Wymagania edukacyjne – edukacja wczesnoszkolna – klasa 1

Kryteria poziomów wymagań
Klasa I

Zakres umiejętności Poziom celujący
6p.
Poziom bardzo dobry
5p.
Poziom dobry
4p.
Poziom dostateczny
3p.
Poziom dopuszczający
2p.
Poziom niedostateczny
1p.
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Osiągnięcia społeczne warunkujące porozumiewanie się i kulturę języka. Z zainteresowaniem słucha
wypowiedzi dzieci i dorosłych.
Uważnie słucha wypowiedzi
dzieci i dorosłych.
Obdarza uwagą rówieśników i dorosłych. Słucha
wypowiedzi dzieci i dorosłych.
Słucha
wypowiedzi dzieci
i dorosłych.
Wybiórczo słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych.
Wypowiada się spójnie
i komunikatywnie,
stosując elementy techniki języka mówionego (tempo, pauza, intonacja)
Wypowiada myśli w formie zdania poprawnie pod względem
gramatycznymi stylistycznym.Systematycznie wzbogaca
słownictwo czynne. Wyraża w czytelny sposób emocje jakie wywołuje tematyka
wypowiedzi.
Wypowiada myśli w formie zdania, na ogół poprawnie pod względem gramatycznym i stylistycznym.
Bierze udział w rozmowach
inspirowanych literaturą.
Wypowiada się na temat
własnych przeżyć, wydarzeń z życia, ilustracji,
czytanych
i słuchanych tekstów, w formie prostych zdań.
Wypowiada się krótko, popełniając błędy gramatyczno-stylistyczne. Często nie udziela odpowiedzi na pytania.
W wypowiedziach popełnia rażące błędy gramatyczne i stylistyczne.
Posiada ograniczony zasób słownictwa.
Osiągnięcia
w zakresie czytania,pisania i umiejętności samokształcenia.
Samodzielnie i bezbłędnie koduje i dekoduje informacje.
Samodzielnie sięga po różnego rodzaju źródła informacji np. książki, czasopisma, słowniki, encyklopedie, strony edukacyjne.
Biegle czyta ze zrozumieniem symbole,
piktogramy, znaki informacyjne, tabelki,schematyczne rysunki, wykresy wynikające z realizowanych treści.
Poprawnie i ze zrozumieniem czyta symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki,
schematyczne rysunki, wykresy wynikające z realizowanych treści.
Czyta ze zrozumieniem
symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki, schematyczne rysunki, wykresy wynikające z realizowanych treści.
Z pomocą nauczyciela czyta symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki, schematyczne rysunki, wykresy wynikające z realizowanych treści. Nie odczytuje znaczeń symboli, piktogramów, znaków informacyjnych, tabelek,
schematycznych rysunków, wykresów wynikających z realizowanych treści.
Samodzielnie sięga po różnego rodzaju źródła informacji np. książki, czasopisma, słowniki, encyklopedie, strony edukacyjne. Samodzielnie i z zainteresowaniem czyta lektury oraz korzysta z innych źródeł wskazanych przez nauczyciela. Czyta lektury wskazane przez nauczyciela. Interesuje się książką i czytaniem. Słucha czytanych utworów literackich.
W miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela.
Wykazuje małe zainteresowanie książką i czytaniem. Ma problemy ze skupieniem uwagi podczas słuchania czytanych utworów.
Czyta lektury przy pomocy osób dorosłych.
Nie wykazuje zainteresowania książką, czytaniem i słuchaniem czytanych utworów.
Czyta biegle
i wyraziście dowolne teksty.
Czyta biegle i wyraziście krótkie teksty. Czyta poprawnie i płynnie krótkie teksty. Zna wszystkie litery alfabetu.
Czyta i rozumie proste, krótkie teksty.
Czyta opracowane, proste i krótkie teksty podręcznikowe.
W nowych tekstach zniekształca wyrazy.
Fragmentarycznie rozumie tekst.
Nie czyta nawet prostych wyrazów.
Nie rozumie czytanego tekstu.
Przestrzega zasad kaligrafii.
Pisze bezbłędnie z pamięci.
Pisze kształtnie i starannie przestrzegając zasad kaligrafii. Bezbłędnie przepisuje tekst drukowany i pisany. Pisze z pamięci wyrazy i krótkie zdania zgodnie z wymową. Pisze kształtnie i starannie, nie zawsze przestrzegając zasad kaligrafii.
Poprawnie przepisuje tekst drukowany i pisany.
Pisze z pamięci popełniając nieliczne błędy.
Pisze proste, krótkie zdania, przepisuje, pisze z pamięci, dba o estetykę i poprawność graficzną pisma. Ma trudności z utrzymaniem się w liniaturze. Często popełnia błędy ortograficzne w znanych wyrazach.
Myli kształt liter.
Często popełnia błędy ortograficzne i interpunkcyjne.
Nieprawidłowo odwzorowuje kształty liter.
Nie mieści się w liniaturze.
Nie zwraca uwagi na poprawność ortograficzną wyrazów.
Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych. Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych. Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych. Korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych pod kierunkiem nauczyciela. Korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych z pomocą nauczyciela. Pomimo zachęty nauczyciela nie wykazuje zainteresowania pakietami edukacyjnymi.
Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. Zna i stosuje zasady ortograficzne i interpunkcyjne. Zna i stosuje zasady ortograficzne i interpunkcyjne.
Nie popełnia błędów w opracowanych wyrazach.
Zna i stosuje poznane zasady ortograficzne i interpunkcyjne. Popełnia nieliczne błędy. Zna podstawowe zasady ortograficzne i interpunkcyjne (wielka litera, kropka w zdaniu, pisownia wielką literą nazw własnych) Myli określenia: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. Nie posługuje się i nie rozumie określeń: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.
Posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. Posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. . Posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. Posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. rzeczy oraz
wyrazów nazywających czynności.
Nie potrafi ułożyć zdania nawet przy pomocy nauczyciela.
Samodzielnie rozpoznaje w tekście poznane części mowy, podaje własne przykłady Samodzielnie rozpoznaje w tekście poznane części mowy Rozpoznaje w tekście wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy oraz wyrazy nazywające czynności. Rozpoznaje w prostych zdaniach wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy oraz wyrazy nazywające czynności. Pod kierunkiem nauczyciela rozpoznaje w prostych zdaniach wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy oraz wyrazy nazywające czynności.
Samodzielnie układa i pisze 2-3 zdaniową spójną wypowiedź. Samodzielnie układa i zapisuje proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów. Po przygotowaniu samodzielnie zapisuje proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów. Stara się samodzielnie ułożyć i zapisać proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów. Pod kierunkiem nauczyciela układa i zapisuje proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów.
Umiejętności wypowiedzi w małych formach teatralnych. Kreatywnie uczestniczy w tworzeniu przedstawienia teatralnego. Samodzielnie przygotowuje rekwizyty i posługuje się nimi.
Ekspresyjnie odtwarza z pamięci teksty dla dzieci.
Chętnie uczestniczy w zabawach teatralnych, przygotowuje proste rekwizyty i posługuje się nimi. Odtwarza teksty dla dzieci stosując różnorodne
środki ekspresji.
Bierze udział w zabawach teatralnych.
Przygotowuje proste rekwizyty. Odtwarza z pamięci teksty dla dzieci.
Posługuje się rekwizytami.
Wygłasza krótkie teksty z pamięci, popełniając błędy. Wymaga szczególnej zachęty do udziału w zabawach teatralnych. Nie zapamiętuje tekstów roli teatralnej.
Nie bierze udziału w przygotowaniu rekwizytów teatralnych.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Umiejętności w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki. Samodzielnie wykonuje zadania związane z określaniem położenia przedmiotów w przestrzeni oraz ustawia przedmiot zgodnie z podanymi warunkami. Określa położenie przedmiotów w przestrzeni i na kartce papieru.
Potrafi ustawić przedmiot zgodnie z podanymi warunkami.
Określa położenie przedmiotów w przestrzeni i na kartce papieru.
Z pomocą nauczyciela potrafi ustawić przedmiot zgodnie z podanymi warunkami.
Określa położenie przedmiotów w przestrzeni i na kartce papieru. Z pomocą nauczyciela określa położenie przedmiotów w przestrzeni i na kartce papieru. Nie określa położenia przedmiotów w przestrzeni i na kartce papieru.
W sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie i dąży do wykonania zadania. Samodzielnie ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów porównywanych zbiorów. Ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów porównywanych zbiorów. Tworzy i klasyfikuje zbiory, układa obiekty rosnąco i malejąco, porównuje liczebność. Pod kierunkiem nauczyciela tworzy i klasyfikuje zbiory, układa obiekty rosnąco i malejąco, porównuje liczebność. Nie tworzy i nie klasyfikuje zbiorów, nie porządkuje elementów, nie porównuje liczebności.
Samodzielnie wyszukuje stałe następstwa i regularność w elementach otoczenia. Dostrzega stałe następstwa i regularność w elementach otoczenia. Pod kierunkiem nauczyciela dostrzega stałe następstwa i regularność w elementach otoczenia. Zauważa zjawisko symetrii w figurach geometrycznych i niektórych elementach otoczenia. Kontynuuje regularny wzór, np. szlaczek. Nie potrafi kontynuować rozpoczętego wzoru.
Biegle i bezbłędnie rozpoznaje, nazywa, układa i klasyfikuje podstawowe figury geometryczne na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Samodzielnie układa rozbudowane rytmiczne sekwencje z modeli figur zachowując symetrię. Dostrzega ją w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka.
Biegle rozpoznaje, nazywa, układa i klasyfikuje podstawowe figury geometryczne na płaszczyźnie i w przestrzeni. Dostrzega i kontynuuje powtarzające się sekwencje. Układa rytmy z przedmiotów i modeli figur z uwzględnieniem symetrii. Zauważa te aspekty w środowisku naturalnym. Sprawnie rozpoznaje, nazywa, układa i klasyfikuje podstawowe figury geometryczne. Tworzy wzory z zachowaniem symetrii. Rozpoznaje i nazywa figury: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt. Układa figury z patyczków, na goplanach itp. Klasyfikuje figury według podanej (jednej) cechy. Popełnia błędy przy rozpoznawaniu podstawowych figur geometrycznych. Nie rozróżnia podstawowych figur geometrycznych.
Umiejętności w zakresie liczenia i techniki rachunkowej Biegle i bezbłędnie liczy i zapisuje liczby w zakresie 20, przelicza do 100. Dostrzega regularność dziesiątkowego systemu liczenia.
Rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym. Dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach rachunkowych.
Biegle liczy w zakresie 20. Zapisuje cyframi liczby do 20. Rozpoznaje liczby do 100.
Rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym.
Dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach rachunkowych.
Sprawnie liczy w zakresie 20. Zapisuje cyframi liczby do 10.
Rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym.
Sprawnie liczy obiekty – wymienia kolejne liczebniki od
wybranej liczby, także wspak (zakres do 20).
Zapisuje liczby cyframi (zakres do 10).
Z pomocą nauczyciela liczy obiekty – wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20).
Zapisuje liczby cyframi (zakres do 10).
Myli kolejność liczb. Nie zapamiętuje obrazu graficznego liczb w zakresie 10.
Osiągnięcia w zakresie czytania teksów matematycznych Biegle dodaje i odejmuje w zakresie 20, bezbłędnie zapisuje te działania.
Dokonuje operacji mnożenia i dzielenia liczb. Oblicza i zapisuje działania z okienkiem.
Biegle dodaje i odejmuje w zakresie 10, bezbłędnie zapisuje te działania.
W formach czynnościowych dokonuje operacji mnożenia i dzielenia liczb. Oblicza i zapisuje proste działania z okienkiem.
Sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 10, poprawnie zapisuje te działania.
Radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania.
Wyznacza sumy i różnice w zakresie 10, posługując się konkretami. Poprawnie zapisuje działania. Z pomocą nauczyciela wyznacza sumy i różnice w zakresie 10, posługując się konkretami. Poprawnie zapisuje działania. Nawet z pomocą konkretów błędnie oblicza sumy i różnice w zakresie 10.
Nie potrafi poprawnie zapisać działania.
Analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone. Dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania. Układa zadania i je rozwiązuje, tworzy łamigłówki matematyczne. Analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone. Dostrzega problem matematyczny. Układa zadania i je rozwiązuje, tworzy łamigłówki matematyczne. Analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste, a z pomocą nauczyciela wybrane złożone. Układa zadania i je rozwiązuje. Podejmuje próby tworzenia łamigłówek matematycznych. Rozwiązuje proste zadania tekstowe. Dopasowuje treść zadania do podanej formuły matematycznej. Z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste zadania tekstowe. Nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi rozwiązać prostego zadania.
Osiągnięcia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych. Samodzielnie i bezbłędnie dokonuje pomiarów dowolnie obraną wspólną miarą, porównuje wyniki. Mierzy długość posługując się linijką. Sprawnie dokonuje pomiarów dowolnie obraną wspólną miarą, porównuje wyniki. Mierzy długość posługując się linijką. Pod kierunkiem nauczyciela dokonuje pomiarów dowolnie obraną wspólną miarą, porównuje wyniki. Mierzy długość posługując się linijką. Mierzy długość, posługując się linijką, porównuje długości obiektów. Z pomocą nauczyciela mierzy długość, posługując się linijką, porównuje długości obiektów. Nawet przy pomocy nauczyciela nie mierzy długości.
Samodzielnie i bezbłędnie porównuje ilości płynów i różnicuje ciężar przedmiotów. Samodzielnie porównuje ilości płynów i różnicuje ciężar przed-miotów. Manipulacyjnie porównuje ilości płynów i ciężary, wskazuje więcej, mniej, tyle samo. Waży przedmioty i różnicuje je na cięższe i lżejsze, odmierza płyny kubkiem, miarką litrową. Pod kierunkiem nauczyciela waży przedmioty i różnicuje je na cięższe i lżejsze, odmierza płyny kubkiem, miarką litrową. Nie waży przedmiotów i nie odmierza płynów.
Bezbłędnie posługuje się kalendarzem i zegarem. Oblicza upływ czasu na zegarze. Biegle posługuje się kalendarzem i zegarem. Oblicza upływ czasu na zegarze (pełne godziny). Sprawnie posługuje się kalendarzem
i zegarem.
Nazywa dni tygodnia i miesiące w roku, potrafi korzystać z kalendarza. Rozpoznaje czas na zegarze (pełne godziny). Myli dni tygodnia i miesiące w roku.
Z pomocą nauczyciela potrafi korzystać z kalendarza i rozpoznaje czas na zegarze.
Nie zna dni tygodnia i nazw miesięcy.
Nie korzysta z kalendarza i zegara.
Bezbłędnie dokonuje obliczeń pieniężnych. Potrafi zaplanować zakupy.
Samodzielnie układa i rozwiązuje proste zadania z treścią o kupowaniu i płaceniu.
Sprawnie dokonuje obliczeń pieniężnych.
Układa i rozwiązuje proste zadania z treścią o kupowaniu i płaceniu.
Sprawnie dokonuje obliczeń pieniężnych do wartości 10 zł.
Pod kierunkiem nauczyciela rozwiązuje proste zadania z treścią o kupowaniu i płaceniu.
Znając monety i banknoty do wartości 10 zł dokonuje obliczeń pieniężnych. Pod kierunkiem nauczyciela dokonuje obliczeń pieniężnych w zakresie 10 zł. Nie dokonuje obliczeń pieniężnych.
Wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad. Przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne. Wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad. Wykorzystuje elementy gier planszowych lub logicznych do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad. Wykorzystuje proste gry planszowe w zabawie. Z pomocą nauczyciela podejmuje próby wykorzystania gier planszowych w zabawie. Nie interesuje się grami planszowymi.
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA
Umiejętności w zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt. Rozpoznaje i nazywa typowe dla danego środowiska gatunki roślin i zwierząt. Samodzielnie prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku. Zna niektóre wartości lecznicze roślin i potrafi wymienić przykłady roślin ziołowych. Prowadzi proste obserwacje i doświadczenia. Rozpoznaje i nazywa typowe dla danego środowiska gatunki roślin i zwierząt. Samodzielnie prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku.
Prowadzi proste obserwacje i doświadczenia.
Rozpoznaje i nazywa popularne gatunki roślin i zwierząt. Pod kierunkiem nauczyciela prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku. Rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w środowiskach przyrodniczych: park, las, pole, sad i ogród. Wymienia warunki niezbędne do życia zwierzętom i roślinom. Orientuje się, jakie korzyści przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku. Nie zawsze rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w poznanych środowiskach przyrodniczych. Wymienia niektóre warunki niezbędne do życia zwierzętom i roślinom. Nie zna roślin i zwierząt w poznanych środowiskach przyrodniczych.
Świadomie i aktywnie włącza się w działania na rzecz ochrony przyrody. Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin. Aktywnie chroni przyrodę. Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin. Wie, że należy szanować przyrodę ożywiona i nieożywioną. Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia. Zna niektóre zagrożenia dla środowiska przyrodniczego.
Nie zawsze potrafi zachować się w sytuacji zagrożenia.
Nie rozumie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego.
Zna numery telefonów alarmowych i wie w jakich sytuacjach należy je użyć. Zna podstawowe informacje dotyczące własnej osoby. Dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia. Posługuje się numerami telefonów alarmowych. Zna podstawowe informacje dotyczące własnej osoby. Dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia. Zna numery telefonów alarmowych. Zna podstawowe informacje dotyczące własnej osoby. Dba o higienę osobistą. Zna numery telefonów alarmowych. Zna adres zamieszkania. Dba o higienę osobistą. Myli numery telefonów alarmowych. Nie zawsze dba o higienę osobistą. Nie zna numerów telefonów alarmowych. Nie dba o higienę osobistą.
Rozumie potrzebę zdrowego odżywiania się i ogranicza spożywanie niezdrowych produktów. Zna wybrane wartościowe pod względem odżywczym produkty i ogranicza spożywanie niezdrowych. Rozróżnia poznane zdrowe i niezdrowe produkty żywnościowe. Wymienia poznane zdrowe produkty żywnościowe. Nie zawsze przestrzega zasad zdrowego odżywiania. Nie respektuje zasad zdrowego odżywiania.
Umiejętności w zakresie rozumienia warunków atmosferycznych. Podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwa wynikające z pogody. Prowadzi obrazkowy kalendarz pogody i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Rozumie komunikaty meteorologiczne i stosuje się do podanych informacji. Prowadzi obrazkowy kalendarz pogody i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych. Obserwuje pogodę i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych Obserwuje pogodę, ale nie potrafi nazwać niektórych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Nie wie, jak zachować się w sytuacjach
wywołanych groźnymi zjawiskami
atmosferycznymi.
Nie nazywa zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku i nie rozumie zagrożeń spowodowanych tymi zjawiskami.
Zna podstawowe znaki drogowe w poszczególnych kategoriach. Przestrzega zasad ruchu drogowego. Zna podstawowe znaki drogowe w poszczególnych kategoriach. Przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego. Przyporządkowuje podstawowe znaki drogowe do poszczególnych kategorii. Przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego. Rozróżnia podstawowe znaki drogowe. Przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego. Wskazuje niektóre znaki drogowe. Nie zawsze przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego. Nie zna podstawowych znaków drogowych. Nie przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego.
Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole i sprawnie realizuje procedurę ewakuacji. Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole i zachowuje się zgodnie z procedurą ewakuacji. Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole i przestrzega zasad ewakuacji. Stosuje się do sygnału alarmowego i przestrzega zasad ewakuacji. Nie zawsze stosuje się do sygnału alarmowego i przestrzega zasad ewakuacji. Nie stosuje się do sygnału alarmowego i przestrzega zasad ewakuacji.
Umiejętności społeczne. Potrafi odróżnić dobro i zło. Zna zasady bycia dobrym kolegą.
Dokonuje samooceny siebie i innych.
Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Dokonuje samooceny siebie i innych. Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Stara się postępować zgodnie z poznanymi wartościami. Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Nie zawsze potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Nie odróżnia zachowań dobrych i złych w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi.
Zna symbole narodowe.
Aktywnie uczestniczy w państwowych i szkolnych uroczystościach. Zna patrona i symbole szkoły.
Zna symbole narodowe. Aktywnie uczestniczy w państwowych i szkolnych uroczystościach. Zna patrona szkoły. Zna symbole narodowe.
Uczestniczy w szkolnych uroczystościach. Zna patrona szkoły.
Rozpoznaje symbole narodowe i patrona szkoły. Pod kierunkiem nauczyciela wskazuje symbole narodowe. Pod kierunkiem nauczyciela wskazuje niektóre symbole narodowe.
Zawsze przestrzega reguł i zgodnie współpracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych.
Jest uczynny i uprzejmy.
Przestrzega reguł i zgodnie współpracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych.
Jest uczynny i uprzejmy.
Przestrzega reguł i współpracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych. Stara się przestrzegać reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i świecie dorosłych. Wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy. Współpracuje z innymi w nauce, zabawie sytuacjach życiowych. Nie zawsze przestrzega reguł. Niechętnie współpracuje z innymi. Nie zawsze uczestniczy w szkolnych uroczystościach.
Zachowuje się właściwie w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi w świecie rzeczywistymi i wirtualnym. Pomaga innym w potrzebie. Zachowuje się właściwie w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi w świecie rzeczywistymi i wirtualnym. Wie jak właściwie zachowywać się w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi. Uczy się, jak właściwie zachowywać się w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi. Sporadycznie rozpoznaje zagrożenia ze strony innych ludzi. Nie zawsze reaguje właściwie. Nie przestrzega reguł. Mimo zachęty ze strony nauczyciela i dzieci, nie podejmuje współpracy. Nie potrafi właściwie zareagować w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi
Dostosowuje swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny. Podejmuje zadania wymagające troskliwości i opiekuńczości. Identyfikuje się z rodziną i jej tradycjami. Wywiązuje się z powinności wobec rodziny. Dostosowuje swoje oczekiwania do jej realiów ekonomicznych. Okazuje bliskim miłość i przywiązanie. Wywiązuje się z powinności wobec rodziny. Pomaga w sytuacjach codziennych. Potrafi dostosować swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny. Zna relacje rodzinne między najbliższymi. Wywiązuje się z powinności wobec nich. Potrafi dostosować swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny. Zna relacje rodzinne między najbliższymi. Nie zawsze wywiązuje się z powinności wobec nich. Zna relacje rodzinne między najbliższymi. Nie wywiązuje się z powinności wobec członków rodziny.
Zna pracę ludzi i jej znaczenie dla regionu. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić o pomoc.
Szanuje pracę własną i innych.
Określa status swojej miejscowości. Dostrzega różnice między miastem a wsią. Zna pracę ludzi. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić o pomoc. Określa status swojej miejscowości. Wymienia charakterystyczne cechy miasta i wsi. Zna pracę ludzi. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić o pomoc. Określa status swojej miejscowości (miasto, wieś). Zna pracę ludzi. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić o pomoc. Określa status swojej miejscowości (miasto, wieś). Zna pracę ludzi w wybranych zawodach. Nie zawsze wie do kogo ma zwrócić się o pomoc. Określa status swojej miejscowości (miasto, wieś). Nie wie na czym polega praca ludzi w różnych zawodach.
Szanuje prawo innych do własnej obrzędowości i tradycji. Wie, że są różnice między ludźmi różnych narodów i kultur. Wie, że jest Polakiem, mieszka w Europie. Zna symbole narodowe, rozpoznaje flagę i hymn UE.
Wymienia niektóre zwyczaje i obrzędy typowe dla polskiej tradycji i kultury.
Wie, że jest Polakiem, mieszka w Europie.
Zna symbole narodowe, rozpoznaje flagę i hymn UE.
Wie, że jest Polakiem. Zna symbole narodowe. Wie, że jest Polakiem.
Nie wymienia wszystkich symboli narodowych.
EDUKACJA INFORMATYCZNA
Umiejętności w zakresie posługiwania się komputerem. Samodzielnie uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie. Uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie. Z niewielką po-mocą nauczyciela uruchamia pro-gramy, korzystając z ikon znajdujących się na pulpicie. Uruchamia program komputerowy. Korzysta z myszy i klawiatury. Z pomocą nauczyciela uruchamia program. Nawet pod nadzorem nauczyciela nie uruchamia programu.
Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów Samodzielnie układa obrazki zachowując porządek logiczny i chronologiczny. Rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki o różnym stopniu trudności.
Tworzy rysunki według własnego pomysłu.
Układa samodzielnie w logicznym porządku obrazki. Rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki o różnym stopniu trudności.
Tworzy rysunki zgodnie z instrukcją.
Układa samodzielnie w logicznym porządku obrazki. Rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki.
Tworzy rysunki zgodnie z instrukcją.
Układa w logicznym porządku obrazki. Rozwiązuje proste zagadki.
Tworzy proste rysunki.
Z pomocą nauczyciela układa obrazki. Podejmuje próby tworzenia prostych rysunków. Nawet przy pomocy nauczyciela nie podejmuje prób wykonania rysunku.
Umiejętności w zakresie bezpieczeństwa pracy z komputerem. Zna i zawsze stosuje w praktyce zasady regulaminu pracowni komputerowej. Zna i stosuje w praktyce zasady regulaminu pracowni komputerowej. Przestrzega regulaminu pracowni komputerowej. Na ogół przestrzega regulaminu pracowni komputerowej. Nie zawsze przestrzega regulaminu pracowni komputerowej. Nie rozumie potrzeby stosowania się do regulaminu pracowni komputerowej.

(Aneks do SSO Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku; „Ogólne kryteria oceniania w klasach I-III”; p.10)

Zakres umiejętności Poziom celujący
6p.
Poziom bardzo dobry
5p.
Poziom dobry
4p.
Poziom dostateczny
3p.
Poziom dopuszczający
2p.
Poziom niedostateczny
1p.
EDUKACJA MUZYCZNA
Umiejętności w zakresie wychowania do odbioru muzyki. Z uwagą i zaangażowaniem słucha utworów muzycznych. Rozpoznaje poznane utwory muzyczne. Bezbłędnie odtwarza melodie poznanych piosenek i tematy rytmiczne. Świadomie i aktywnie słucha muzyki, potrafi wyrazić jej nastrój i charakter. Odtwarza melodie i tematy rytmiczne. Śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru. Świadomie i aktywnie słucha muzyki, potrafi wyrazić jej nastrój. Odtwarza proste melodie i tematy rytmiczne. Śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru. Świadomie i aktywnie słucha muzyki, potem wyraża swoje doznania werbalnie i niewerbalnie. Kulturalnie zachowuje się na koncercie i w trakcie hymnu narodowego. Powtarza proste melodie. Śpiewa w grupie piosenki z dziecięcego repertuaru. Powtarza proste melodie i rytmy.
Umiejętności w zakresie wychowania do tworzenia muzyki. Wyraża swoje doznania związane z poznawanymi utworami i ilustruje je za pomocą obrazów, ruchu, dźwięku i słów. Rozpoznaje nastrój utworu muzycznego. Potrafi go zilustrować ruchem i gestem. Tworzy proste rytmy na instrumentach perkusyjnych. Ilustruje ruchem utwór muzyczny. Tworzy proste rytmy na instrumentach perkusyjnych. Odtwarza proste rytmy na instrumentach perkusyjnych. Podejmuje próby odtwarzania rytmu na instrumentach perkusyjnych. Nie odtwarza rytmu na instrumentach perkusyjnych.
EDUKACJA PLASTYCZNA
Umiejętności w zakresie rozpoznawania wybranych dziedzin sztuki. Dostrzega i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki. Dostrzega i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki. Dostrzega różnice między wybranymi dziedzinami sztuki. Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki, wypowiada się na ich temat. Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki. Myli wybrane dziedziny sztuki.
Umiejętności w zakresie wyrażania własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych. Ilustruje sceny realne i fantastyczne inspirowane wyobraźnią, literaturą, muzyką, otoczeniem społecznym i przyrodniczym. Twórczo posługuje się różnymi technikami i środkami plastycznymi. Dba o estetykę prac i dobrą organizację warsztatu pracy. Wypowiada się w różnych technikach plastycznych. Wykonuje proste projekty plastyczne w zespole. Wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni, ilustruje sceny i sytuacje posługując się środkami wyrazu plastycznego. Tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej własnego regionu. Wypowiada się w najprostszych technikach plastycznych korzystając z ograniczonej palety barw. Wykonuje proste, schematyczne rysunki.
WYCHOWANIE TECHNICZNE
Umiejętności w zakresie wychowania technicznego i dbałości o bezpieczeństwo własne i innych. Bezpiecznie posługuje się urządzeniami domowymi. Bezpiecznie posługuje się urządzeniami domowymi Bezpiecznie posługuje się urządzeniami domowymi Zna ogólne zasady działania urządzeń domowych i zagrożenia wynikające z nie-właściwego ich używania. Ma elementarną wiedzę z zakresu techniki niezbędnej w jego życiu. Nie zna ogólnych zasad działania urządzeń domowych i zagrożeń wynikających z niewłaściwego ich używania.
Wykonuje modele przestrzenne zgodnie z podaną instrukcją, stosując różnorodne materiały. Samodzielnie wykonuje konstrukcje techniczne zgodnie z podaną instrukcją. Majsterkuje budując z różnorodnych przedmiotów proste konstrukcje techniczne. Wie jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody, majsterkuje budując z różnorodnych przedmiotów proste konstrukcje techniczne. Utrzymuje porządek w miejscu pracy. Z pomocą nauczyciela buduje proste konstrukcje z dostępnych materiałów. Nie zawsze dba o ład i porządek w miejscu pracy. Nie potrafi zbudować konstrukcji technicznej.
ZAJĘCIA TECHNICZNE
Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzystać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe. Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzystać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe. Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzystać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe. Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzystać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe. Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzystać ze środków komunikacji. Zna telefony alarmowe. Nie rozumie konieczności przestrzegania zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i korzystania ze środków komunikacji.
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Umiejętności w zakresie kształtowania sprawności fizycznej Wykorzystuje różne formy ruchu. Sprawnie i dokładnie wykonuje wszystkie ćwiczenia gimnastyczne. Jest bardzo sprawny fizycznie. Dokładnie wykonuje wszystkie ćwiczenia gimnastyczne. Sprawnie wykonuje wybrane ćwiczenia gimnastyczne. Zgodnie współpracuje z zespołem. Opanował wybrane umiejętności gimnastyczne. Potrafi współpracować z zespołem. Opanował niektóre umiejętności gimnastyczne.
Nie zawsze współpracuje z zespołem.
Wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne.
Umiejętności w zakresie elementów wychowania zdrowotnego. Aktywnie uczestniczy w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom i promowanie zdrowego stylu życia. Akceptuje różnice między ludźmi, przejawia szacunek dla ich odmienności. Chętnie uczestniczy w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom i promowanie zdrowego stylu życia. Podejmuje wobec innych osób zadania, wymagające troskliwości i opiekuńczości. Właściwie zachowuje się w sytuacji choroby.
Rozumie utrudnienia w funkcjonowaniu niepełnosprawnych i pomaga im.
Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i można im zapobiegać. Rozumie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych.
Zna zasady zachowania wobec niepełnosprawnych.
Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i można im zapobiegać. Nie zawsze przestrzega podstawowych zasad higieny. Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i można im zapobiegać.