Kryteria poziomów wymagań
Klasa I
Zakres umiejętności | Poziom celujący 6p. |
Poziom bardzo dobry 5p. |
Poziom dobry 4p. |
Poziom dostateczny 3p. |
Poziom dopuszczający 2p. |
Poziom niedostateczny 1p. |
---|---|---|---|---|---|---|
EDUKACJA POLONISTYCZNA | ||||||
Osiągnięcia społeczne warunkujące porozumiewanie się i kulturę języka. | Z zainteresowaniem słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych. |
Uważnie słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych. |
Obdarza uwagą rówieśników i dorosłych. | Słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych. |
Słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych. |
Wybiórczo słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych. |
Wypowiada się spójnie i komunikatywnie, stosując elementy techniki języka mówionego (tempo, pauza, intonacja) |
Wypowiada myśli w formie zdania poprawnie pod względem gramatycznymi stylistycznym.Systematycznie wzbogaca słownictwo czynne. Wyraża w czytelny sposób emocje jakie wywołuje tematyka wypowiedzi. |
Wypowiada myśli w formie zdania, na ogół poprawnie pod względem gramatycznym i stylistycznym. Bierze udział w rozmowach inspirowanych literaturą. |
Wypowiada się na temat własnych przeżyć, wydarzeń z życia, ilustracji, czytanych i słuchanych tekstów, w formie prostych zdań. |
Wypowiada się krótko, popełniając błędy gramatyczno-stylistyczne. | Często nie udziela odpowiedzi na pytania. W wypowiedziach popełnia rażące błędy gramatyczne i stylistyczne. Posiada ograniczony zasób słownictwa. |
|
Osiągnięcia w zakresie czytania,pisania i umiejętności samokształcenia. |
Samodzielnie i bezbłędnie koduje i dekoduje informacje. Samodzielnie sięga po różnego rodzaju źródła informacji np. książki, czasopisma, słowniki, encyklopedie, strony edukacyjne. |
Biegle czyta ze zrozumieniem symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki,schematyczne rysunki, wykresy wynikające z realizowanych treści. |
Poprawnie i ze zrozumieniem czyta symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki, schematyczne rysunki, wykresy wynikające z realizowanych treści. |
Czyta ze zrozumieniem symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki, schematyczne rysunki, wykresy wynikające z realizowanych treści. |
Z pomocą nauczyciela czyta symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki, schematyczne rysunki, wykresy wynikające z realizowanych treści. | Nie odczytuje znaczeń symboli, piktogramów, znaków informacyjnych, tabelek, schematycznych rysunków, wykresów wynikających z realizowanych treści. |
Samodzielnie sięga po różnego rodzaju źródła informacji np. książki, czasopisma, słowniki, encyklopedie, strony edukacyjne. | Samodzielnie i z zainteresowaniem czyta lektury oraz korzysta z innych źródeł wskazanych przez nauczyciela. | Czyta lektury wskazane przez nauczyciela. Interesuje się książką i czytaniem. | Słucha czytanych utworów literackich. W miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela. |
Wykazuje małe zainteresowanie książką i czytaniem. Ma problemy ze skupieniem uwagi podczas słuchania czytanych utworów. Czyta lektury przy pomocy osób dorosłych. |
Nie wykazuje zainteresowania książką, czytaniem i słuchaniem czytanych utworów. | |
Czyta biegle i wyraziście dowolne teksty. |
Czyta biegle i wyraziście krótkie teksty. | Czyta poprawnie i płynnie krótkie teksty. | Zna wszystkie litery alfabetu. Czyta i rozumie proste, krótkie teksty. |
Czyta opracowane, proste i krótkie teksty podręcznikowe. W nowych tekstach zniekształca wyrazy. Fragmentarycznie rozumie tekst. |
Nie czyta nawet prostych wyrazów. Nie rozumie czytanego tekstu. |
|
Przestrzega zasad kaligrafii. Pisze bezbłędnie z pamięci. |
Pisze kształtnie i starannie przestrzegając zasad kaligrafii. Bezbłędnie przepisuje tekst drukowany i pisany. Pisze z pamięci wyrazy i krótkie zdania zgodnie z wymową. | Pisze kształtnie i starannie, nie zawsze przestrzegając zasad kaligrafii. Poprawnie przepisuje tekst drukowany i pisany. Pisze z pamięci popełniając nieliczne błędy. |
Pisze proste, krótkie zdania, przepisuje, pisze z pamięci, dba o estetykę i poprawność graficzną pisma. | Ma trudności z utrzymaniem się w liniaturze. Często popełnia błędy ortograficzne w znanych wyrazach. Myli kształt liter. Często popełnia błędy ortograficzne i interpunkcyjne. |
Nieprawidłowo odwzorowuje kształty liter. Nie mieści się w liniaturze. Nie zwraca uwagi na poprawność ortograficzną wyrazów. |
|
Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych. | Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych. | Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych. | Korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych pod kierunkiem nauczyciela. | Korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych z pomocą nauczyciela. | Pomimo zachęty nauczyciela nie wykazuje zainteresowania pakietami edukacyjnymi. | |
Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. | Zna i stosuje zasady ortograficzne i interpunkcyjne. | Zna i stosuje zasady ortograficzne i interpunkcyjne. Nie popełnia błędów w opracowanych wyrazach. |
Zna i stosuje poznane zasady ortograficzne i interpunkcyjne. Popełnia nieliczne błędy. | Zna podstawowe zasady ortograficzne i interpunkcyjne (wielka litera, kropka w zdaniu, pisownia wielką literą nazw własnych) | Myli określenia: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. | Nie posługuje się i nie rozumie określeń: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. |
Posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. | Posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. . | Posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. | Posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. | rzeczy oraz wyrazów nazywających czynności. Nie potrafi ułożyć zdania nawet przy pomocy nauczyciela. |
||
Samodzielnie rozpoznaje w tekście poznane części mowy, podaje własne przykłady | Samodzielnie rozpoznaje w tekście poznane części mowy | Rozpoznaje w tekście wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy oraz wyrazy nazywające czynności. | Rozpoznaje w prostych zdaniach wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy oraz wyrazy nazywające czynności. | Pod kierunkiem nauczyciela rozpoznaje w prostych zdaniach wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy oraz wyrazy nazywające czynności. | ||
Samodzielnie układa i pisze 2-3 zdaniową spójną wypowiedź. | Samodzielnie układa i zapisuje proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów. | Po przygotowaniu samodzielnie zapisuje proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów. | Stara się samodzielnie ułożyć i zapisać proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów. | Pod kierunkiem nauczyciela układa i zapisuje proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów. | ||
Umiejętności wypowiedzi w małych formach teatralnych. | Kreatywnie uczestniczy w tworzeniu przedstawienia teatralnego. | Samodzielnie przygotowuje rekwizyty i posługuje się nimi. Ekspresyjnie odtwarza z pamięci teksty dla dzieci. |
Chętnie uczestniczy w zabawach teatralnych, przygotowuje proste rekwizyty i posługuje się nimi. Odtwarza teksty dla dzieci stosując różnorodne środki ekspresji. |
Bierze udział w zabawach teatralnych. Przygotowuje proste rekwizyty. Odtwarza z pamięci teksty dla dzieci. Posługuje się rekwizytami. |
Wygłasza krótkie teksty z pamięci, popełniając błędy. Wymaga szczególnej zachęty do udziału w zabawach teatralnych. | Nie zapamiętuje tekstów roli teatralnej. Nie bierze udziału w przygotowaniu rekwizytów teatralnych. |
EDUKACJA MATEMATYCZNA | ||||||
Umiejętności w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki. | Samodzielnie wykonuje zadania związane z określaniem położenia przedmiotów w przestrzeni oraz ustawia przedmiot zgodnie z podanymi warunkami. | Określa położenie przedmiotów w przestrzeni i na kartce papieru. Potrafi ustawić przedmiot zgodnie z podanymi warunkami. |
Określa położenie przedmiotów w przestrzeni i na kartce papieru. Z pomocą nauczyciela potrafi ustawić przedmiot zgodnie z podanymi warunkami. |
Określa położenie przedmiotów w przestrzeni i na kartce papieru. | Z pomocą nauczyciela określa położenie przedmiotów w przestrzeni i na kartce papieru. | Nie określa położenia przedmiotów w przestrzeni i na kartce papieru. |
W sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie i dąży do wykonania zadania. | Samodzielnie ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów porównywanych zbiorów. | Ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów porównywanych zbiorów. | Tworzy i klasyfikuje zbiory, układa obiekty rosnąco i malejąco, porównuje liczebność. | Pod kierunkiem nauczyciela tworzy i klasyfikuje zbiory, układa obiekty rosnąco i malejąco, porównuje liczebność. | Nie tworzy i nie klasyfikuje zbiorów, nie porządkuje elementów, nie porównuje liczebności. | |
Samodzielnie wyszukuje stałe następstwa i regularność w elementach otoczenia. | Dostrzega stałe następstwa i regularność w elementach otoczenia. | Pod kierunkiem nauczyciela dostrzega stałe następstwa i regularność w elementach otoczenia. | Zauważa zjawisko symetrii w figurach geometrycznych i niektórych elementach otoczenia. | Kontynuuje regularny wzór, np. szlaczek. | Nie potrafi kontynuować rozpoczętego wzoru. | |
Biegle i bezbłędnie rozpoznaje, nazywa, układa i klasyfikuje podstawowe figury geometryczne na płaszczyźnie i w przestrzeni. Samodzielnie układa rozbudowane rytmiczne sekwencje z modeli figur zachowując symetrię. Dostrzega ją w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka. |
Biegle rozpoznaje, nazywa, układa i klasyfikuje podstawowe figury geometryczne na płaszczyźnie i w przestrzeni. Dostrzega i kontynuuje powtarzające się sekwencje. Układa rytmy z przedmiotów i modeli figur z uwzględnieniem symetrii. Zauważa te aspekty w środowisku naturalnym. | Sprawnie rozpoznaje, nazywa, układa i klasyfikuje podstawowe figury geometryczne. Tworzy wzory z zachowaniem symetrii. | Rozpoznaje i nazywa figury: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt. Układa figury z patyczków, na goplanach itp. Klasyfikuje figury według podanej (jednej) cechy. | Popełnia błędy przy rozpoznawaniu podstawowych figur geometrycznych. | Nie rozróżnia podstawowych figur geometrycznych. | |
Umiejętności w zakresie liczenia i techniki rachunkowej | Biegle i bezbłędnie liczy i zapisuje liczby w zakresie 20, przelicza do 100. Dostrzega regularność dziesiątkowego systemu liczenia. Rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym. Dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach rachunkowych. |
Biegle liczy w zakresie 20. Zapisuje cyframi liczby do 20. Rozpoznaje liczby do 100. Rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym. Dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach rachunkowych. |
Sprawnie liczy w zakresie 20. Zapisuje cyframi liczby do 10. Rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym. |
Sprawnie liczy obiekty – wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20). Zapisuje liczby cyframi (zakres do 10). |
Z pomocą nauczyciela liczy obiekty – wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20). Zapisuje liczby cyframi (zakres do 10). |
Myli kolejność liczb. Nie zapamiętuje obrazu graficznego liczb w zakresie 10. |
Osiągnięcia w zakresie czytania teksów matematycznych | Biegle dodaje i odejmuje w zakresie 20, bezbłędnie zapisuje te działania. Dokonuje operacji mnożenia i dzielenia liczb. Oblicza i zapisuje działania z okienkiem. |
Biegle dodaje i odejmuje w zakresie 10, bezbłędnie zapisuje te działania. W formach czynnościowych dokonuje operacji mnożenia i dzielenia liczb. Oblicza i zapisuje proste działania z okienkiem. |
Sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 10, poprawnie zapisuje te działania. Radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania. |
Wyznacza sumy i różnice w zakresie 10, posługując się konkretami. Poprawnie zapisuje działania. | Z pomocą nauczyciela wyznacza sumy i różnice w zakresie 10, posługując się konkretami. Poprawnie zapisuje działania. | Nawet z pomocą konkretów błędnie oblicza sumy i różnice w zakresie 10. Nie potrafi poprawnie zapisać działania. |
Analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone. Dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania. Układa zadania i je rozwiązuje, tworzy łamigłówki matematyczne. | Analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone. Dostrzega problem matematyczny. Układa zadania i je rozwiązuje, tworzy łamigłówki matematyczne. | Analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste, a z pomocą nauczyciela wybrane złożone. Układa zadania i je rozwiązuje. Podejmuje próby tworzenia łamigłówek matematycznych. | Rozwiązuje proste zadania tekstowe. Dopasowuje treść zadania do podanej formuły matematycznej. | Z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste zadania tekstowe. | Nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi rozwiązać prostego zadania. | |
Osiągnięcia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych. | Samodzielnie i bezbłędnie dokonuje pomiarów dowolnie obraną wspólną miarą, porównuje wyniki. Mierzy długość posługując się linijką. | Sprawnie dokonuje pomiarów dowolnie obraną wspólną miarą, porównuje wyniki. Mierzy długość posługując się linijką. | Pod kierunkiem nauczyciela dokonuje pomiarów dowolnie obraną wspólną miarą, porównuje wyniki. Mierzy długość posługując się linijką. | Mierzy długość, posługując się linijką, porównuje długości obiektów. | Z pomocą nauczyciela mierzy długość, posługując się linijką, porównuje długości obiektów. | Nawet przy pomocy nauczyciela nie mierzy długości. |
Samodzielnie i bezbłędnie porównuje ilości płynów i różnicuje ciężar przedmiotów. | Samodzielnie porównuje ilości płynów i różnicuje ciężar przed-miotów. | Manipulacyjnie porównuje ilości płynów i ciężary, wskazuje więcej, mniej, tyle samo. | Waży przedmioty i różnicuje je na cięższe i lżejsze, odmierza płyny kubkiem, miarką litrową. | Pod kierunkiem nauczyciela waży przedmioty i różnicuje je na cięższe i lżejsze, odmierza płyny kubkiem, miarką litrową. | Nie waży przedmiotów i nie odmierza płynów. | |
Bezbłędnie posługuje się kalendarzem i zegarem. Oblicza upływ czasu na zegarze. | Biegle posługuje się kalendarzem i zegarem. Oblicza upływ czasu na zegarze (pełne godziny). | Sprawnie posługuje się kalendarzem i zegarem. |
Nazywa dni tygodnia i miesiące w roku, potrafi korzystać z kalendarza. Rozpoznaje czas na zegarze (pełne godziny). | Myli dni tygodnia i miesiące w roku. Z pomocą nauczyciela potrafi korzystać z kalendarza i rozpoznaje czas na zegarze. |
Nie zna dni tygodnia i nazw miesięcy. Nie korzysta z kalendarza i zegara. |
|
Bezbłędnie dokonuje obliczeń pieniężnych. Potrafi zaplanować zakupy. Samodzielnie układa i rozwiązuje proste zadania z treścią o kupowaniu i płaceniu. |
Sprawnie dokonuje obliczeń pieniężnych. Układa i rozwiązuje proste zadania z treścią o kupowaniu i płaceniu. |
Sprawnie dokonuje obliczeń pieniężnych do wartości 10 zł. Pod kierunkiem nauczyciela rozwiązuje proste zadania z treścią o kupowaniu i płaceniu. |
Znając monety i banknoty do wartości 10 zł dokonuje obliczeń pieniężnych. | Pod kierunkiem nauczyciela dokonuje obliczeń pieniężnych w zakresie 10 zł. | Nie dokonuje obliczeń pieniężnych. | |
Wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad. Przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne. | Wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad. | Wykorzystuje elementy gier planszowych lub logicznych do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad. | Wykorzystuje proste gry planszowe w zabawie. | Z pomocą nauczyciela podejmuje próby wykorzystania gier planszowych w zabawie. | Nie interesuje się grami planszowymi. | |
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA | ||||||
Umiejętności w zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt. | Rozpoznaje i nazywa typowe dla danego środowiska gatunki roślin i zwierząt. Samodzielnie prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku. Zna niektóre wartości lecznicze roślin i potrafi wymienić przykłady roślin ziołowych. Prowadzi proste obserwacje i doświadczenia. | Rozpoznaje i nazywa typowe dla danego środowiska gatunki roślin i zwierząt. Samodzielnie prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku. Prowadzi proste obserwacje i doświadczenia. |
Rozpoznaje i nazywa popularne gatunki roślin i zwierząt. Pod kierunkiem nauczyciela prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku. | Rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w środowiskach przyrodniczych: park, las, pole, sad i ogród. Wymienia warunki niezbędne do życia zwierzętom i roślinom. Orientuje się, jakie korzyści przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku. | Nie zawsze rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w poznanych środowiskach przyrodniczych. Wymienia niektóre warunki niezbędne do życia zwierzętom i roślinom. | Nie zna roślin i zwierząt w poznanych środowiskach przyrodniczych. |
Świadomie i aktywnie włącza się w działania na rzecz ochrony przyrody. | Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin. Aktywnie chroni przyrodę. | Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin. Wie, że należy szanować przyrodę ożywiona i nieożywioną. | Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia. | Zna niektóre zagrożenia dla środowiska przyrodniczego. Nie zawsze potrafi zachować się w sytuacji zagrożenia. |
Nie rozumie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego. | |
Zna numery telefonów alarmowych i wie w jakich sytuacjach należy je użyć. Zna podstawowe informacje dotyczące własnej osoby. Dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia. | Posługuje się numerami telefonów alarmowych. Zna podstawowe informacje dotyczące własnej osoby. Dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia. | Zna numery telefonów alarmowych. Zna podstawowe informacje dotyczące własnej osoby. Dba o higienę osobistą. | Zna numery telefonów alarmowych. Zna adres zamieszkania. Dba o higienę osobistą. | Myli numery telefonów alarmowych. Nie zawsze dba o higienę osobistą. | Nie zna numerów telefonów alarmowych. Nie dba o higienę osobistą. | |
Rozumie potrzebę zdrowego odżywiania się i ogranicza spożywanie niezdrowych produktów. | Zna wybrane wartościowe pod względem odżywczym produkty i ogranicza spożywanie niezdrowych. | Rozróżnia poznane zdrowe i niezdrowe produkty żywnościowe. | Wymienia poznane zdrowe produkty żywnościowe. | Nie zawsze przestrzega zasad zdrowego odżywiania. | Nie respektuje zasad zdrowego odżywiania. | |
Umiejętności w zakresie rozumienia warunków atmosferycznych. | Podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwa wynikające z pogody. | Prowadzi obrazkowy kalendarz pogody i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Rozumie komunikaty meteorologiczne i stosuje się do podanych informacji. | Prowadzi obrazkowy kalendarz pogody i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych. | Obserwuje pogodę i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych | Obserwuje pogodę, ale nie potrafi nazwać niektórych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Nie wie, jak zachować się w sytuacjach wywołanych groźnymi zjawiskami atmosferycznymi. |
Nie nazywa zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku i nie rozumie zagrożeń spowodowanych tymi zjawiskami. |
Zna podstawowe znaki drogowe w poszczególnych kategoriach. Przestrzega zasad ruchu drogowego. | Zna podstawowe znaki drogowe w poszczególnych kategoriach. Przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego. | Przyporządkowuje podstawowe znaki drogowe do poszczególnych kategorii. Przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego. | Rozróżnia podstawowe znaki drogowe. Przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego. | Wskazuje niektóre znaki drogowe. Nie zawsze przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego. | Nie zna podstawowych znaków drogowych. Nie przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego. | |
Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole i sprawnie realizuje procedurę ewakuacji. | Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole i zachowuje się zgodnie z procedurą ewakuacji. | Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole i przestrzega zasad ewakuacji. | Stosuje się do sygnału alarmowego i przestrzega zasad ewakuacji. | Nie zawsze stosuje się do sygnału alarmowego i przestrzega zasad ewakuacji. | Nie stosuje się do sygnału alarmowego i przestrzega zasad ewakuacji. | |
Umiejętności społeczne. | Potrafi odróżnić dobro i zło. Zna zasady bycia dobrym kolegą. Dokonuje samooceny siebie i innych. |
Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Dokonuje samooceny siebie i innych. | Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Stara się postępować zgodnie z poznanymi wartościami. | Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. | Nie zawsze potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. | Nie odróżnia zachowań dobrych i złych w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. |
Zna symbole narodowe. Aktywnie uczestniczy w państwowych i szkolnych uroczystościach. Zna patrona i symbole szkoły. |
Zna symbole narodowe. Aktywnie uczestniczy w państwowych i szkolnych uroczystościach. Zna patrona szkoły. | Zna symbole narodowe. Uczestniczy w szkolnych uroczystościach. Zna patrona szkoły. |
Rozpoznaje symbole narodowe i patrona szkoły. | Pod kierunkiem nauczyciela wskazuje symbole narodowe. | Pod kierunkiem nauczyciela wskazuje niektóre symbole narodowe. | |
Zawsze przestrzega reguł i zgodnie współpracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych. Jest uczynny i uprzejmy. |
Przestrzega reguł i zgodnie współpracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych. Jest uczynny i uprzejmy. |
Przestrzega reguł i współpracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych. | Stara się przestrzegać reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i świecie dorosłych. Wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy. Współpracuje z innymi w nauce, zabawie sytuacjach życiowych. | Nie zawsze przestrzega reguł. Niechętnie współpracuje z innymi. | Nie zawsze uczestniczy w szkolnych uroczystościach. | |
Zachowuje się właściwie w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi w świecie rzeczywistymi i wirtualnym. Pomaga innym w potrzebie. | Zachowuje się właściwie w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi w świecie rzeczywistymi i wirtualnym. | Wie jak właściwie zachowywać się w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi. | Uczy się, jak właściwie zachowywać się w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi. | Sporadycznie rozpoznaje zagrożenia ze strony innych ludzi. Nie zawsze reaguje właściwie. | Nie przestrzega reguł. Mimo zachęty ze strony nauczyciela i dzieci, nie podejmuje współpracy. Nie potrafi właściwie zareagować w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi | |
Dostosowuje swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny. Podejmuje zadania wymagające troskliwości i opiekuńczości. Identyfikuje się z rodziną i jej tradycjami. | Wywiązuje się z powinności wobec rodziny. Dostosowuje swoje oczekiwania do jej realiów ekonomicznych. Okazuje bliskim miłość i przywiązanie. | Wywiązuje się z powinności wobec rodziny. Pomaga w sytuacjach codziennych. Potrafi dostosować swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny. | Zna relacje rodzinne między najbliższymi. Wywiązuje się z powinności wobec nich. Potrafi dostosować swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny. | Zna relacje rodzinne między najbliższymi. Nie zawsze wywiązuje się z powinności wobec nich. | Zna relacje rodzinne między najbliższymi. Nie wywiązuje się z powinności wobec członków rodziny. | |
Zna pracę ludzi i jej znaczenie dla regionu. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić o pomoc. Szanuje pracę własną i innych. |
Określa status swojej miejscowości. Dostrzega różnice między miastem a wsią. Zna pracę ludzi. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić o pomoc. | Określa status swojej miejscowości. Wymienia charakterystyczne cechy miasta i wsi. Zna pracę ludzi. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić o pomoc. | Określa status swojej miejscowości (miasto, wieś). Zna pracę ludzi. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić o pomoc. | Określa status swojej miejscowości (miasto, wieś). Zna pracę ludzi w wybranych zawodach. Nie zawsze wie do kogo ma zwrócić się o pomoc. | Określa status swojej miejscowości (miasto, wieś). Nie wie na czym polega praca ludzi w różnych zawodach. | |
Szanuje prawo innych do własnej obrzędowości i tradycji. | Wie, że są różnice między ludźmi różnych narodów i kultur. | Wie, że jest Polakiem, mieszka w Europie. Zna symbole narodowe, rozpoznaje flagę i hymn UE. Wymienia niektóre zwyczaje i obrzędy typowe dla polskiej tradycji i kultury. |
Wie, że jest Polakiem, mieszka w Europie. Zna symbole narodowe, rozpoznaje flagę i hymn UE. |
Wie, że jest Polakiem. Zna symbole narodowe. | Wie, że jest Polakiem. Nie wymienia wszystkich symboli narodowych. |
|
EDUKACJA INFORMATYCZNA | ||||||
Umiejętności w zakresie posługiwania się komputerem. | Samodzielnie uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie. | Uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie. | Z niewielką po-mocą nauczyciela uruchamia pro-gramy, korzystając z ikon znajdujących się na pulpicie. | Uruchamia program komputerowy. Korzysta z myszy i klawiatury. | Z pomocą nauczyciela uruchamia program. | Nawet pod nadzorem nauczyciela nie uruchamia programu. |
Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów | Samodzielnie układa obrazki zachowując porządek logiczny i chronologiczny. Rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki o różnym stopniu trudności. Tworzy rysunki według własnego pomysłu. |
Układa samodzielnie w logicznym porządku obrazki. Rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki o różnym stopniu trudności. Tworzy rysunki zgodnie z instrukcją. |
Układa samodzielnie w logicznym porządku obrazki. Rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki. Tworzy rysunki zgodnie z instrukcją. |
Układa w logicznym porządku obrazki. Rozwiązuje proste zagadki. Tworzy proste rysunki. |
Z pomocą nauczyciela układa obrazki. Podejmuje próby tworzenia prostych rysunków. | Nawet przy pomocy nauczyciela nie podejmuje prób wykonania rysunku. |
Umiejętności w zakresie bezpieczeństwa pracy z komputerem. | Zna i zawsze stosuje w praktyce zasady regulaminu pracowni komputerowej. | Zna i stosuje w praktyce zasady regulaminu pracowni komputerowej. | Przestrzega regulaminu pracowni komputerowej. | Na ogół przestrzega regulaminu pracowni komputerowej. | Nie zawsze przestrzega regulaminu pracowni komputerowej. | Nie rozumie potrzeby stosowania się do regulaminu pracowni komputerowej. |
(Aneks do SSO Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku; „Ogólne kryteria oceniania w klasach I-III”; p.10)
Zakres umiejętności | Poziom celujący 6p. |
Poziom bardzo dobry 5p. |
Poziom dobry 4p. |
Poziom dostateczny 3p. |
Poziom dopuszczający 2p. |
Poziom niedostateczny 1p. |
---|---|---|---|---|---|---|
EDUKACJA MUZYCZNA | ||||||
Umiejętności w zakresie wychowania do odbioru muzyki. | Z uwagą i zaangażowaniem słucha utworów muzycznych. Rozpoznaje poznane utwory muzyczne. | Bezbłędnie odtwarza melodie poznanych piosenek i tematy rytmiczne. Świadomie i aktywnie słucha muzyki, potrafi wyrazić jej nastrój i charakter. | Odtwarza melodie i tematy rytmiczne. Śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru. Świadomie i aktywnie słucha muzyki, potrafi wyrazić jej nastrój. | Odtwarza proste melodie i tematy rytmiczne. Śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru. Świadomie i aktywnie słucha muzyki, potem wyraża swoje doznania werbalnie i niewerbalnie. Kulturalnie zachowuje się na koncercie i w trakcie hymnu narodowego. | Powtarza proste melodie. Śpiewa w grupie piosenki z dziecięcego repertuaru. | Powtarza proste melodie i rytmy. |
Umiejętności w zakresie wychowania do tworzenia muzyki. | Wyraża swoje doznania związane z poznawanymi utworami i ilustruje je za pomocą obrazów, ruchu, dźwięku i słów. | Rozpoznaje nastrój utworu muzycznego. Potrafi go zilustrować ruchem i gestem. Tworzy proste rytmy na instrumentach perkusyjnych. | Ilustruje ruchem utwór muzyczny. Tworzy proste rytmy na instrumentach perkusyjnych. | Odtwarza proste rytmy na instrumentach perkusyjnych. | Podejmuje próby odtwarzania rytmu na instrumentach perkusyjnych. | Nie odtwarza rytmu na instrumentach perkusyjnych. |
EDUKACJA PLASTYCZNA | ||||||
Umiejętności w zakresie rozpoznawania wybranych dziedzin sztuki. | Dostrzega i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki. | Dostrzega i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki. | Dostrzega różnice między wybranymi dziedzinami sztuki. | Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki, wypowiada się na ich temat. | Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki. | Myli wybrane dziedziny sztuki. |
Umiejętności w zakresie wyrażania własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych. | Ilustruje sceny realne i fantastyczne inspirowane wyobraźnią, literaturą, muzyką, otoczeniem społecznym i przyrodniczym. | Twórczo posługuje się różnymi technikami i środkami plastycznymi. Dba o estetykę prac i dobrą organizację warsztatu pracy. | Wypowiada się w różnych technikach plastycznych. Wykonuje proste projekty plastyczne w zespole. | Wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni, ilustruje sceny i sytuacje posługując się środkami wyrazu plastycznego. Tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej własnego regionu. | Wypowiada się w najprostszych technikach plastycznych korzystając z ograniczonej palety barw. | Wykonuje proste, schematyczne rysunki. |
WYCHOWANIE TECHNICZNE | ||||||
Umiejętności w zakresie wychowania technicznego i dbałości o bezpieczeństwo własne i innych. | Bezpiecznie posługuje się urządzeniami domowymi. | Bezpiecznie posługuje się urządzeniami domowymi | Bezpiecznie posługuje się urządzeniami domowymi | Zna ogólne zasady działania urządzeń domowych i zagrożenia wynikające z nie-właściwego ich używania. | Ma elementarną wiedzę z zakresu techniki niezbędnej w jego życiu. | Nie zna ogólnych zasad działania urządzeń domowych i zagrożeń wynikających z niewłaściwego ich używania. |
Wykonuje modele przestrzenne zgodnie z podaną instrukcją, stosując różnorodne materiały. | Samodzielnie wykonuje konstrukcje techniczne zgodnie z podaną instrukcją. | Majsterkuje budując z różnorodnych przedmiotów proste konstrukcje techniczne. | Wie jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody, majsterkuje budując z różnorodnych przedmiotów proste konstrukcje techniczne. Utrzymuje porządek w miejscu pracy. | Z pomocą nauczyciela buduje proste konstrukcje z dostępnych materiałów. Nie zawsze dba o ład i porządek w miejscu pracy. | Nie potrafi zbudować konstrukcji technicznej. | |
ZAJĘCIA TECHNICZNE | ||||||
Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzystać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe. | Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzystać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe. | Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzystać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe. | Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzystać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe. | Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzystać ze środków komunikacji. Zna telefony alarmowe. | Nie rozumie konieczności przestrzegania zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i korzystania ze środków komunikacji. | |
WYCHOWANIE FIZYCZNE | ||||||
Umiejętności w zakresie kształtowania sprawności fizycznej | Wykorzystuje różne formy ruchu. Sprawnie i dokładnie wykonuje wszystkie ćwiczenia gimnastyczne. | Jest bardzo sprawny fizycznie. Dokładnie wykonuje wszystkie ćwiczenia gimnastyczne. | Sprawnie wykonuje wybrane ćwiczenia gimnastyczne. Zgodnie współpracuje z zespołem. | Opanował wybrane umiejętności gimnastyczne. Potrafi współpracować z zespołem. | Opanował niektóre umiejętności gimnastyczne. Nie zawsze współpracuje z zespołem. |
Wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne. |
Umiejętności w zakresie elementów wychowania zdrowotnego. | Aktywnie uczestniczy w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom i promowanie zdrowego stylu życia. Akceptuje różnice między ludźmi, przejawia szacunek dla ich odmienności. | Chętnie uczestniczy w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom i promowanie zdrowego stylu życia. Podejmuje wobec innych osób zadania, wymagające troskliwości i opiekuńczości. | Właściwie zachowuje się w sytuacji choroby. Rozumie utrudnienia w funkcjonowaniu niepełnosprawnych i pomaga im. |
Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i można im zapobiegać. Rozumie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych. Zna zasady zachowania wobec niepełnosprawnych. |
Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i można im zapobiegać. Nie zawsze przestrzega podstawowych zasad higieny. | Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i można im zapobiegać. |