrukcją.

Przedstawia ciekawe  pomysły rozwiązań technicznych: planuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały oraz narzędzia. Rozumie potrzebę organizowania działania technicznego.

Posiada umiejętność wykonywania  prac technicznych zgodnie z instrukcją.

Przedstawia pomysły rozwiązań technicznych: planuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały oraz narzędzia. Rozumie potrzebę organizowania działania technicznego.

Posiada umiejętność wykonywania prostych prac technicznych zgodnie z instrukcją.

Z pomocą nauczyciela planuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały oraz narzędzia. Rozumie potrzebę organizowania działania technicznego.

Posiada umiejętność wykonywania prostych prac technicznych zgodnie z instrukcją

Z pomocą nauczyciela wykonuje  kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały oraz narzędzia.

Niestarannie wykonuje prace techniczne.

Nie podejmuje samodzielnej  działalności technicznej.
Bezpieczeń-stwo własne

 i innych

Zawsze utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy. Właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych.

 

 

 

Bezpiecznie porusza się po drogach i korzysta ze środków komunikacji;  Właściwie zachowuje się w sytuacji wypadku.

Zawsze utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy. Właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych.

 

 

 

Bezpiecznie porusza się po drogach i korzysta ze środków

komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku.

Utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy. Właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych.

 

 

 

Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach i korzystać ze środków

komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku.

Nie zawsze utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.  Używa narzędzi i urządzeń technicznych.

 

 

 

 

Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach i korzystać ze środków

komunikacji, czasami nie przestrzega zasad bezpieczeństwa ; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku.

Często nie dba o ład i porządek w miejscu pracy.  Nie zachowuje zasad bezpieczeństwa podczas używania narzędzi i urządzeń technicznych.

 

 

Nie zawsze bezpiecznie porusza się po drogach i korzysta ze środków

komunikacji, Często nie przestrzega zasad bezpieczeństwa.

Najczęściej nie dba o ład i porządek w miejscu pracy.  Nie zachowuje zasad bezpieczeństwa podczas używania narzędzi i urządzeń technicznych.

 

Najczęściej nie pamięta o zachowaniu zasad bezpieczeństwa na drogach  i  środkach

Komunikacji.

WYCHOWANIE  FIZYCZNE Sprawność fizyczna  Sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

 

Aktywnie bierze udział w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektuje reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego.

 

Zawsze zachowuje się właściwie w sytuacjach zwycięstwa i porażki.

 

Sprawnie  wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

 

Chętnie bierze udział w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektuje reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego.

 

Zachowuje się należycie w sytuacjach zwycięstwa i radzi sobie z porażkami.

Poprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

 

Bierze udział w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektuje reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego.

 

 

 

 

Wie, jak należy zachować się w sytuacjach zwycięstwa i radzi sobie z porażkami w miarę swoich możliwości.

 Poprawnie wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne.

 

Uczestniczy w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych, nie zawsze respektuje reguły i podporządkowuje się decyzjom sędziego.

 

 

 

Zazwyczaj wie, jak zachować się w sytuacjach zwycięstwa i radzi sobie z porażkami w miarę swoich możliwości.

Niechętnie wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne.

 

Niechętnie uczestniczy w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych, najczęściej nie respektuje reguł i nie podporządkowuje się decyzjom sędziego.

 

 

Często nie radzi  sobie z porażką.

Najczęściej unika

wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.

 

Nie uczestniczy w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych.

 

 

 

 

 

 

 

Nie radzi  sobie z porażką

 

WYCHOWANIE  FIZYCZNE Bezpieczeń- stwo i edukacja zdrowotna

 

Zawsze przestrzega zasad higieny i właściwie się odżywiać.

 

Wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem.

 

 

Zawsze przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem.

Przestrzega zasad higieny i właściwie się odżywiać.

 

 

Wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem.

 

 

Zawsze przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczenie.

Rozumie, że należy przestrzegać zasad higieny i właściwie się odżywiać.

 

Wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem.

 

 

 

Przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem.

Nie zawsze przestrzega zasad higieny i właściwego odżywiania.

 

Wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem.

 

 

 

Nie zawsze przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem.

Często nie przestrzega zasad higieny i właściwego odżywiania

 

Wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem.

 

 

 

Zazwyczaj nie przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; nie zawsze posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem.

Często nie przestrzega zasad higieny i właściwego odżywiania

 

Wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem.

 

 

 

Zazwyczaj nie przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; nie zawsze posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem.