Wymagania edukacyjne – Historia i społeczeństwo – klasa 5

Plan dydaktyczny treści nauczania historii i społeczeństwa w klasie V

 

Poziom Ocena
K

K+P

K+P+R
K+P+R+D
K+P+R+D+W

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra / celująca*

celująca

 

poziom K – konieczny

poziom P – podstawowy

poziom R – rozszerzający
poziom D – dopełniający

poziom W – wykraczający

 

 

*Pełne opanowanie wymagań sformułowanych w podstawie programowej jest warunkiem koniecznym do wystawienia uczniowi oceny celującej. Nauczyciel określa, które wymagania wykraczające poza podstawę programową są dodatkowymi elementami decydującymi o ocenie celującej.

WYMAGANIA PROGRAMOWE DLA KLASY V SZKOŁY PODSTAWOWEJ

według programu „Wczoraj i dziś” autorstwa dr. Tomasza Maćkowskiego

Opracowanie: Łukasz Komosa

Badana czynność uczniów Poziomy wymagań
I. Polska pierwszych Piastów K P R D W
Wiadomości – wymienia narzędzia rolnicze używane przez Słowian +
– podaje autorów średniowiecznych kronik, które zawierają legendy
o początkach państwa polskiego
+
– wie, na czym polegał słowiański obrzęd postrzyżyn +
– omawia zachowane ślady pogańskich wierzeń Słowian +
– zna daty chrztu Polski i zjazdu gnieźnieńskiego +
– wyjaśnia znaczenie terminów: plemię, gród, drużyna, książę +
– wymienia zajęcia mieszkańców średniowiecznego Gniezna +
– podaje lata panowania Mieszka I +
– zna pisemną relację Ibrahima ibn Jakuba dotyczącą państwa Mieszka I +
– omawia okoliczności, w jakich doszło do ślubu Mieszka I z Dobrawą +
– tłumaczy, jakie były przyczyny i skutki chrztu Polski +
– wie, jaką rolę pełnili duchowni w państwie Mieszka I +
– zna podstawowe fakty z życia świętego Wojciecha +
– omawia następstwa misji i męczeńskiej śmierci biskupa Wojciecha +
– wymienia przyczyny i skutki zjazdu gnieźnieńskiego +
– wyjaśnia znaczenie terminów: relikwie, koronacja +
– rozumie szczególne znaczenie koronacji Bolesława Chrobrego w dziejach państwa polskiego +
– tłumaczy, czym był Szczerbiec +
– wie, kiedy Orzeł Biały stał się symbolem państwa polskiego +
– omawia legendarne początki dynastii Piastów +
– przedstawia stanowisko historyków dotyczące pochodzenia przodków Mieszka I +
Umiejętności – zna legendy o Lechu, Czechu i Rusie, o Popielu oraz o Piaście +
– rozpoznaje cechy charakterystyczne legendy +
– wskazuje na mapie ziemie polskie zamieszkiwane przez najważniejsze plemiona słowiańskie w X wieku +
– charakteryzuje wierzenia mieszkańców ziem polskich przed przyjęciem chrztu przez Mieszka I +
– opowiada o powstaniu i początkach państwa polskiego +
– wskazuje na mapie Gniezno i obszar państwa Mieszka I +
– umieszcza na linii chronologicznej datę chrztu Polski +
– opisuje budowę średniowiecznego grodu na przykładzie Gniezna +
– potrafi określić przyczyny i skutki przyjęcia chrztu przez Mieszka I +
– wskazuje na mapie granice państwa Mieszka I +
– omawia znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę +
– ocenia znaczenie bitwy pod Cedynią +
– porównuje przebieg granic współczesnej Polski i państwa Mieszka I +
– zaznacza na linii chronologicznej daty śmierci biskupa Wojciecha, zjazdu gnieźnieńskiego oraz koronacji Bolesława Chrobrego  

 

+
– wskazuje na mapie granice państwa polskiego w czasach Bolesława Chrobrego +
– pokazuje na mapie Gdańsk i ziemie zamieszkiwane przez Prusów +
– przedstawia historię zjazdu gnieźnieńskiego, uwzględniając postacie świętego Wojciecha, Bolesława Chrobrego i Ottona III +
– przekazuje relację z pobytu Ottona III w Gnieźnie w 1000 roku na podstawie fragmentów kroniki Galla Anonima  

 

+
– charakteryzuje politykę zewnętrzną i wewnętrzną Bolesława Chrobrego +
– opowiada o współczesnym znaczeniu zjazdu gnieźnieńskiego +
– prezentuje postać świętego Wojciecha +
II. Społeczeństwo średniowiecza K P R D W
Wiadomości – wyjaśnia znaczenie terminów: klasztor, post, skryptorium, kopista, kupiec, rzemieślnik, cech, burmistrz, samorząd miejski, rynek +
– wie, jak duży wpływ na życie ludzi w średniowieczu miała religia +
– wymienia zabudowania tworzące średniowieczny klasztor +
– omawia przejawy średniowiecznej pobożności +
– tłumaczy, na czym polegała praca zakonników w średniowiecznym skryptorium +
– zna rolę zakonów w czasach współczesnych +
– rozumie, jaką funkcję pełniły zamki w średniowieczu +
– wie, jaką drogę musiał przejść chłopiec, aby zostać rycerzem +
– podaje cechy idealnego rycerza +
– wymienia główne elementy rycerskiego wyposażenia +
– wie, skąd wzięło się powiedzenie polegać na kimś jak na Zawiszy i co ono oznacza +
– wyjaśnia, czym były turnieje rycerskie +
– wymienia elementy kultury rycerskiej i dworskiej +
– podaje przykłady miejsc w Polsce, w których znajdują się obecnie zamki wzniesione w średniowieczu bądź ich ruiny +
– wie, jakie funkcje pełnią zamki w dzisiejszych czasach +
– wyjaśnia znaczenie terminu mieszczanie +
– podaje przykłady zawodów rzemieślniczych wykonywanych w średniowieczu +
– wymienia grupy ludności żyjące w średniowiecznym mieście +
– wie, jaką rolę odgrywali w średniowiecznym mieście burmistrz i członkowie ławy miejskiej +
– rozumie pochodzenie nazw współczesnych ulic, na przykład: Szewska, Garncarska, Tkacka +
– wymienia prace polowe wykonywane w epoce średniowiecza +
– tłumaczy, jaki wpływ na poprawę wydajności pracy chłopów w średniowieczu miało zastosowanie młyna i pługa +
– wie, czym była lokacja +
– wyjaśnia znaczenie terminów: sołtys, pług, trójpolówka +
– wie, jak odżywiali się mieszkańcy średniowiecznej wsi +
– przedstawia sposoby spędzania wolnego czasu przez mieszkańców wsi
w średniowieczu
+
Umiejętności – opisuje średniowieczny klasztor i tryb życia mnichów, używając wyrazów: zakon, reguła, ubóstwo +
– charakteryzuje postać świętego Franciszka z Asyżu +
– wyjaśnia znaczenie związku frazeologicznego benedyktyńska praca
i tłumaczy, skąd wywodzi się to wyrażenie
+
– potrafi wskazać różnice między stylami romańskim i gotyckim +
– rozpoznaje na przykładach średniowiecznych budowli takie elementy architektoniczne, jak: portal, rozeta, apsyda, łuk, sklepienie +
– przekazuje informacje na temat zabytków romańskich i gotyckich znajdujących się w rodzinnej miejscowości lub regionie +
– wyjaśnia, jaką rolę w sztuce średniowiecznej odgrywała tematyka religijna +
– rozpoznaje charakterystyczne elementy zamku +
– opisuje wygląd średniowiecznej twierdzy +
– tłumaczy, na czym polegały i jak przebiegały turnieje rycerskie +
– opisuje średniowieczne miasto +
– charakteryzuje grupy ludności żyjące w średniowiecznym mieście +
– potrafi wymienić różnice między handlem średniowiecznym i współczesnym +
– porównuje miasto średniowieczne z miastem współczesnym +
– wskazuje różnice między losem chłopa a życiem rycerza lub mieszczanina +
– omawia przebieg procesu lokacji wsi +
– opowiada o roli karczmy w średniowieczu na podstawie tekstu źródłowego +
– tłumaczy, dlaczego stosowanie trójpolówki pozwalało uzyskać lepsze efekty niż uprawa ziemi metodą żarową +
– porównuje życie na wsi w średniowieczu i w czasach współczesnych +
III. Polska i Krzyżacy K P R D W
Wiadomości – wyjaśnia znaczenie terminów: Prusy, zakon krzyżacki, wielki mistrz +
– dostrzega negatywne skutki rozbicia dzielnicowego +
– tłumaczy, w jakich okolicznościach powstał zakon krzyżacki +
– wie, dlaczego Konrad Mazowiecki sprowadził Krzyżaków do Polski +
– wymienia przyczyny konfliktu polsko-krzyżackiego +
– omawia skutki sprowadzenia Krzyżaków do Polski +
– wie, jakie skutki przyniosła Polsce utrata Pomorza Gdańskiego +
– wymienia najważniejsze osiągnięcia Kazimierza Wielkiego, w tym założenie Akademii Krakowskiej +
– opowiada, kim był Mikołaj Wierzynek +
– wyjaśnia znaczenie terminu unia +
– tłumaczy, w jakich okolicznościach doszło do ślubu Jadwigi i Jagiełły +
– zna datę bitwy pod Grunwaldem +
– podaje przyczyny i skutki wielkiej wojny z zakonem krzyżackim +
– wymienia nazwy obszarów współczesnej Polski, na których można znaleźć ślady obecności Krzyżaków +
– wie, kim byli templariusze i zna opowieść o ich legendarnym skarbie +
Umiejętności – umieszcza na linii chronologicznej daty: sprowadzenia Krzyżaków do Polski, podboju Pomorza Gdańskiego przez Krzyżaków, koronacji Władysława Łokietka, bitwy pod Płowcami +
– wskazuje na mapie: Pomorze Gdańskie, Małopolskę, Wielkopolskę, Kujawy, Mazowsze, Śląsk +
– pokazuje na mapie terytorium państwa zakonu krzyżackiego oraz Malbork +
– wymienia czynniki, które umożliwiły ponowne scalenie ziem polskich +
– ocenia rolę Władysława Łokietka w procesie zjednoczenia państwa polskiego +
– wskazuje na mapie dzielnice należące do Królestwa Polskiego w chwili śmierci Władysława Łokietka +
– tłumaczy, dlaczego koronacja Władysława Łokietka miała tak duże znaczenie dla Polski +
– ocenia politykę prowadzoną przez Krzyżaków oraz ich działalność
na podbitych terenach
+
– pozyskuje z różnych źródeł informacje o zamku w Malborku +
– umieszcza na linii chronologicznej daty: koronacji Kazimierza Wielkiego, założenia Akademii Krakowskiej, wygaśnięcia dynastii Piastów w państwie polskim +
– wskazuje na mapie Kraków oraz obszar Królestwa Polskiego za panowania Kazimierza Wielkiego +
– tłumaczy, dlaczego królowi Kazimierzowi nadano przydomek Wielki +
– wyjaśnia sens powiedzenia: Kazimierz Wielki zastał Polskę drewnianą,
a zostawił murowaną
+
– opowiada o uczcie u Wierzynka +
– ocenia, czy ostatniemu władcy z dynastii Piastów słusznie nadano przydomek Wielki +
– omawia politykę wewnętrzną i zewnętrzną Kazimierza Wielkiego +
– porównuje sposoby prowadzenia polityki zagranicznej stosowane przez Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego +
– umieszcza na linii chronologicznej daty: zawarcia unii polsko-litewskiej
w Krewie, bitwy pod Grunwaldem, podpisania I i II pokoju toruńskiego
+
– wskazuje na mapie Królestwo Polskie i Wielkie Księstwo Litewskie +
– wymienia zasługi Jadwigi dla kultury polskiej +
– przedstawia okoliczności objęcia polskiego tronu przez Jadwigę +
– podaje przyczyny i skutki zawarcia unii polsko-litewskiej w Krewie +
– określa na podstawie drzewa genealogicznego pokrewieństwo łączące przedstawicieli dynastii Piastów i Andegawenów +
– omawia przebieg bitwy pod Grunwaldem +
– wymienia najważniejsze dokonania Władysława Jagiełły i Kazimierza Jagiellończyka +
– tłumaczy, jakie znaczenie miało dla Polski odzyskanie Pomorza Gdańskiego w 1466 roku +
– porównuje przebieg dwóch wojen polsko-krzyżackich w XV wieku i ocenia znaczenie tych konfliktów w polskiej historii +
– opowiada, czym zajmują się współczesne bractwa rycerskie +
IV. Europejczycy odkrywają świat K P R D W
 

 

Wiadomości

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– rozumie przełomowe znaczenie roku 1492 w dziejach Europy i świata +
– wie, jaką rolę w okresie wielkich odkryć geograficznych odegrał Krzysztof Kolumb +
– podaje przyczyny odkryć geograficznych w XV i XVI stuleciu +
– wyjaśnia znaczenie terminów: karawela, Nowy Świat, Indianie, broń palna, konkwistador +
– zna najważniejsze dokonania Bartłomieja Diaza, Vasco da Gamy i Ferdynanda Magellana +
– wymienia skutki odkryć geograficznych dla mieszkańców Europy i Ameryki +
– wie, kim byli Hernan Cortez i Francisco Pizarro +
– zna datę wynalezienia ruchomej czcionki przez Jana Gutenberga +
– tłumaczy, na czym polegało przełomowe odkrycie Mikołaja Kopernika +
– wie, dlaczego Leonarda da Vinci zalicza się do czołowych postaci epoki renesansu +
– wyjaśnia znaczenie terminów renesans humanizm +
– rozumie myśl Terencjusza: Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce +
– podaje przykłady najważniejszych dzieł renesansowych +
– wie, skąd współcześnie czerpiemy wiedzę o Wszechświecie +
– zna teorie dotyczące tego, kto dotarł do Ameryki przed 1492 rokiem +
Umiejętności – umieszcza na linii chronologicznej datę odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba +
– pokazuje na mapie trasę pierwszej wyprawy dalekomorskiej Krzysztofa Kolumba +
– wskazuje na mapie lądy odkryte w XV i XVI wieku przez Europejczyków oraz trasy wypraw odkrywczych podjętych przez Bartłomieja Diaza, Vasco da Gamę i Ferdynanda Magellana +
– opowiada, co wydarzyło się w roku 1492, używając terminów: karawela, Nowy Świat, Indianie, broń palna +
– wyjaśnia, dlaczego Kolumb nazwał mieszkańców Ameryki Indianami +
– tłumaczy na podstawie tekstu źródłowego, w jaki sposób Krzysztof Kolumb zdobył zaufanie Indian +
– opisuje wygląd XV-wiecznego okrętu +
– charakteryzuje życie na statku w XV wieku +
– wyjaśnia, jak średniowieczni mieszkańcy Europy wyobrażali sobie świat +
– tłumaczy, jaki wpływ miały odkrycia geograficzne na wyobrażenia ludzi o świecie +
– ocenia znaczenie wypraw odkrywczych dla Europejczyków i ludów zamieszkujących Amerykę +
– formułuje wnioski dotyczące niewolnictwa i wyraża swoją opinię na ten

temat

+
– pozyskuje z różnych źródeł informacje o Krzysztofie Kolumbie oraz tworzy notatkę na temat tej postaci +
– tłumaczy teorię Mikołaja Kopernika w kontekście powiedzenia: Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię +
– opowiada o życiu Mikołaja Kopernika, używając wyrażeń: uczony, astronom, odkrycie naukowe +
– omawia różnice w postrzeganiu ludzkiego życia w średniowieczu i renesansie +
– rozpoznaje charakterystyczne cechy budowli renesansowych +
– ocenia wpływ wynalazku Jana Gutenberga na zmianę światopoglądu ludzi
na przełomie średniowiecza i renesansu
+
– sporządza notatkę na temat wybranego twórcy renesansowego na podstawie zgromadzonych informacji +
V. W Rzeczypospolitej szlacheckiej K P R D W
 

 

 

Wiadomości

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– wyjaśnia znaczenie terminów: dwór, paź, komnata, arras +
– zna datę hołdu pruskiego +
– wie, którzy władcy panowali w Rzeczypospolitej w okresie rozkwitu polskiej kultury +
– wymienia najważniejszych przedstawicieli polskiego renesansu +
– wie, dlaczego Mikołaj Rej i Jan Kochanowski należą do najważniejszych twórców w historii literatury polskiej +
– omawia zasługi ostatnich Jagiellonów dla rozwoju kultury polskiej +
– podaje przykłady budowli renesansowych w Polsce +
– wyjaśnia znaczenie terminów: sejm, sejmik, pospolite ruszenie, szlachta, przywilej, poseł, herb +
– tłumaczy, dlaczego rycerstwo przekształciło się w szlachtę +
– wie, na czym polegała uprzywilejowana pozycja szlachty w Rzeczypospolitej +
– wymienia prawa i obowiązki szlachty +
– rozumie znaczenie terminu demokracja szlachecka +
– wyjaśnia, w jaki sposób obradował sejm walny +
– dostrzega wpływ nadawania szlachcie kolejnych przywilejów na pozycję tej grupy w państwie oraz osłabienie władzy królewskiej +
– zna datę zatwierdzenia uchwały nihil novi +
– wymienia elementy, z których składał się herb szlachecki +
– wyjaśnia znaczenie terminów: folwark, pańszczyzna, kmiecie +
– wie, jakie znaczenie miał spław wiślany dla rozwoju handlu zbożem
w XVI wieku
+
– omawia funkcje poszczególnych zabudowań gospodarczych wchodzących
w skład folwarku szlacheckiego
+
– tłumaczy, jaką rolę pełnił Gdańsk w XVI-wiecznym handlu zbożem +
– wymienia przywileje szlacheckie ograniczające wolność osobistą chłopów +
– zna datę uchwalenia unii polsko-litewskiej w Lublinie +
– podaje najważniejsze postanowienia unii lubelskiej +
– omawia przyczyny i skutki zawarcia unii lubelskiej +
– wymienia narodowości żyjące na terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów +
– wie, na czym polegała tolerancja religijna w XVI-wiecznej Rzeczypospolitej +
– zna prawa, które konfederacja warszawska gwarantowała szlachcie +
– tłumaczy, czym była reformacja +
– wyjaśnia znaczenie terminów: elekcja, pole elekcyjne, koronacja +
– zna datę pierwszej wolnej elekcji +
– wie, jak nazywał się pierwszy polski władca elekcyjny +
– wymienia postanowienia Artykułów henrykowskich +
– tłumaczy, na czym polegała zasada liberum veto +
– zna przyczyny kryzysu państwa polsko-litewskiego w XVII wieku +
– wie, dlaczego Stefana Czarnieckiego i Jana III Sobieskiego uznaje się
za bohaterów narodowych
+
– rozumie znaczenie terminu potop szwedzki +
– wyjaśnia, na czym polegała wojna podjazdowa +
– podaje najważniejsze przyczyny i skutki wojen polsko-szwedzkich
i polsko-tureckich w XVII wieku
+
– zna główne przyczyny i skutki wojen polsko-moskiewskich w XVII stuleciu +
– wymienia nazwy współczesnych państw, które leżą na terytorium dawnej Rzeczypospolitej +
– tłumaczy, jakie ślady potęgi dawnej Rzeczypospolitej można odnaleźć
na terytorium współczesnej Litwy, Łotwy, Białorusi i Ukrainy
+
– podaje przykłady dzieł sztuki nawiązujących do wydarzeń z XVI-
i XVII-wiecznej historii Rzeczypospolitej
+
– zna dzieje dzwonu Zygmunt +
– umieszcza na linii chronologicznej datę złożenia hołdu pruskiego +
 

 

Umiejętności

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– ocenia znaczenie hołdu pruskiego w dziejach Rzeczypospolitej +
– określa, jaki wpływ na rozwój sztuki renesansowej w Polsce miała kultura włoska +
– charakteryzuje życie dworskie na Zamku Królewskim na Wawelu +
– rozpoznaje takie elementy architektoniczne, jak: loggia, arkady, attyka +
– odnajduje w różnych źródłach utwory Mikołaja Reja i Jana Kochanowskiego +
– porównuje funkcję Zamku Królewskiego na Wawelu za panowania Jagiellonów oraz współczesnego Pałacu Prezydenckiego w Warszawie +
– opisuje wygląd dworu szlacheckiego +
– potrafi opisać wygląd tradycyjnego stroju szlacheckiego +
– charakteryzuje poszczególne grupy polskiej szlachty +
– wyjaśnia na podstawie tekstu źródłowego, w jaki sposób można było zdobyć
i utracić szlachectwo
+
– porównuje szlachecki sejm walny ze współczesnym polskim parlamentem +
– opisuje przebieg spławu wiślanego +
– wskazuje na mapie porty rzeczne leżące na szlaku spławu wiślanego oraz rzeki, którymi spławiano towary +
– opowiada o rozwoju Gdańska w XVI i XVII wieku +
– porównuje na przykładzie Gdańska funkcjonowanie portów morskich
w XVI oraz XXI wieku
+
– umieszcza na linii chronologicznej datę zawarcia unii lubelskiej +
– wskazuje na mapie terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów i miejsce zawarcia unii polsko-litewskiej w 1569 roku +
– ocenia znaczenie unii lubelskiej +
– porównuje postanowienia unii lubelskiej z ustaleniami unii w Krewie +
– charakteryzuje poszczególne grupy narodowościowe żyjące w państwie polsko-litewskim +
– porównuje wygląd świątyń poszczególnych grup wyznaniowych zamieszkujących obszar dawnej Rzeczypospolitej +
– wymienia prawa grup wyznaniowych we współczesnej Polsce +
– umieszcza na linii chronologicznej datę pierwszej wolnej elekcji
w Rzeczypospolitej
+
– omawia przebieg wolnej elekcji +
– wskazuje różnice między pacta conventa i Artykułami henrykowskimi +
– porównuje wolną elekcję z wyborami prezydenckimi we współczesnej Polsce +
– zaznacza na linii chronologicznej daty: 1655, 1660, 1683 +
– pokazuje na mapie państwa, z którymi Rzeczpospolita prowadziła wojny w XVII wieku +
– wskazuje na mapie miejsca najważniejszych bitew stoczonych przez wojska polskie w XVII stuleciu +
– ocenia, jaką rolę odegrał Stefan Czarniecki podczas wojny ze Szwecją
w latach 1655–1660
+
– wyjaśnia, jakie znaczenie miała obrona klasztoru na Jasnej Górze dla Polaków walczących z najeźdźcą podczas potopu szwedzkiego +
– opowiada o wyprawie wiedeńskiej Jana III Sobieskiego, używając wyrazów:

oblężenie, odsiecz, sułtan, husaria

+
– analizuje zamieszczony w podręczniku tekst źródłowy na temat zwycięstwa Jana III Sobieskiego pod Wiedniem i formułuje wnioski na jego podstawie +
– wymienia skutki zwycięstwa Jana III Sobieskiego w bitwie pod Wiedniem +
– opisuje uzbrojenie husarza na podstawie ilustracji +
– omawia przyczyny i skutki wojen prowadzonych przez Rzeczpospolitą w XVII wieku +
– porównuje terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów z obszarem współczesnej Polski +
VI. Upadek Rzeczypospolitej K P R D W
 

Wiadomości

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– zna daty: elekcji Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski,
I rozbioru Rzeczypospolitej, utworzenia Komisji Edukacji Narodowej
+
– wie, czym były obiady czwartkowe i kto w nich uczestniczył +
– wyjaśnia, dlaczego Ignacy Krasicki zaliczany jest do czołowych postaci polskiej kultury w XVIII wieku +
– przedstawia postulaty konfederatów barskich +
– rozumie, dlaczego dzień 14 października jest obchodzony jako Dzień Edukacji Narodowej +
– wie, dlaczego sejm obradujący w latach 1788–1792 określa się jako Sejm Czteroletni lub Sejm Wielki +
– zna datę uchwalenia Konstytucji 3 maja +
– podaje daty: obrad Sejmu Wielkiego, wojny prowadzonej w obronie Konstytucji 3 maja, II rozbioru Polski +
– wyjaśnia znaczenie terminu konstytucja +
– wymienia najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja +
– zna przyczyny i skutki uchwalenia Konstytucji 3 maja +
– omawia okoliczności, w jakich zawiązano konfederację targowicką,
i wymienia jej następstwa
+
– wie, kim byli Stanisław Małachowski i Hugo Kołłątaj +
– zna okoliczności ustanowienia Orderu Virtuti Militari przez Stanisława Augusta Poniatowskiego +
– wyjaśnia, dlaczego rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja jest obecnie świętem narodowym +
– podaje datę wybuchu powstania kościuszkowskiego +
– wymienia dokonania Tadeusza Kościuszki przed wybuchem powstania
w 1794 roku
+
– wie, jaką rolę odegrali w trakcie powstania kościuszkowskiego Jan Henryk Dąbrowski i Jan Kiliński +
– zna datę III rozbioru Rzeczypospolitej +
– omawia przyczyny i skutki III rozbioru Polski +
– wyjaśnia znaczenie terminów: barok, oświecenie, klasycyzm +
– wymienia charakterystyczne cechy sztuki barokowej i klasycystycznej +
– podaje przykłady budowli barokowych i klasycystycznych z uwzględnieniem regionu, w którym mieszka +
– wie, jakie funkcje pełniła sztuka barokowa w Kościele katolickim +
– wymienia najważniejsze wynalazki epoki oświecenia +
– tłumaczy, czym była Wielka encyklopedia francuska +
– zna dzieła sztuki nawiązujące do wydarzeń z XVIII-wiecznej historii Rzeczypospolitej +
– umieszcza na linii chronologicznej daty: 1764, 1772, 1773 +
 

 

 

 

 

 

 

 

Umiejętności

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– wskazuje na mapie ziemie utracone przez Rzeczpospolitą w wyniku
I, II i III rozbioru
+
– wymienia reformy wprowadzone w polskim systemie oświaty za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego +
– określa, jakie znaczenie dla Rzeczypospolitej miało utworzenie Komisji Edukacji Narodowej +  

 

– dostrzega związek między wykształceniem obywateli a ich poczuciem odpowiedzialności za państwo +
– umieszcza na linii chronologicznej daty: 1788, 1791, 1792, 1793 +
– omawia reformy Sejmu Wielkiego +
– ocenia decyzję króla Stanisława Augusta Poniatowskiego o przystąpieniu do konfederacji targowickiej +
– umieszcza na linii chronologicznej daty wybuchu powstania kościuszkowskiego oraz III rozbioru Polski +
– opowiada o wydarzeniach, które rozegrały się podczas powstania kościuszkowskiego, używając wyrażeń: naczelnik powstania, przysięga Kościuszki, kosynierzy +
– podaje przyczyny i skutki wybuchu powstania w 1794 roku +
– opisuje przebieg insurekcji kościuszkowskiej +
– wyjaśnia, dlaczego Tadeusz Kościuszko wydał uniwersał połaniecki +
– omawia rolę chłopów w powstaniu kościuszkowskim +
– opowiada o losach Tadeusza Kościuszki po powstaniu w 1794 roku +
– ocenia dokonania Tadeusza Kościuszki +
– porównuje sztukę barokową z klasycystyczną oraz wskazuje różnice między stylem renesansowym i barokowym w architekturze +
– rozpoznaje takie elementy architektoniczne, jak: gzyms, tympanon, fasada +
– tłumaczy, co spowodowało ożywiony rozwój nauki w epoce oświecenia +
– ocenia dokonania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego +

 

>